En regning der skal betales?
Kan være at denne har været oppe før. Jeg har søgt lidt men kan ikke rigtig finde noget om emnet.

Var i går på besøg hos en urhandler i København. Fik set de fede ure, men havnede også til slut i en diskussion med den venlige sælger. For at komme til problemet laver jeg følgende tænkte eksempel :

Mand A tager på ferie til USA ( uden ur på armen ) og køber der et rigtig fint ur. Han sender boks og papirer hjem og tager selv uret på armen hjem til Danmark. Hvis han ikke bliver stoppet i tolden i KBH har han nu fået sig et billigt ur.
Efter 3 år bliver han fristet af et ur hos URBIKSENFORHAM.DK ( fiktivt navn ) og bytter sit USA ur ind i en handel.
Mand B køber nu USA uret i URBIKSENFORHAM. Der følger selvfølgelig en kvittering med og der bliver betalt brugtmoms ( må Mand B ihvertfald gå ud fra ).
Nu skal mand B på ferie til Japan og gæt hvad : Han bliver stoppet på vej hjem med USA uret ( I KBH ). Den venlige tolder spørger : "er der betalt moms og afgifter for dit ur"?
Så vender jeg tilbage til overskriften "En regning der skal betales"? Måske, jeg tror det ikke. Men hvis, så hvem?
Der findes helt givet et juridisk svar, men findes der praksis. Urhandleren i KBH fortalte at de havde haft flere tilfælde????
Jeg tror at der skal rasles lidt med OD sablen her.

Mvh
Morten
Svar
Har været der med et ur jeg havde købt fra en grey dealer som jeg skulle sælge videre til en som var ansat i told og skat,
af ham fik jeg at vide at det var mig som nuværende ejer af uret der stod med en evt regning på manglende betaling af afgifter efter det var taget ind i EU fra USA,
det ville have været en rigtig god handel for os begge men hele handlen røg på jorden pga de manglende papir på uret

Jeg har kun hans ord for det men tænker han må vide lidt mere om sagerne end menig mand,
men ud over den økonomiske lektie lærte jeg 2 ting som jeg ikke viger fra frem over.

1. jeg køber kun ure som er solgt inde for EU hvis jeg ikke er første ejer.
2. hvilke grey dealer jeg aldrig mere skal handle hos eller anbefale til andre.

Husk det behøver jo ikke være i en lufthavn man bliver spurgt til sit ur. Icon_question
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Kender ikke svaret på dette spørgsmål - men er der nogen som har kendskab til, hvilke konsekvenser det får for import af ure m.v. fra USA, hvis det lykkes for EU at få frihandelsaftalen med USA på plads ??
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Ud fra hvad jeg har forstået får det som sådan ikke indvirkning på danske afgifter hvis du sidder i DK og køber en vare hjem fra USA,
det ville ødelægge meget for danske butikker og staten vil miste en formue i afgifter som betaler så meget andet i vores samfund.

Men jeg kan tage fejl. Icon_question
Svar
Stensbjerg Skrev:Ud fra hvad jeg har forstået får det som sådan ikke indvirkning på danske afgifter hvis du sidder i DK og køber en vare hjem fra USA,
det ville ødelægge meget for danske butikker og staten vil miste en formue i afgifter som betaler så meget andet i vores samfund.

Men jeg kan tage fejl. Icon_question

Ja, jeg er også lidt skeptisk - det ville være for godt til at være sandt !! :-)

Er bare stødt på folk et par folk, som mente at det ville løse alle problemer !! Icon_e_wink
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Det er jeg ret sikker på ikke sker da staten ville få et kæmpe hul i budgettet,
er der noget der ikke er EU harmoniseret så er det stats afgifterne i medlems landene. Icon_e_wink Icon_e_biggrin1
Svar
Nu spørger jeg måske snotdumt, men kan man ikke bare fortælle Thomas Toldbums at uret er købt uden papirer og oprindelseslandet derfor er ukendt?
Svar
Mon ikke det er indhaver af uret der har bevisbyrden? og kan fabrikanter ikke spore oprindelsesland via serienr. - det tror jeg?
Svar
Hvis nu mand A er fra Italien hvordan søren skal mand B så bevise at der er afregnet moms og afgifter i Italien?
Svar
mojohe Skrev:Hvis nu mand A er fra Italien hvordan søren skal mand B så bevise at der er afregnet moms og afgifter i Italien?

Så er vi inden for EU og så er det en helt anden sag,
som jeg blev forklaret det skal told/moms papirene følgene et ur der er bragt ind i EU fra et ikke EU land,
ellers kan ejeren af uret ikke bevise at uret er afregnet som loven siger det skal være, og han kan derfor risikere en ekstra regning,
det var disse papir jeg ikke kun få på mit USA ur. Icon_mad
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)