Pam118 vs. Pam61
#1
Hej,

Kigger lidt på hhv. Pam118 og Pam61. Det virker ikke som om der er den store forskel på de to ure. Umiddelbart tiltaler Pam61 mig dog mest fordi der er fast bagkasse. Jeg synes ikke glas bagkasse hører hjemme på et robust dykkerur som Panerai.

Og det undrer mig, at de overhovedet har smidt glas bagkasse på de historiske modeller. Er det (historisk) korrekt?

Er der andre forskelle på de to modeler, som man skal være opmærksom på?

Og endelig, er der så nogen der ved om den nye titaniums model med sort skive får glas bagkasse? Og bliver prisen i nærheden af 118´eren?

På forhånd tak for input.

hilsener,
Rasmus
Svar
#2
Du har ret! Der er ikke den store forskel på de to ure. 118 er efterfølgeren til 61. 61 blev lavet i C- og D-serien. E- serien og frem er 118. 118 er udstyret med glasbagkasse og et andet urværk (OP XI). 61 har OP II. Værkerne er opbygget på den samme caliber (ETA 6497/2), men det nye OP XI er forfinet en anelse med bla. svanehalsjustering og re-designede broer. Muligvis derfor de har smidt en glasbagkasse på. Det er ikke historisk korrekt, men det er titaniumkassen jo heller ikke.
Du skal i øvrigt være opmærlsom på at titanium modellerne er mere følsomme overfor små-ridser end stål modellerne. Simpelthen fordi stålen er hårdere end titanium. Ærgeligt at de ikke laver en historic model i børstet stål med samme look som titanium.

Mads
Svar
#3
111`er pga. de småskavanker du nævner med 61`eren eller hur?

Men jeg synes netop kassens titaniums look er en anelse mere råt end den polerede stålkasse. Det er lidt et trade-off.

hilsener,
rasmus
Svar
#4
Jeg ville gå efter en PAM 1 (forgængeren til 111), hvis jeg var dig. Det er den mest historisk rigtige. Prøv om du kan finde en A- eller B-serie. Det vil med tiden blive mere eftertragtet end PAM 111. PAM 1 kan stadig fås til en fornuftig pris, men den er kun stigende. Husk bokse og papirer.
Jeg er også mere til det rå børstede/titanium look frem for det blanke stål. Du kan evt. få PAM 1 børstet. Det er der nogle som får gjort. Men husk ikke alle kan gøre det pænt, så forhør dig (evt. hos Kristian H) om hvor det kan gøres pænt.
Hvis det er titanium modellerne som trække, så vælg et af dem. Køb den model der tiltaler dig mest. Det bliver du gladest for på lang sigt. Men PAM 1 ville nok være det mest fornuftige køb, og et godt sted at starte.

Mads
Svar
#5
nt.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)