"Swan neck"
#1
Hvad er "Swan neck index system" som de manuelle værker er udstyret med?

Jeg mener at have læst et eller andet sted de nye 00/05 har et andet værk og ikke denne svanehals... Hvilken betydning har det - ud over at gøre det billigere?
Svar
#2
Ingen der har lyst til at dele deres oversvømmende viden med en nybegynder?
Svar
#3
Først om fremmest: Jeg er ikke værk-kender, men dette er som jeg forstår svanehalsregualtorens funktion:

Svanehalsregualtoren er meget nem at finde gennem glasbagkassen på dit Panerai - hvis du vel at mærke har et Panerai fra E-serie eller derefter. Før E-serie var der hverken glasbagkasse eller svanehalsregulator på den pågældende manuelle UNITAS kaliber.

Øverst på værket af den COSC-certificerede OPXI (svanehalsregulatoren sidder 180 grader modsat på eksempelvis JLC 8 dages gang reserve kaliber) sidder en svanshalsformet del, som holder en lille sværdformet viser på en regulator-ring, hvorunder balancen tikker frem og tilbage.

På denne regulator sidder en fin tynd aflang skrue. Ved at justere denne påvirker man balancen og udligner derved eventuelle afvigelser. Du kan se "-" og "+" angivet på værkpladen for enden af spidsen. Hvis du gør denne fine tynde skrue "kortere", så forhøjer den balancens hastighed og visa versa.

Jeg er sikker på, at der er urmagere og andre, der kløjs over min forklaring og til dem undskylder jeg, hvis der er brugt uprofessionelle udtryk i dette svar.
Svar
#4
Nå ja, der er vist et eller andet med at Zero og Five har "gamle" værker fra pre-E. Under alle omstændigheder har disse modeller ikke værk med svanehalsregulator, men om det er grunden til at Panerai har valgt at prise dem billigere end sans-"logo" versionerne, aner jeg ikke.

Det er mig i det hele taget en gåde, hvorfor disse ure overhovedet er blevet produceret. Der er ikke engang tale om limited edition.

Måske skal Panerai blot have ryddet op i overskydende værker inden de går igang med in-house produktion. Lidt a la deres OOR PAM002 og 61? Dette er dog rent gætteri fra min side.
Svar
#5
se også lige det her , klassisk tysk guf - - -
[http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/unionbergterss/]
Svar
#6
Var det dette du mente, Bjørn?

Her ses svanehalsregulatoren tydeligt.

İmage (alt+p)
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)