Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Vil gerne høre de andres mening om ure som tilbydes "med kasse og papirer dog ingen certifikat".
Hvis man pløjer på chrono24, specielt hos de sydeuropæiske sælgere, private så som forretninger, er der masser af ure med boks og papirer, dog ikke certifikat til salg. Når jeg kigger DK sælgernes annoncer igennem, synes jeg at der er mere og mere af samme slags ure.
Samtidigt kommer jeg igennem arbejdet i kontakt med oplysninger om dyrere ure som er stjålet / forsvundet / bortrøvet, alle i DK. Der er rigtigt mange af slagsen, dagligt.
Nu har jeg årvis spekuleret på følgende: Hvor stor procentuelt deling af disse er bare uskyldige ure uden papirer eller kasse, købt op af prof. urpushere som så har skaffet kasse og papirer til deres ure uden tilbehør og hvor mange ure, hvor ejermanden har bøffet forsikringsselskabet efter et fiktivt indbrud og så solgt uret videre. Fordi jo, det lader sig nemt at gøre pga. mangel af fungerende landsdækkende register - det er meget usansynligt at man bliver taget af bedrageriet og kræver at uret med samme serienummer bliver meld for anden gang som stjålet i samme politikreds og at nogen optager det.
Hvad er delingen mellem disse to grupper ? Fordi det, at uret fra den retmæssige ejere kommer kun med kasse og brochurer men uden certifikat er IMHO yderst spøjst (oder was ?).
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 1,620
Tråde: 89
Modtaget Likes: 8 i 6 svar
Givet Likes: 0
En mulighed er at papirer er bortkommet feks ifbm flytning eller bare blevet væk.
Det er jo ikke alle, som har styr på sådanne ting -
Jeg kan godt se, at hvis man arbejder feks som assurandør, så hører man sikkert en masse forklaringer og kan have svært ved at tro dem alle.
Anders
Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
•
Svar: 1,515
Tråde: 96
Modtaget Likes: 8 i 5 svar
Det har også altid undret mig, men er ligesom kommet til den konklusion at i de tilfælde hvor der er boks, men ingen papirer, så skyldes det at uret har været helt uden på et tidspunkt, og så er boksen og muligvis diverse tilbehør tilkøbt senere for at tilstræbe et ''fuldt sæt', måske endda med henblik på videresalg.
At certifikatet - og kun certifikatet - skulle forsvinde ved en flytning virker mærkeligt... det opbevares vel nok sammen
•
Svar: 273
Tråde: 33
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Det er jo ikke alle der tænker samlerværdi som os andre, men istedet bare nyder uret fra nyt uden at tænke over hvad de gør af certifikat og andre papirer..
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej.
Tænk på at mange kunder bruger boxen til opbevaring af uret, papirerne ryger ud når der ikke er garanti på uret mere, for hvorfor gemme dem?
Jeg vil sige at det næsten er vores pligt som urmager lige at gøre kunderne opmærksom på at det er det eneste bevis de har overfor netop forsikringen at de har haft et sådant ur, billeder der er taget til diverse fester, hvor man kan ane et ur er jo ikke noget værd i den sag at uret er stjålet..... Så vil jeg mene man står bedre med papirerne, men det kan TioMalo nok bedre svare på end jeg, og jeg råder også folk til ikke at gemme ure og papirer samme sted....så er det simpelthen for let.....hvis....
Og så er det jo netop det med flytningen kommer ind i billedet...
Blot mine 50 ører....
Mvh Lars.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
The truth is out there.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
TioMalo Skrev:Samtidigt kommer jeg igennem arbejdet i kontakt med oplysninger om dyrere ure som er stjålet / forsvundet / bortrøvet, alle i DK. Der er rigtigt mange af slagsen, dagligt.
Vh. John
Selvfølgelig ved man at der findes folk der ikke kender forskel på dit og mit, men det lyder altså vildt...dagligt!
Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Citat:Selvfølgelig ved man at der findes folk der ikke kender forskel på dit og mit, men det lyder altså vildt...dagligt!
Vh. Michael
Jo det lyder vildt men sandt er det. I ultimo 2013 var the breaking news ang. forsikringsskader det at helt almindelige borgere med rene straffeattest belastede forsikringsselskabers økonomisk erstatningspligt i sammenhæng af indbrud og det big time.
Når man bliver ramt af et indbrud, smør man bare tykt på når man opgiver skaden til (politi og) forsikringsselskab. Det var faktiskt Danmarks Statistik som lavede udersøgelsen af sagen og optog den overraskende sandhed.
Dvs. ikke hætteglædte narkomaner, ej heller rumanske tyvebander men helt almindelige rødkindede danskere med fast arbejde og en PH lamp hængende over køkkenbordet...
