En regning der skal betales?
mojohe Skrev:Hvis nu mand A er fra Italien hvordan søren skal mand B så bevise at der er afregnet moms og afgifter i Italien?
Den nye ejer skal sikre sig at papir er i orden. Bevisbyrden ligger vel hos den der er den nuværende ejer af uret Icon_question
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
HG Skrev:
mojohe Skrev:Hvis nu mand A er fra Italien hvordan søren skal mand B så bevise at der er afregnet moms og afgifter i Italien?
Den nye ejer skal sikre sig at papir er i orden. Bevisbyrden ligger vel hos den der er den nuværende ejer af uret Icon_question

Præcis hvad jeg blev fortalt,
og jeg har som sagt brændt fingerne så derfor handler jeg ikke brugte ure ikke EU ure i fremtiden.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Hvis du skulle have ret findes der en god del ure i EU som kvalitetsmæssigt er 100% i top, men som har den mangel at de mangler toldpapirer og som derfor må regnes for andenrangsvarer ( med en latent fare for noget efterbetaling ).
Vender tilbage til :
Den reelle risiko? Skal mand B nu være bange for at sende sit ur til service hos EU OD? Krydse EU ydregrænse? Køre en tur på Strandvejen med frygt for told/skats kontrol af fx biler ( så de lige tjekker uret når de nu er igang )?
Burde mand B ikke være i god tro når han køber et ur med kvittering hos dansk grå marked handler?
Svar
Jeg ved kun hvad ham fra told og skat fortalte mig,
er uret inden for EU er der ikke de samme krav angående papir til uret fra told og skats side,
det er KUN hvis du køber et ur uden for EU.

Burde tror jeg ikke hjælper dig ret meget når det kommer til at overholde loven,
angående køb af vare uden for EU.
Svar
Jeg mener da at have læst et sted, at når uret er over en hvis alder er tolden ikke længere noget man bekymrer sig om.
Mener det var 5 år.
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
Måske er det et problem hvis uret er købt privat, men har du købt det i en butik/grey market som jo er et reelt firma og dermed har kvittering derfra, tror jeg ikke du har problemet.

Jeg mener køber jeg et ur hos f.eks. grey market forhandler købETbrugtURnu.dk (fiktiv) som er et dansk momsregisreret selskab, må det vel være deres ansvar at deres vare er indkøbt korrekt?

Når du køber en vaskemaskine hos den lokale hårde hvidevare forhandler, eller en Iphone hos Elgiganten, får du jo heller ikke papirer med på at den er indført korrekt i landet. Nej du får en kvittering, ligesom du får fra den momsregistrerede forhandler af ure og dermed må "aben" vel ligge hos ham skulle det blive relevant.

Når du bliver stoppet på strandvejen i firmabilen og de lige vil tjekke uret fremviser du bare din kvittering, hvorefter det må være en sag mellem Skat og forhandleren, hvordan han "importerer" sine varer.
Svar
Jeg vil stadig gerne vide hvad der sker hvis man siger til tolderen at det er købt privat uden papirer????? De er da velkomne til at bede om at få det x-tjekket hos Rolex for at fastslå oprindelseslandet, men så håber jeg SATME de er godt tålmodige for den forespørgsel får der ikke svar på lige foreløbig - Og altså efter min BEDSTE overbevisning kan de ikke opkræve told på noget de ikke er sikre på at de er berettiget til at opkræve på.
Svar
KimT Skrev:Måske er det et problem hvis uret er købt privat, men har du købt det i en butik/grey market som jo er et reelt firma og dermed har kvittering derfra, tror jeg ikke du har problemet.

Jeg mener køber jeg et ur hos f.eks. grey market forhandler købETbrugtURnu.dk (fiktiv) som er et dansk momsregisreret selskab, må det vel være deres ansvar at deres vare er indkøbt korrekt?

Når du køber en vaskemaskine hos den lokale hårde hvidevare forhandler, eller en Iphone hos Elgiganten, får du jo heller ikke papirer med på at den er indført korrekt i landet. Nej du får en kvittering, ligesom du får fra den momsregistrerede forhandler af ure og dermed må "aben" vel ligge hos ham skulle det blive relevant.

Når du bliver stoppet på strandvejen i firmabilen og de lige vil tjekke uret fremviser du bare din kvittering, hvorefter det må være en sag mellem Skat og forhandleren, hvordan han "importerer" sine varer.

Du kender "mit" tilfælde Kim hvis ham du ønsker at sælge dit ikke EU ur til i en privat handel ønsker told/moms papirene med,
(ham jeg skulle handle med fra told/skat sagde de rent faktisk skulle følge uret) og du henvender dig til den grey dealer som du handlet med for at få de papir,
og du der får at vide at dem kan du ikke få ja så er det altså dig der står med sorte Per. Icon_mad

Hvis man ikke tror denne problem stilling kan ske med en grey dealer i DK,
ja så kan jeg kun sige at man tager fejl, som sagt taler jeg af personlig erfaring.
Svar
Stensbjerg Skrev:sorte Per. Icon_mad

Siden jeg nu skal blandes ind i det Icon_e_biggrin1

Så vil jeg tro at i praksis holder Kims betragtning vand, men går man helt i bund er det nok som med hælervarer at den der ejer varen kan få den konfiskeret - og han kan så forsøge at gå bagud med sit krav til den han har købt af. Skulle det være et nu lukket firma eller en som ikke er istand til at holde en skadefri tror jeg man selv står med problemet.

Men vi er et stykke ude i tankeeksperimenterne og jeg tro at en regning fra momsregistreret sælger i DK vil tilfredsstille de fleste toldere.

Ellers må man jo lade netop dette ur blive hjemme når turen går ud af EU..... og man har pludselig endnu en god grund til at købe et ferieur Icon_e_biggrin1 - hvor heldig kan man være Icon_mrgreen

vh Baun
Svar
Har nu talt med SKAT.
Reglerne er klare : Hvis man køber et ur hos en Dansk forhandler og modtager en kvittering kan man aldrig hænge på den evt. manglende moms og told! Evt spørgsmål lukkes med kvittering fra Dansk Forhandler. Det er kun hvis man har formodning om at der er sket en kriminel handling ( er i ond tro ) man skal tænke sig om.
Her hænger SKATs procedure heldigvis sammen med sund fornuft - tænk lige på hvilket bureaukrati hvis alle varer skulle have told/moms papirer med.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)