anbefaling af ur ønskes
Hejsa
Som absolut nybegynder ud i denne spændende interresse kunne jeg godt bruge lidt hjælp fra de erfarne "rotter" i forummet Icon_e_smile
Da jeg som nævnt er nybegynder håber jeg på overbærenhed overfor stavebøffer og dumme spørgsmål.
Jeg kunne godt tænke mig et par anbefalinger i retning af nogle interressant urmodeller. Jeg har følgende ønsker/ideer:
- Prisramme maks 25k kr, gerne brugt/gammelt
- Jeg synes selve mekanikken/teknikken i uret er meget interressant. Derfor vil jeg gerne have et ur med klar front og bagside (er det det der hedder skeleton?)
- Det må gerne have interressante mekaniske funktioner, såsom evighedskalender, tourbillion, alarm eller stopur.
- Det må gerne være et flot håndværksmæssigt og æstetisk værk.
- Det må gerne være en traditionsrig model og producent, altså et ur/værk med historie.

Da jeg ikke lige synes jeg er faldet over ret mange modeller som beskrevet her, kunne jeg godt bruge lidt input.

På forhånd mange tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Anders Olesen
Svar
Hej Arno,

Jeg er selv ny på området, så jeg har lige været alle de tanker igennem du sikkert har lige nu. Jeg har gennem de sidste 5 – 6 år været helt vild med ure, og valgte for nogle måneder siden, at tiden var kommet til at købe det første rigtige ur.

Jeg har i tiden op til læst kataloger, web sites, og Kristian Haagens gode bog ”Best of” – Klart et must.

Først var det klassiske brands som IWC, Jaeger Le’Coultre som var mine klare hits, store kendte mærker, man ofte falder over først. Efter Kristians bog, kom også mærker som Panerai og Dubey & Schaldenbrand også frem i mit søgelys, mindre mærker med en sjov historie.

Jeg valgte selv at købe en Pan111 – et super klassisk ur med historie.

Prøv at check følgende – <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.panerai.com">www.panerai.com</a><!-- w --> – under deres Historic er Luminor Marine (PAM111) – et super klassisk ur med glas bagside og med en masse historie, og en størrelse der gør at du aldrig glemmer du har ur på Icon_smil Det koster 23.500,- fra nyt

Alternative <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.dubey.dk">www.dubey.dk</a><!-- w --> (det danske site er klart federe end fabrikken eget.) Dubey & Schaldenbrand har 2 modeller der måske kunne være interessante for dig. Det ene er Grand Chrono og det andet Spiral One. Spiral One er min favorit, der er vist noget med at Spirale One har en fjeder på forsiden der er fra 1942, er dog ikke helt sikker. De har noget af det du ønsker. Disse ure koster godt 30K.

Nyt eller Brugt – Jeg valgte et nyt. Det at skulle hente sit helt nye ur, som ingen har brugt før var en stor oplevelse. Flemming fra Klarlund brugte 1½ time på at tale om ure, vise mig forskellige modeller osv, uret var allerede bestilt så det var 1½ times ren udlevering af ur. Så kan man altid købe brugt anden gang ……

God jagt
NP
Svar
Prøv at gå ind på <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.chronoswiss.com">www.chronoswiss.com</a><!-- w --> og kig på modellerne Opus og Pathos. Begge er skeleton-modeller, og jeg mener at prisen er ca. 25.000,-.

På siden kan du bestille stifterens bog gratis, og den beskriver en del om ur-mekanik. Sammen med bogen får du også kataloger og prislister Icon_smil Der er desværre ingen danske forhandlere, men du får en liste med de tyske.

God fornøjelse.

Rune
Svar
Først lige en opsumering af dine ønsker. Jeg tror du er på udkig efter et ur med glasbagkasse (see-throw) og ikke et skeleton. Et skeleton er et ur uden urskive hvor værket er "udfræset" for alt overflødig materiale. Det får uret til at fremstå som et "skelet". Det er korrekt at Chronswiss laver nogle meget flotte skeleton-ure i form af Opus og Pathos. Desværre er nyprisen nærmere 60 kkr. end 25 kkr. for den billigste stålmodel. Det bliver også svært at finde et fint brugt skeleton for 25 kkr. Du kan nok finde noget som er skeleton, men værk og forarbejdning vil næppe være i den kvalitet som du ønsker og bestemt ikke fra en af de kendte schweiziske producenter.

Du kan ikke finde et ur med evighedskalender eller tourbillon til 25 kkr. Disse ure koster min. 50-100 kkr. brugt. Derimod er det mulig at finde meget flotte ure med både alarm, kronograf (stopur) eller komplet kalender (uden evighedsfunktion).

Hvis du går meget op i værk og historie ville jeg nok vælge et Zenith El Primero eller et JLC Master (div. modeller).

