Interessant og vigtigt........
Interessant og vigtigt emne at få mere fokus på. Og i og med at Hodinkee er blandt de største når vi snakker ur-medier, er der måske en lille chance for at det kan skubbe lidt i den rigtige retning.

[url]"http://www.hodinkee.com/blog/letters-to-the-editor-a-scholars-thoughts-on-the-old-watch-repair-conundrum" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.hodinkee.com/blog/letters-to ... -conundrum[/url]
Svar
Er helt eing i at det er et stort problem og et problem der bliver større når alle de nyere ure der er solgt de sidste 3 år skal serviceres... Nu har Breitling jo altid været svær at forstå mht. deres service politik og alene af den årsag ejer jeg ikke et.

Vil lige i samme forbindelse rose Klarlund da jeg for 1 1/2 år siden kom ind med mit Cartier der havde knækket noget i værket.. Uret blev åbnet mens jeg så på og fejlen fundet med det samme... At det så tog Cartier 6 måneder at lave grundet delene først skulle produceres, er en helt anden historie Icon_e_wink

Det man kan være bange for, og lidt den tendens der tegner sig for tiden, er at firmaerne og butikkerne rider på en bølge hvor de bare kan lange nye ure over disken hurtigere end de kan få dem hjem. Så de bekymrer sig ikke om værker der ikke længere er i produktion, eller de samlere der ikke er interesserede i nye ure.. Lidt den fornemmelse man også får når man ser personalet der er ansat i de københavnske urbutikker.. Viden og passion er der ikke meget af hvilket jeg personligt synes er synd.

Jeg er selv stoppet med at købe flere ure og det er 1 1/2 år siden jeg sidst har købt et. Har derimod solgt lidt ud og er nu nede på et par stykker... Må indrømme at passionen ikke er den samme mere, og tror noget af årsagen er den som artiklen nævner.. Ringe aftersales service...
Svar
Jeg synes desværre at kvaliteten i den service både urmagerne og producenterne yder er pæn ringe Icon_mad Jeg kan ikke tælle på to hænder de gange jeg har haft reklamationer på ure som kunder i det kbh'ske har været forbi AD's med, for så bare at få den besked at uret for at blive lavet også skulle serviceres til en 3-8 k, selv om fejlene var små og let kunne fikses uden service. Værste eksempel var på et PAM111 med en knækket dims i optrækket. Jeg havde solgt uret én måned forinden og der svingede det 305 gr. og gik indenfor COSC uden problemer. Jeg bad min kunde smutte forbi en urmager i Kbh og beskeden her var, at uret godt kunne få dimsen skiftet, men at det også skulle serviceres nu da uret alligevel var totalt adskildt. Pris var 3.500 kr. på det hele. Jeg fik dernæst uret til Aarhus og fikset hos Halse for 300 kr., hvor beskeden var at værket svingede som nyt og IKKE skulle røres.

En anden klassisk tvist er hvornår et ur er servicetrængende. Visse AD's mener det er nødvendigt ved meget høj amplitude. Ergo står jeg som et får når en kunde smutter forbi disse AD's og har fået beskeden "uret trænger til service" selv om det i min bog svinger udmærket. At AD'en gerne vil rive 4-6 k ud af kunden for at "sponsere" deres urmagere er nok efterhånden en offentlig hemmelighed Icon_rolleyes

Jeg synes desværre tendensen er at mange urmagere og de større ADs bare hovedløst river kr. ud af kunderne uden de kan gøre en skid. Man stiller ikke faglig spørgsmålstegn når urmageren har talt og så retter man bare ind. Samme dårlige erfaringer har jeg netop med Breitling Skandinavia, der virkelig tørre deres kunder på det groveste. Den værste var en kunde (ikke min) med et et Navi med B01 værk, som havde fået en vandskade. Pris på nyt værk var 40 k, hvilket er 80 % af et nyt urs pris, selv om det viste sig at utætheden skyldtes en defekt pakning. Breitling Scandinavia sendte så sagen til Schweiz, og ville ikke gøre mere for at hjælpe.

Jeg har pt. selv et GP til service i Schweiz som blev indleveret i oktober måned. Det er bare super sløj service...

Jeg har taget konsekvensen og handler ikke flere Breitlings eller GP'er ind med mindre der er nul risiko for en reklamation. Det andet er bare for dyrt og bøvlet. Det er min og AD's der står overfor kunderne og skal forsvare disse elendige aftersale forhold. Det gider jeg bare ikke stå på mål for desværre...

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Meget interesant læsning, men også skræmmende, for hvad skal man gøre fremadrettet, vil man have nyt eller gammelt og hvad skal man købe Icon_smil
Svar
Skræmmende at forhandlerne er så firkantede og har så ringe service.
Mvh Kim 
Svar
Man tør næsten ikke tænke på hvad sådanne meldinger kan få på brugt-priser, på de omtalte mærker Icon_e_confused
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
En lille historie..

Jeg har for nylig haft et ur der trængte til service, det pågældende ur var på det tidspunkt 27 år gammelt. Uret er udstyret med et modificeret ETA 2892, 3 visere og dato.

Altså ingen oldsag, ikke et mystisk inhouseværk med komplikationer, uret holdte tiden og optrækket var ok, amplituden var ringe.

Meldingen fra AD, vi rør det ikke, det skal til alpeland og endevendes. Derpå ville jeg modtage et tilbud på dette, urmageren skød på en pris mellem 13000,- og 18000,-, AD havde for nyligt haft et ur af samme model og årgang sendt derned og der havde "tilbuddet" lydt på 15000,-.
Det kunne ikke garanteres at original tritium skive og visere ville overleve denne "tur".

Jeg takkede pænt nej og gik til den lokale urmager, som jeg stoler ret meget på, de ordnede den lille sag som et almindeligt service på et automatik værk.

Jeg er ikke i tvivl om at ADerens urmager kunne have lavet det samme og lige så godt, hvis bare han fik lov...
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
15 til 18.000.... Icon_e_surprised

Det er en gang fis og kongens nye klær, hvis en ur-mager kan klare reparationen for et lille beløb og hvad vi har set gennem tiden, har priser på 4-5000,- klaret mange service på de fleste ure, men nu skal det hele køres op i nye højder....kan det virkelig passe ??

Taler vi her om ure til flere hundrede tusinde ??
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Fanme glad for at mit nye brugte Breitling er serviceret for nylig... Optur
Mvh Kim 
Svar
Miwes Skrev:15 til 18.000.... Icon_e_surprised

Det er en gang fis og kongens nye klær, hvis en ur-mager kan klare reparationen for et lille beløb og hvad vi har set gennem tiden, har priser på 4-5000,- klaret mange service på de fleste ure, men nu skal det hele køres op i nye højder....kan det virkelig passe ??

Taler vi her om ure til flere hundrede tusinde ??

Nemlig, indeed Icon_e_surprised Icon_e_surprised

Slap faktisk for de halve af det du nævner Icon_e_smile
Det er helt sygt sådan som det tog kører..

Nej, det er et ur der kan handles til mellem, 30000,- og 33000,-..
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)