Citat:et Padron-284 urværk som er en klon af et 2824-2 ETA urværk
Klon af ETA 2824-2 er en kineser. Entligen ved jeg ikke rigtigt hvad de her kinakopier af ETA duer til i længden, de kan jo bestilles i forskellige finish. "Man" synes generelt at kinaværker er noget værre sprøjt - som, tror jeg, de slet ikke behøver at være hvis bare man vælger et højere grade værk - som tilsyneladende er gjort her.
Ang. de her nye urmærker (?) eller "urmærker" (alt efter ens temperament og holdning til horologi eller mangel af samme): Jeg synes at der pt. dukker rigtigt mange "nye urmærker" frem. Intet ondt i det hellere... Jeg synes bare at det ofte
ikke er horologisk eller OleOpfindersk vinkel som bærer disse kickstarters frem men mere det at internettets muligheder for at få "produceret" gammel vin i nye flasker har åbenbaret for bagmanden. Ikke at glemme at nettet - teoretisk set - ligeledes åbner uendelige muligheder for at afsætte sine produkter til et millionpublikum. Og absolut ikke at glemme groundfundings muligheder ang. financering i begyndelsen. Og igen-igen; intet ondt i det, kapitalismen har vist sig at være det eneste fungerende økonomisk styresystem og tak for det

.
Det som kan nage lidt her er bagmandenes balance mellem horologi (eller mangel af samme) og købmandskab. Ofte synes jeg (jo, bare min ydmyge mening) at interessen for urene hos de her startups er lavt men troen på at sælge så mange stykker at man bagefter kan holde ferie indtil pensionsalder er skruet op til 100. En fornemmelse om at hvis det ikke var tilfælligtvis ure, var det
hvad som helst man ellers kan sælge på nettet. Jeg vil understrege dog at projektet her virker som en af dem med OK fokus på... hvis ikke horologi, for det mindste design.
Og hvorfor så disse fornemmelser ?
Fordi i dag kan hvem som helst vælge en passende urkasse- og værkkombination fra en kinesisk hjemmeside, få urskiven designet efter egen smag og naturligtvis hvilket som helst navn trykt på. Nogle producenter i Kina kræver ikke mere end en order af fem eller ti ure for dette. Det er så nemt og så billigt. Og når man ser at urene er skruet sammen af kinaproducentens stangvare,
ved jeg at det ikke har været de store horologiske ambitioner som har drevet værket men troen på at "hvis bare hver titusinde som ser på vores side, bestiller uret, er vi millionærer om et år eller to. Og gentaget; intet ondt i dette. Sagen har bare i min optik intet med ure at gøre.
Men, synes nogen at de her ure (taler ikke kun om dette mærke) er tiltalende, synes jeg at
Go For It. For det mindste er priserne yderst overkommelige.
Vh. John