Zenith El Primero er en legende blandt kronograf-ure. Uret er udstyret med et in-house værk (læs artiklen om in-house værker her på siden) i form af cal. 400 eller 410, som høre til blandt de to-tre bedste krono-værker overhovedet. Værket har tidligere været basisværk i bla. Rolex Daytona men også Ebel, Daniel Roth, Panerai og Concord har benyttet/benytter værket. Det er et kolonnehjuls-kronograf hvilket giver en bedre stopursfunktion end de traditionelle kronografer med ETA/Valjoux 7750 ebauchen.
For 25 kkr kan du være heldig at finde et brugt Zenith Chronomaster med kronograf, komplet kalender (dog ikke evighedsfunktion) og månefase. Uret har glasbagkasse, så du kan se værket, som består af ca. 300 enkeltdele. Super meget ur for pengene. Samme ur fås uden kalenderfunktion og kun kronograf. Så er prisen fra 15-20 kkr. for et fint brugt eksemplar.

JLC Master-serien tilbyder også mange spændende ure. Dog uden glasbagkasse. Serien har en række forskellige modeller både med Dual-time, kalender, alarm osv. Værkerne er også in-house og af noget højere og finere kvalitet end de traditionelle ETA-værker. Det skulle nok være muligt at få et flot brugt master til ca. 25 kkr.

Panerai er også et lækkert ur med en spændende historie. Men hvis værkets historie har stor betydning falder de i mine øjne desværre lidt til jorden. Men nu har jeg også en forkærlighed for in-houseværker og en anti-sympati for ETA uden dog at pege fingre af værkernes holdbarhed.

Vælger du at købe brugt frem for nyt, kan du som en tommelfingerregl sige at brugtprisen er ca. det halve af nyprisen for et velholdt eksemplar.

Mads Gjødesen
Svar
Så fik jeg endelig kigget forbi igen.
Jeg siger mange tak til Jer alle for de gode råd, og jeg kan se at der er masser at gå videre med, så jeg vil gå på jagt i de forskellige kilder der henvises til, og kigge lidt på om nogle af de nævnte modeller passer til min smag.
Jeg må dog sige at det undrer mig lidt at ure hvor værket kan beskues fra begge sider er så kostbare, man skulle vel mene det for fabrikanten bare er et spørgsmål om at flå skiven af en eksisterende model med glasbagkasse?
Endnu engang tak for de spændende forslag Icon_e_smile

Med venlig hilsen
Anders Olesen
Svar
Hej Anders Icon_e_biggrin

Hvis man efter min mening skal have sig et begynder ur der har det hele, så må det være Speedmasteren Pro – look, historie, kvalitet ect., ect……

Her kan bl.a. anbefales Ref. 3572.50.00. (jeg har selv denne model, og kan varmt anbefale den). Denne udgave har modsat den ”almindelige” Pro krystal-røv, så man her kan se værket. Her er værket dog en cal. 1863, som er magen til 1861eren, dog uden plastikdimser (blokerearm) og har lidt finere slibninger.

Jeg skal prøve at fikse et kamera her i weekenden, så kan jeg uploade et par billeder.

Hej igen Icon_e_smile
Svar
Hej Anders
Ja, ure med glasbagkasse ligger "heldigvis" i den dyre ende. Dette skyldes at de fleste producenter i mellemklassen (omega, Tag-Heuer, Longines, you name it...) blot vælger at knalde standard ebauche fra ETA i deres ure. Med lidt held gør de lidt ud af finishen på rå-værke, men det er ikke meget. Funktionsmæssigt gør det ikke den store forskel, udseende mæssigt betyder det meget. Et standard ebauch er sjældent værd at vise frem. Selv de finere værkfabrikanter som Frederic Piguet og Lemania kræver en vis efterbearbejdning for at blive smukke.
Værk-finish, som gør det værd at beskue, skal gøres pr. håndkraft og tager tid. Derfor ryger prisen på uret i vejret. Det svare vel lidt til at man ikke gider sætte en glasmotorhjelm på Corollaen....
Derfor vælger producenterne kun at vise værket, hvis det er flot forarbejdet. Og den proces koster knaster som DU skal betale som køber. Derfor er prisen højere.

Selve glasbagkassen er, som du selv nævner, ikke ret meget dyere at fremstille end stålbagkassen.

Mads Gjødesen
Svar
Fik lige chekket priserne på Chronoswiss, og de er ganske rigtigt højere end jeg huskede det:

Billigste Opus: ca. kr. 48.000,-
Billigste Pathos: ca. kr. 81.000,-
Billigste Tourbillon: ca. kr. 168.000,-

Men flotte er de sgu'. Det er ikke lige til at se, at det er ETA basisværker, der sidder i Skeleton-urene.

Iøvrigt gode indlæg fra Mads Icon_smil

Er selv nybegynder på området, og skal ud og shoppe mit første "rigtige" ur om et par måneder. Det bliver en Rolex Sub eller GMT. Selvom Panerai også "tænder" mig en hel del. Men det må så blive nummer 2.

Rune
Svar
Hej Anders Icon_e_biggrin

Som lovet så har jeg uploadet et på billeder af min Speedy 3572.50.00.

İmage

İmage

Jeg håber at de falder i din smag Icon_e_wink

Hej igen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)