TDN Skrev:
Det er også fantastisk flot. Jeg er også godt imponeret af lommeurs samlingen.
Ansporet af en anden tråd, må jeg indrømme, at jeg er en af dem, der elsker at se disse tråde om vintage ure, men ikke selv bidrager. Dette skyldes, at jeg ikke har meget faglig viden, men synes de gamle designs er fantastiske. Så nu kommer der et langt indlæg med masser af billeder (ikke kun forbeholdt Omega).
Jeg kan ikke lige sætte fingeren på, hvad det er ved vintage, men jeg synes, at der er mere sjæl og charme over de gamle ure (men jeg vil nu stadig gerne have et Nomos weltzeit). Måske er det bare den varmere glød fra plexi-glasset???
Og jeg er også en af dem, der sender PB'er til TDN og Baun en gang imellem; og værdsætter de hurtige, detaljerede og gode svar. Som jeg har skrevet lidt med Thomas om, så er jeg også lidt på udkig efter et sortskivet ur. Men da urbudgettet er mere end brugt i år, så går jagten mest fra computeren. Men det er nu også spændende. Jeg har søgt ganske bredt mellem diverse mærker, og forsøgt at definere, hvad det er jeg er pjattet med.
Det hele startede egentlig lidt tilfældigt med dette i en byttehandel med MyWatch:
Men hold op hvor er jeg blevet glad for det!
Så faldt jeg over dette på Tradera, som jeg bare måtte eje:
Jeg skal have fundet en ny rem (tænker mørkebrun rally); og vil også gerne eje versionen med grøn skive og den med rød/brun. Har lige ladet en guldversion gå min næse forbi på tradera grundet den lave kassebeholdning. Lidt øv!
Tilbage til sort skivet vintage!!!
Jeg har fundet frem til:
-Stålkasse
-Hellere stål (sølv, hvidguld) indikationer end guld
-Læderrem
-Det skal være med tal. Om det så kun er 3, 6, 9, 12; eller 2, 4, 6, 8, 10, 12 eller alle, betyder ikke så meget
-Fonten må gerne være lidt skæv (Bauhaus, Art Deco, Art Nouveau el. lign.) Men stadig læselig
-Tallene må ikke være trykt på, men metal, så det skaber en 3D-effekt
-Der skal ikke være dato
-Skiven må gerne have mønster, men ikke et krav
-Skal ikke være Pie-pan
-Skal være fra anerkendt mærke
-Min. 35 mm
Og det skal gerne være prissat som et normalt vintage Omega; ca. 3.000 DKR. (så må det flotte IWC ref. 3531, som JK viste lige vente nogle år

)
Hvis i falder over det, så bare smid en PB
Men jeg har googlet som en gal; og her er lidt inspirationsbilleder:
Vel egentlig en sort udgave af mit Seamaster 600:
Flot ur, men helt sikkert gennemarbejdet og opmalet. Men det står flot:
Flot gammelt Tissot, der næsten opfylder alle krav. Men fra eBay i Mumbai, så holder mig langt væk:
Fantastisk flot Hamilton. Det 4-tal er fantastisk:
Et Longines. Dog en Replica, så vidt jeg kan se, så er overhovedet ikke relevant; men kunne være sjovt at finde en original:
Endnu et Hamilton. Der er lidt Glashütte Original over det:
Det var hermed et lille bidrag fra min side; og mine overvejelser om sort skivet vintage.
God aften
//Michael