15-01-2015, 03:16 PM
Jeg lavede i morges en lille gætte konkurrence vedr. en diver fra 60'erne, som jeg har fået hjem.
Det rigtige svar udeblev, og jeg skal ikke trække den længere, da jeg ikke får mulighed for at oploade billeder senere i aften og nok heller ikke i morgen, så jeg gør det nu!
Her under er der lidt info og billeder af uret:
Jeg gør selve historie delen kort, da de fleste nok kender Jacques Cousteau og hans betydning for dykning, og ellers så er google jo vores ven.
Jacques Cousteau(og en anden i øvrigt) opfandt regulator systemet i samspil med ilt flasken i starten af 40'erne - det samlede system kaldte han for "Aqua Lung"....
Uret her er en del af det udstyr, man så kunne købe i den sammenhæng.
"Aqua Lung" logo'et viser det nye ilt system, hvilket man kan se på uret øverst på skiven....
Uret kan ses i flere US divers/Aqua-Lung kataloger her vedhæftet fra 1962..
Øverst oppe i højre hjørne i den ene katalog vedhæftning og midt på siden i den anden katalog vedhæftning.
- i øvrigt nedenunder det tilsvarende Blancpain ur i første katalog vedhæftning...
Jeg beklager, at katalog billederne ikke er i bedre opløsning..
Læg mærke til, at mit ur faktisk var dyrere end det tilsvarende Blancpain dengang, selvom de har stort set samme specs. også urværk osv.!
- Tilsvarende gør sig helt sikkert ikke gældende i dag....
Uret er i øvrigt tæt på NOS - 38mm uden krone og kører perfekt!
Læg mærke til at lynette markørene 15-30-45 samt kronen er guld markeret!
Guld markeret er også time markeringerne på skiven, viserne, firkanten omkring dato markeringen samt iltdunken i logoet på skiven....
Billederne er ligeledes ikke i aller bedste kvalitet - uret gør sig MEGET bedre in real!
Vh. Jon

Det rigtige svar udeblev, og jeg skal ikke trække den længere, da jeg ikke får mulighed for at oploade billeder senere i aften og nok heller ikke i morgen, så jeg gør det nu!
Her under er der lidt info og billeder af uret:
Jeg gør selve historie delen kort, da de fleste nok kender Jacques Cousteau og hans betydning for dykning, og ellers så er google jo vores ven.
Jacques Cousteau(og en anden i øvrigt) opfandt regulator systemet i samspil med ilt flasken i starten af 40'erne - det samlede system kaldte han for "Aqua Lung"....
Uret her er en del af det udstyr, man så kunne købe i den sammenhæng.
"Aqua Lung" logo'et viser det nye ilt system, hvilket man kan se på uret øverst på skiven....
Uret kan ses i flere US divers/Aqua-Lung kataloger her vedhæftet fra 1962..
Øverst oppe i højre hjørne i den ene katalog vedhæftning og midt på siden i den anden katalog vedhæftning.
- i øvrigt nedenunder det tilsvarende Blancpain ur i første katalog vedhæftning...
Jeg beklager, at katalog billederne ikke er i bedre opløsning..
Læg mærke til, at mit ur faktisk var dyrere end det tilsvarende Blancpain dengang, selvom de har stort set samme specs. også urværk osv.!
- Tilsvarende gør sig helt sikkert ikke gældende i dag....
Uret er i øvrigt tæt på NOS - 38mm uden krone og kører perfekt!
Læg mærke til at lynette markørene 15-30-45 samt kronen er guld markeret!
Guld markeret er også time markeringerne på skiven, viserne, firkanten omkring dato markeringen samt iltdunken i logoet på skiven....
Billederne er ligeledes ikke i aller bedste kvalitet - uret gør sig MEGET bedre in real!
Vh. Jon

-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Ure? - Lidt af hvert vel....

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)