Ryste et ur? Ka ndet tage skade?
Godmorgen!

Jeg har et automatisk dykkerur med et "standard" ETA-værk. Uret går ca. 5 sek. for langsomt om dagen. Jeg har fundet ud af, at hvis jeg ryster uret (som en milkshake) i 30 sekunder, så vinder uret 5 sekunder!

Kan uret tage skade skade af dette?
Svar
Ja det kan det i høj grad, tænk på balancens konstruktion !!
Babyer, kærester og ure bør IKKE rystes Icon_e_biggrin
Nej - jeg ved ikke hvad klokken er !
Svar
Mathias Skrev:Godmorgen!

Jeg har et automatisk dykkerur med et "standard" ETA-værk. Uret går ca. 5 sek. for langsomt om dagen. Jeg har fundet ud af, at hvis jeg ryster uret (som en milkshake) i 30 sekunder, så vinder uret 5 sekunder!

Kan uret tage skade skade af dette?
5 Sek om dagen er da ret flot, det er vist ikke noget at ærgre sig over. Lad være med at tro at "standard ETA" værk nødvendigvis betyder dårligt, masser af "store ure" baserer sig på ETA som laver masser af gode værker.
Det kan sikkert justeres, men det betaler sig ikke for 5 sek om dagen i et dykkerur der skal pakkes om, for stadigt at være tæt.
Ryste ideen er bestemt ikke god for uret. Incablokken prøver at redde det, men DON´T - Det forbeholder du milkshaken.

Debatten har ofte også gået på om man bør tage uret af når man spiller golf, for at redde det fra de hårde slag ud fra T stedet. Der er vist både for og imod, men de fleste ure klarer det nu. Jeg kan huske et forum hvor en spurgte -
"Kan man spille golf med sit Rolex Submariner" - og svaret lød - "Det kan man godt, men brug en golfbold i stedet, submarineren flyver ikke nær så langt"

5 sek om dagen, - dog dog - , det er slet ikke ringe - kan vel egentligt næsten ikke være bedre for et sådan ur - jeg har dig mistænkt for at være lidt af en spøgefugl Mathias
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
I lighed med Hannover_dk må jeg erkende, at en gangafvigelse på 5 sekunder/døgn ER flot, men.....

Den perfektionistiske urfreak vil mene, at et mekanisk ur ikke må TABE! Vinder et ur 5 sek/døgn er det flot - taber det 5 sekunder, så går der ikke mange dage inden man kommer for sent til bussen! Icon_cry

I øvrigt er det på Den Danske Urmagerskole dumpe-grund, hvis ens mekaniske ur taber efter man har haft fingrene i det!! Man "overlever" selvom det vinder nok så meget....

God søndag!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)