Præcision
Hej

Kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres oplevelser med præcision af jeres ure. Har selv den 28/5-04 (omsider) købt et helt nyt Submariner 16610 den nye F model, vildt fedt ur. Jeg stilte mit så det var præcist 29/5-04 og har ikke rørt det siden, og det har kun tabt 17 sek siden da. Den første uge tabte det KUN 5 sek på hele ugen, derefter gik det uden at vinde eller tabe tid i 14 dage, tabte så ca 10 sek på en uge, og har siden ligget på ca - 17 sek. Meget imponerende at det på 2 mdr kun er 17 sek bagud, ved godt at det helst skal vinde, men dette kan jeg godt leve med endnu. Er præcisionen så god på Rolex submariner, eller hvad er jeres oplevelser, og hvordan hjælper evt. justering ?. Icon_e_smile

På forhånd Tak

René
Svar
Mit GMT II er ca et år gammelt og jeg har oplevet lidt det samme som du. De første måneder tabte/vandt det meget lidt, jeg stillede det vel med 2-4 ugers interval, og det var altid blot sekunder. Jeg fornemmede, at det havde lidt med temperatur at gøre, men var ikke sikker. Nu er det ligesom kommet i en fast gænge med at vinde op til 2 sek per døgn, typisk bare 1 sekund, og det er jeg helt tilfreds med.

/Bjørn.
Svar
Hej Rene,
Chronometer certificeringen kræver en max daglig tolerance på -4 / + 6 sekunder, men man kan i periode opleve en noget større variation på mekaniske ure, og små ting som hvor meget du anvender det og hvordan det ligger (på siden eller på bagkassen) når du ikke anvender det - påvirker præcisionen på et mekanisk ur.

Din Submariner har gået meget præcist og det er naturligvis godt, man kan ikke altid være sikker på at et nyt Sub vil gå så præcist, men så kan man naturligvis få den justeret - du vil umiddelbart ikke få noget ud af at få uret justeret når det går så præcist i forvejen - men har man et ur som går mere end 8-10 sek forkert om dagen kan man få det stillet så det kommer til at gå 0-4 sek. eller lign.

Glæd dig over dit præcise mekaniske ur og hvis du er interesseret i Chronometer certifikateter og præcisionskrav så læs Anders Trojel's glimrende artikel:

[url]"http://www.vintageure.dk/Artikler/Kronometercertificering.htm">http://www.vintageure.dk/Artikler/Krono ... cering.htm[/url]

/Jan
Svar
Jeg forstår ikke altid denne debat vedr. om makaniske ure taber 2 eller 10 sekunder om dagen. I mine øjne er det fuldstændigt uden betydning. Jeg har aldrig målt, hvor meget eller lidt mine ure vinder/taber - men er det ikke ligegyldigt??? Som de fleste af os herinde skifter vi jo allige vel ur hver anden dag, hvorefter det ur vi ikke bærer alligevel går i stå efter ca 48 timer. Jeg stiller personligt mit ur efter et stort køkkenur. Om jeg stiller det 1 eller 2 minutter forkert er i mine øjne fuldstændigt ligegyldigt.

Er jeg virkelig den eneste med dette synspunkt?

/JP
Svar
Man betaler jo for at et ur er kronometer certificeret, og så mener jeg så sandelig også at det bør befinde sig inden for +6 -4 sekunder i døgnet. HVIS man da ikke udøver ekstreme ting med det på.

Mit 16610 Sub gik også ret flot i starten +- 2-3 sekunder i døgnet. Pludselig efter ca. 7 måneder gik det +15 i døgnet !!!!!......dog stabilt. Havde ikke været udsat for drop eller magnetisme, så det var lidt weird.

Fik det så justeret for et par måneder siden hos Klarlund, og det har gået inden for et sekund i døgnet siden Icon_smil....skulle vel bare køres til.
Svar
Mit Daytona som jeg købte i maj 2003, vinder næsten 5 minutter på en måned. Så nu er det til justering hos PK.

Personligt skuffer det mig lidt når man nu gav 70.000 for et ur, så syntes jeg det burde være bedre. Men jeg håber selvfølgelig at PK kan justere det lige i øjet.

Man er måske for godt vant med radioure?

Jens
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)