Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
I perioder oplever vi begrebet "Grail" blive brugt meget og jeg har selv brugt det jævnligt. Men hvad er en grail egentlig? Er det et ur som man drømmer om, men ved man aldrig vil kunne få, eller er det bare det man ønsker sig allermest lige nu? Og hvis det er tilfældet, hvad sker der så når man har fået fat i det. Er man glad og tilfreds, eller erstattes den tidligere grail bare af det næste på drømmelisten?
Det nærmeste jeg kommer på noget jeg vil betegne som en grail, er et PP Nautilus kronograf, idet det er meget usandsynligt at jeg vil få mulighed for at erhverve et sådan. Og det må så være en grail for mig - noget der er nærmest uopnåeligt.
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
For mig opfylder grail uret et eller begge af disse 2 kriterier.
A. Uret ligger uden for den økonomiske ramme Jeg kommer til at købe ure inden for.
B. Modellen er så sjældent til salg at jeg ikke ser det som sandsynligt at jeg " kommer forbi det"
Grail urene for mig i dag er
JLC tribute to Polaris
JLC Master 8 days i guld
Seiko Spacewalk.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 2,629
Tråde: 33
Modtaget Likes: 5,080 i 1,567 svar
Givet Likes: 1,221
For mig personligt er "Grail" et udtryk jeg bruger om det ur, der er det ultimative drømmeur.
Det kan godt ændre sig med tiden, da man bliver mere informeret om hvilke herligheder, der findes indenfor ur verden og ens økonomiske formåen ændrer sig.
Feks er Speedmaster mit oprindelige grail ur. Da jeg var yngere, var det det absolute højeste ønske ur.
Det er stadigvæk et ur, der ligger meget højt på min personlige must have superklassiker scala.
Da jeg så fik åbnet øjnene helt op, fik man øje på LW, AP, PP, Lange osv.
For mig er det ure, der i en helt anden liga. Både økonomisk og designmæssigt.
•
Svar: 276
Tråde: 2
Modtaget Likes: 33 i 16 svar
Givet Likes: 6
Hmm... Synes hele tiden min definition af "grail" ændrer sig med tiden. Havde du spurgt mig for ti år siden, havde jeg sikkert sagt Pam21 eller noget vintage Panerai, men ens smag ændrer sig.
En af mine nylige grails igennem de seneste par år, har været Blancpain Fifty Fathoms "No Radiations" og da jeg samlede den op sidste år, havde jeg en helt anden glæde end ved nogen tidligere ure jeg har ejet (måske med undtagelse af Pam360).
Grails for mig behøver ikke at være økonomisk uopnåelige, men selvfølgelig ikke bare lige noget man samler op fra den ene dag til den anden.
På nuværende tidspunkt og igennem længere tid er den mest tilnærmelige grail for mig Patek Aquanaut Travel Time.
Min ultimative grail igennem mange år har været Urwerk 202 AltiN eller Rose Gold (oh... the choices). Et ur jeg nok skal få i kollektionen... på et tidspunkt!
•
Svar: 1,173
Tråde: 0
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 2
Blancpain Fifty Fathoms var længe et af mine ''grails''.
Dog skyldtes mit problem tilgængelighed, eftersom Blancpain ikke blev solgt i Danmark. Ole Mathiesen solgte tidligere Blancpain, men salget gik ikke helt som ønsket. En ting er den teoretiske mulighed for at rejse i udlandet og hente et eksemplar - noget andet er faktisk at gøre det. Sidstnævnte er jeg ikke særlig god til, da jeg altid har noget at lave.  Hvis jeg skulle nævne et par ''grails'', hvor jeg står med et tilsvarende problem, da falder snakken på PAM 382 og F.P. Journe Centigraphe Souverain.
Ja, PAM 382 er til salg et par steder, men til en uhørt høj pris. Desuden væmmes jeg ved tanken om at en plattenslager skulle lukrerer (meget) på en, blot fordi vedkommede kom hurtigere til fadet. For så vidt angår F.P. Journe skyldes det primært ringe kendskab til muligheden for at købe et nyt ur hos dem.
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej Kim m.fl.
Hmmmm, Grail eller jeg vil nok hellere sige Grails, for jeg kan jo ligesom godt indse at jeg er og bliver vintage-mand, så jeg vil sige jeg har nok tre ure eller form for ure der er i den klasse for mig, og lad mig starte med:
1. Et ur med en Bonniksens Karrusel.
2. & 3. ja de må dele om det for de bliver nok lidt svære at finde, og jeg må desværre komme med de engelske navne jeg har min tvivl om der findes danske navne, det gør der nok, men ikke for at lave nogen navneforvirring, så på engelsk, ure med musik, enten stacked tooth eller discype with individual teeth og ja de findes, men regner ikke med at komme til at opleve bare at se et, kombinationen med begge i samme ur...
Og det skal siges jeg har faktiskset og rørt ved de tre af typerne, mangler lige den sidse....! Det bliver nok ikke i dette liv...
Mvh Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Svar: 1,986
Tråde: 66
Modtaget Likes: 13 i 11 svar
Givet Likes: 0
En Grail for mig behøver ikke være økonomisk afhængig. Det kan også bare være en model der er ultra svær at finde i den ønskede stand. Det kunne være et 50-60-70'er ur i mint condition.
Jeg har ikke nogen ure som er direkte Grails. Vi har da alle ure på ønskesedlen som er mere eller mindre realistiske, men jeg har ikke ét overskyggende ur der topper listen. Men ville da gerne finde et NOS PP Nautilus ref. 3700 med alt tilbehør hvis jeg skal nævne ét
/Mads
•
En grail for mig er et ur som er meget svært opnåeligt hvad enten det er økonomisk eller pga manglende udbud af modellen... PT har jeg kun et RM010 som decideret grailwatch
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Jeg har vist heller ikke nogen Grail, kun visse ure som ville være ønsdkeure at eje. Det har intet med urets pris at gøre, men det kunne være en særlig model, med en særlig historie.
Et Ranchero i NOS eller MINT stand fra 1957 med box og papir ville være fantastisdk at falde over. Ranchero er nok tæt på mit faviorit ur med manuelt optræk til daglig brug.
Vh baun
•
Svar: 19
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Tror desværre ikke at mit "grail" ur findes.
mit første ur var i 1980 ´erne et Casio data bank,
hvis det blev relanceret i en rigtig herre størrelse
ville det helt sikkert være mit "grail"
•
|