Igen igen...brug af andres billeder er IKKE iorden.
Dette er en gentagelse, eller skal vi kalde det en påmindelse.

Det er IKKE iorden at misbruge andres billeder, blot fordi man ikke gider lave sine egne.

"...en XXX er vel en XXX , så jeg kan helt ærligt ikke se hvad problemet er" fik jeg at vide fra en der havde brugt et af mine billeder.

Nej, kan jeg så svare. Den XXX var min XXX og jeg havde brugt lang tid på at lave de billeder af det pågældende ur. (Jeg har "X"et urets navn ud, der er ingen grund til at udstille sælger).

Dette kan lyde som en tudepost, men det er imod ganske almindelig copyrightlov. Spørg pressefotograf Elmer om det.
Svar
Hej Kristian
Jeg giver dig fuldstændig ret.
Jeg tror bare ikke folk forstår det, ikke noget ondt i det, før de selv begynder at rode med kamera og skyde nogle billeder.
Svar
Ja du har ret Kristian. Et foto brugt på internet koster 1500,-
Misbrug dvs. tyveri af foto er dyrt ca. 4500,- + evt. erstatning til fotografen. Jeg har vundet en sådan sag i Købh.byret det kom til, at koste misbrugeren 15000,- Så brug egne fotos!! Det betaler sig..
Svar
Jeg kan kun være enig med jer.
Desværre lader det til, at din henvendelse til tyven ikke har båret frugt Icon_e_sad
Svar
Som "gamel" og tidligere fotograf - er jeg meget bekendt med misbrug af billeder som andre "bare" havde "lånt".

Reglerne er rimelige simple og jeg har ingen kendskab til tabte sage vedr. misbrug af copyright, set fra fotograf'ens side.

Pris: for brug af billede på nette (1500 kr. iflg. foregående post) Lyder meget ok.

"Lån" af billede og information til fotograf inden 30 dage = 100% = 1500 kr.

"forglemmelse" af information til fotograf efter 30 dage = 100% = 1500 kr.

Total = 4500 kr. Icon_e_wink

p.s. manglende kredit af fotografnav = 100% - så måske der skal lidt ekstra på ??

De fleste kunder som prøvede dette fik hurtigt lært dette - men der findes stadig meget misbrug af billeder - specielt billeder fra bureau'er som ikke har "tid" ti at checke et lille land som DK's mange mindre publikationer.

Just my 5-cents

/Jan J
Svar
Man kan ikke "låne" et foto og,så informere fotografen om 30 dage!!!
Brug af fotografens foto (ejendom) skal aftales før brug.
100% i tillæg for manglendene navn? Ja hvis fotografen vil nøjes med det.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)