Hvad har jeg arvet?
Hej Urdebatten,

Jeg har fornyligt arvet et lommeur fra min morfar. Jeg håber, I kan hjælpe mig med lidt information omkring det, da jeg er helt på bar bund. Alt information modtages glædeligt. Det ser således ud:
Kommer med tilhørende trææske:
İmage
İmage
Åbner man klappen bagpå står der et navn jeg ikke helt kan tyde. Måske det ringer nogle klokker hos jer?
İmage
Uret er med manuelt optræk og går fint. Inde i bagklappen står der tre numre. Det ene midt på lyder 453864. Derudover er der to der lyder L2206 og E4475. De sidste to ser ud til at være håndgraveret. Jeg håber I kan hjælpe mig, eller måske pege mig i retning af nogle, der kan.

Vh,

Morten.
Svar
Hej Ur.
Hmm. ja, navn og navn, der står cylindergang. d.v.s. det er et ur, der er lavet til det danske marked, nemt og lige til...
Det har 8 stenlejer, og det er så det, navnet på fabrikken, bliver nok svært at finde, kan du lukke den inderste kapsel op og tage et skarpt billede af værket, kan det være der er logo stemplet i værket. Det er der ikke stor sandsynlighed for, da man på det tidspunkt ikke rigtig gjorde noget i at stemple urene med firma navn.... Icon_e_sad
Cylindergangen havde sid største tid i 1800-tallet, jeg vil skyde alderen på dette ur til værende mellem 1885 - 1914, eller sagt på en anden måde slutningen af 1800-tallet og start 1900-tallet, da det ikke har tirette...d.v.s. at du kan ikke stille uret ved at trække ud i kronen, gør du det, går uret itu... Icon_e_surprised Den lille underlige knap, du har på billedet af bagsiden af uret, der sidder til venstre for pendangen (den kronen sidder i) skal du trykke ind samtidig med at du drejer kronen, så stiller du viserne, lidt bøvlet...
Med hensyn til cylindergangen kan jeg kun sige at den ligger ret lavt på kvalitets-skalaen, det er en slæbegang og går ikke særligt godt eller præcist, alt under 10 minutter i døgnet skal man være glad for.
Værdi.......vær glad hvis du kan finde nogen der vil give kroner for det....sorry, men lommeure er ikke i nogen særlig god kurs, og da dette kun er sølv...... Icon_e_wink Icon_e_wink Icon_e_wink
Ellers gem det, og nyd dit gamle arvestykke i stedet for bare altid at tænke hvad er det værd, ikke alt kan gøres op i penge, og det varer heller ikke længe så er der ikke nogen der kan lave dem mere, når cylinderen knækker, så hvis uret kan gå, brug det med forsigtighed, det er ikke stødsikkert på nogen måde.
Mvh Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)