Destro??
#1
Hej Allesammen

Undskyld for et måske dumt spørgsmål
Inde på panerai's hjemmeside betegnes deres modeller til venstre hånd simpelthen bare som "left-handed", mens ordet "destro" ofte har været brugt om modeller til ventre hånd her på vintageure.dk.
Mit italienske er desværre ikke så godt, derfor ved jeg ikke om "destro"simpelthen betyder venstre på italiensk og ordet derfor stammer derfra.
Det kan jo selvfølgelig også bare være fordi at "left-handed" forstås af et større publikum og det derfor bruges for at gøre brugervenligheden større, for den almindelige mand på Panerai's hjemmeside.
På trods af ovenstående er mit (måske dumme) spørgsmål om "destro" er et officielt navn for modeller til ventre hånd eller om det bare er en betegnelse de har fået hen af vejen, et kælenavn om jeg så må sige, af "ur-nørder" Icon_e_biggrin, som os der bl.a. findes herinde på vintageure.dk?

mvh MortenS
Svar
#2
På italiensk:

Sinistra=venstre

Destro=højre

Oprindeligt blev denne model lavet til dykkere der valgte at prioritere deres dykkerkompas højest og derfor bære uret på modsat hånd, dvs. højre. Men der er ikke tale om et egentligt begreb for ure beregnet til kejthåndede bærere. Jeg bærer iøvrigt selv PAM22 Destro på venstre, så kører kronebeskytteren ikke mod selve hånden.
Svar
#3
Har to i øjeblikket og synes de er meget specielle. For det første er de sjældne fordi der er blevet produceret langt færre end de normale modeller, og så synes jeg personligt også de sidder bedre (eller "anderledes") på håndledet, idet kronebeskytteren pejer mod kroppen og ikke mod hånden.

Husker at Mads nævnte at han godt kunne li' at kronen kiggede lidt frem når han har skjorter på, men jeg synes det er fedt man bare kan lure selve kassen - en form for understatement. (OK, lidt konstrueret måske Icon_e_biggrin )

Martin
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)