Nu kan så forsikringsselskaber ikke påstå at dette ruinere dem - alle tjener tykt i dag (f.eks. Tryg præsentere et overskud af 1,8 milliarder for sidste år). Netop det sammen med evigt stigende præmier, højere og højere krav for selvrisiko mm. er måske delvis forklaring. Og det kontroversielle at normer og autoriteter har ledt en hård devaluation.
Det med at ure forsvinder i stride strømmer er ikke noget nyt. Kan huske det sidste år med Kosterbladet, vist nok 2002; et sammenfoldet A4 ark med spændende og usammenhængende informationer om stjålne planklippere, gummistøvler og mere og mere Rolexure og lignende. Forbløffende mange ofrer af tyveri havde givet urets referencenummer som serienummer til politiet (som naturligtvis ikke ved et dyt om den slags).
Og jo, selskaberne betaler når de ikke kan modbevise at uret måske slet ikke eksisterer, er forlængst solgt eller er slet ikke stjålet.
Vh. John
•
Svar: 1,986
Tråde: 66
Modtaget Likes: 13 i 11 svar
Mine erfaringer er at der er mange svar. Dem jeg har stødt på er:
- Papirerne er bortkommet da de lå sammen med div. andre kvitteringer/papirer, mens boks/manualer blev opbaret andensteds. Jeg har selv prøvet dette på et gl. Seiko ur jeg købte i 1989. Har stadig boksen, men papirerne kan jeg ikke finde
- Det hele er forsvundet og en ny ejer har skaffet boks/manualer. Det har jeg tit set. Specielt på vintage/semi-vintage Rolex.
- Uret er købt på en ferie udenfor EU og for at undgå en momsafregning har man smidt boks/papirerne ud på destinationen og uret på armen.
- Uret lå i boks og papirerne er blevet stjålet under et indbrud. Dette har jeg også selv været udsat for ske
Så der er mange muligheder. Umiddelbart tror jeg ikke der er mange der svindler med deres ure og melder dem stjålet. Lidt et selvmål at uret ender i politiets database mens man stadig selv ejer det. Så går man jo reelt som hæler af sine egne tyvekoster. Det er pænt kriminelt. Der imod er der nok en del ure som har været tyvekoster som efter 2-3 handler fra dybt kriminel og gennem hæler og videre til hæderlig køber bliver "afkriminaliseret" og blot skifter ejer uden tilbehør. Idet man som urhandler eller menig mand ikke kan tjekke om uret har været stjålet er dette svært at gardere sig imod. Det er desværre meget besværligt og politiets registrering af stjålne ure er sjældent dækkende med ref. og serie nr. Ærgerligt at en sådan offentlig database ikke findes.
/Mads
•
Citat:Så der er mange muligheder. Umiddelbart tror jeg ikke der er mange der svindler med deres ure og melder dem stjålet. Lidt et selvmål at uret ender i politiets database mens man stadig selv ejer det. Så går man jo reelt som hæler af sine egne tyvekoster. Det er pænt kriminelt. Der imod er der nok en del ure som har været tyvekoster som efter 2-3 handler fra dybt kriminel og gennem hæler og videre til hæderlig køber bliver "afkriminaliseret" og blot skifter ejer uden tilbehør. Idet man som urhandler eller menig mand ikke kan tjekke om uret har været stjålet er dette svært at gardere sig imod. Det er desværre meget besværligt og politiets registrering af stjålne ure er sjældent dækkende med ref. og serie nr. Ærgerligt at en sådan offentlig database ikke findes.
Jo, men man har ikke noget som hedder "politiets database", desværre. Derfor får du ikke et stykke papir (kun mundtligt) fra statens voldsmonopol som siger at "mig viste ur, mærke XXXX, serienummer YYYYYYY er IKKE registreret hos politi som tyvegods". Fordi, der findes ikke et centralt register. Klassikeren er at politi stopper en bil med hoodlums og et ordentligt læs af B&O. Strisserne har et nys om at varene kommer fra Roskilde og er tyvegods men kan ikke tjecke det i Bagssværd fordi klokken er 16.15.
Nu indrømmer jeg så at hvis politi har fået en landsdækkende database lige siden i går er min påstand forældet. Men hvis, havde vi nok hørt om det. Og det har vi ikke...
Og de diverse brugthandlere er dårligt stillede, desværre. Heldigtvis er tyvegods kun sjældent et issue IRL mellem politi og de handlende. Men vi alle ved at der findes en del ure som savnes af den tidligere ejere men som bliver netop "afkriminaliseret" når de handles videre. Dog er påstanden om at der ikke fuskes så meget med ure en absurditet. Hvis du snakker godt med din assurandør, prøv at spørge, Mads  Urene har erstattet de famøse Kgl. figurer som figurerede i indbrudsstatistikker indtil forsikringsselskaberne begyndte at bruge genanskaffelse, dvs. hvis man meldte 15 dyre porcelænsfigurer stjålet, købte selskabet dem brugt fra en af de store kræmmere og erstattede dem men betalte ikke mere høje kontanterstatninger til den bestjålede kunde.
Vh. John
•
|