automatiske ure - watchwinder or not ?
#1
Er det generelt godt for et automatisk ur at være i watchwinder, og dermed altid være i drift ?
Eller holder uret længere (mellem service) hvis det bare ligger stille i en ur boks.

Altså - risikerer man at olier/mekanik "sætter" sig hvis det ikke er i drift ?

Jeg har en watchwinder, men kom bare til at spekulere på om det ikke ville betyde at uret holdt længere mellem service, hvis jeg bare trak det op når jeg skal bruge uret. Det er kun få at mine ure der er i brug hver måned, så ved de ikke var i watchwinderen, ville deres aktive tid i funktion jo kraftigt reduceres.
/Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
Svar
#2
Der findes mange meninger om dette, men hvis du bruger urene fra tid til anden (en gang om måneden eller mindre) ville jeg ikke bruge en winder.
Svar
#3
Så længe dine ure ikke ligger i halve og hele år uden at gå plejer det ikke at være et problem med olien. Så har du 3-5 ure du løbende skifter imellem ville jeg ikke investere i en winder. Desuden kan man jo også vende rundt og sige, at så længe uret ligger stille slides der ikke på komponenterne.

Personligt ville jeg hellere have et ur der havde ligget bom stille i en skuffe i 20 år frem for et der havde siddet på en winder i 20 år.

Der hvor en winder har fordele er hvis man har 2-3 ure, hvor der er kalender funktion eller non-quick-set dato, så indstilling er besværlig fra gang til gang. Så er det fedt bare at kunne smide det på armen uden først at skulle indstille alle kalender funktionerne eller skulle spole 10-20 dage frem manuelt for at få indstillet datoen. Det er ikke super sundt for værket. En problematik jeg tit døjer med på mine vintage Rolex uden quick-set og oftest resulterer i at jeg går med dem med ukorrekt dato, hvis det ikke let kan indstilles Icon_rolleyes

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: