Et IWC til max 30 K brugt, men hvad?
#1
Jeg har kigget lidt på Portoguese med modificeret 7750 og sammenlignet med IWC GST og undrer mig over at det ene koster tæt på 30 K brugt mens det andet er tættere på 20 K.

Er der forskel som retfærdiggør dette eller er det mere et spørgsmål om hvad det er mest efterspurgt?

Begge ure er ca 40 mm og begge meget smukke på hver sin måde, men jo ellers meget forskellige.

Er der noget man skal være særlig opmærksom på hvis man køber en af dem.

Er der et andet IWC som man bør tage med i vurderingen i samme størrelse eller mindre og til max. 30 K ?


VH Baun
Svar
#2
baun Skrev:Jeg har kigget lidt på Portoguese med modificeret 7750 og sammenlignet med IWC GST og undrer mig over at det ene koster tæt på 30 K brugt mens det andet er tættere på 20 K.

Er der forskel som retfærdiggør dette eller er det mere et spørgsmål om hvad det er mest efterspurgt?

Begge ure er ca 40 mm og begge meget smukke på hver sin måde, men jo ellers meget forskellige.

Er der noget man skal være særlig opmærksom på hvis man køber en af dem.

Er der et andet IWC som man bør tage med i vurderingen i samme størrelse eller mindre og til max. 30 K ?


VH Baun

Hej Baun,

Jeg vil svare på dit sidste spørgsmål først;

Et ur jeg er meget imponeret over er IW371928. Det er en kronograf som på mange områder har samme lækre finish som mit Portuguese Yacht Club Chrono (som bare er tre gange dyrere!). Jo, jeg véd godt at værket ikke er in-house og slet ikke har den samme kompleksitet eller størrelse for den sags skyld, men det lækre udseende har de tilfælles. Jeg mener at man kan gøre et kup med 3719, men igen, det er jo også et spørgsmål om smag.

İmage

İmage

Noget man skal være særlig opmærksom på?
Hmm, nu er jeg jo ikke urmager, men IWC er kendt for at forbedre standardværkerne, som illustration vedhæfter jeg et foto af et standard ETA Valoux 7750 værk til sammenligning med IWC's forbedrede værk;

İmage Valjoux 7750

İmage IWC caliber 79320

İmage IWC caliber 79320

God artikel om IWC's forbedringer: [url]"http://www.iwcforum.com/Movements/IWC_Calibre_7xxx.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.iwcforum.com/Movements/IWC_Calibre_7xxx.pdf[/url]

Det er ikke kun finishen som er forbedret (forgyldning samt polering som genevestriber og perlage mønster), blandt andet er fjedre gjort svagere således at værket ikke belastes mere end nødvendigt og derved holder længere.
De forbedrede features gælder både for Portugieser og Aquatimeren, dér tror jeg ikke er den store forskel.
Værkerne kan serviceres hos næsten hvilken som helst god urmager da vi ikke taler om en doppelchronograph som er væsentlig mere kompliceret at adskille og samle.

Er der en forskel som retfærdiggører prisforskellen?
Jeg kan ærlig talt ikke se forskellen. Den udvendige finish er på begge ure meget høj med en blandig af såvel børstede og polerede flader. 3719 har sågar stållænke, det har Portugieseren ikke!

Måske ER portugiseren bare et mere kendt ur? Måske er det et spørgsmål om udbud og efterspørgsel? Jeg kender ikke svaret.

Mvh
Michael
İmage
Svar
#3
Tak for svar.

Det er jo ikke nogen hemmelighed at jeg hels vil have et ur som ikke er for stort og for tungt.

Jeg antager at Portoguese med rem ikke er så tungt og ellers kiggede jeg jo på GST'en fordi den kan findes i Titanium. Jeg tænker at de begge ligger under 100 g.

3719 som du viser er vist i stål ikke? Den ligner også GST'en i udtrykket - kasse og lænke, skiven er jo noget anderledes, men jeg kan lide begge.

vh Baun
Svar
#4
Hvad med en neo-klassisk Mk XII:
[url]"http://www.chrono24.com/en/iwc/mark-xii-3241002--id2344336.htm?urlSubpath=/iwc/pre-owned-pilot-mark-watches--mod86-used.htm&models=86&manufacturerIds=124" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.chrono24.com/en/iwc/mark-xii ... rerIds=124[/url]

Jack
If you want to be happy for a day, get drunk.
If you want to be happy for a week, get married.
if you want to be happy for life, get a Rolex.
Svar
#5
baun Skrev:Tak for svar.

Det er jo ikke nogen hemmelighed at jeg hels vil have et ur som ikke er for stort og for tungt.

Jeg antager at Portoguese med rem ikke er så tungt og ellers kiggede jeg jo på GST'en fordi den kan findes i Titanium. Jeg tænker at de begge ligger under 100 g.

3719 som du viser er vist i stål ikke? Den ligner også GST'en i udtrykket - kasse og lænke, skiven er jo noget anderledes, men jeg kan lide begge.

vh Baun

Nu er Portugierseren og GST 3707 ure på 40 mm. Stort og tungt er jo relativt. Jeg går selv med Panerai og Yacht Club på hhv. 44 og 45 mm og så er 42 mm som 3719 næsten småt Icon_e_biggrin1

3719-03 er i titanium, så intet problem mht. Vægten.

İmage

İmage

Mvh
Michael
İmage
Svar
#6
Portugueser Chrono ref. 3714 er en decideret bestseller. Derfor den højere brugtpris.

En 3714 vejer ca. 80 gram, så vidt jeg husker. Den virker ret stor på armen p.g.a. den store skive.

Da du godt kan lide ikke for store ure, vil jeg henlede opmærksomheden på ref. 3531 den såkaldte lille Portugueser. Den har et fint JLC værk og er 35 mm i diameter. Den er til at købe for noget mindre end ref. 3714.

Læs evt. om den her http://people.timezone.com/library/horol...6221060378

JK
Svar
#7
jk Skrev:Portugueser Chrono ref. 3714 er en decideret bestseller. Derfor den højere brugtpris.

En 3714 vejer ca. 80 gram, så vidt jeg husker. Den virker ret stor på armen p.g.a. den store skive.

Da du godt kan lide ikke for store ure, vil jeg henlede opmærksomheden på ref. 3531 den såkaldte lille Portugueser. Den har et fint JLC værk og er 35 mm i diameter. Den er til at købe for noget mindre end ref. 3714.

Læs evt. om den her http://people.timezone.com/library/horol...6221060378

JK


Spændende artikel JK, jeg kan supplere med denne om de forskellige Portugieser modeller og hvorfor Portugieserne generelt er dyre ure.

[url]"http://people.timezone.com/library/archives/archives0021" onclick="window.open(this.href);return false;">http://people.timezone.com/library/arch ... chives0021[/url]

Mvh
Michael
İmage
Svar
#8
MichaelSC Skrev:İmage


Lige netop denne model, har jeg altid synes er fantastisk flot - flottere end 3719 med den gule farve på skive og visere !! (og så er den vist endog billigere, idet den bl.a. har en lavere dybderating, end 3719 ?)

Det er som om, at den kombinerer alle de bedste træk fra, dress, sport, dykker og kronografer !

Mange siger dog, at lynetten er meget modtagelig for ridser og hakker pga. den blankpolerede finish og de forholdsvist skarpe kanter - det er vel også muligt, men vel ikke mere modtageligt, end så mange andre dressure med blankpoleret kasse og lynette ?? Hvad er din erfaring, Michael ?
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#9
pbr Skrev:
MichaelSC Skrev:


Lige netop denne model, har jeg altid synes er fantastisk flot - flottere end 3719 med den gule farve på skive og visere !! (og så er den vist endog billigere, idet den bl.a. har en lavere dybderating, end 3719 ?)

Det er som om, at den kombinerer alle de bedste træk fra, dress, sport, dykker og kronografer !

Mange siger dog, at lynetten er meget modtagelig for ridser og hakker pga. den blankpolerede finish og de forholdsvist skarpe kanter - det er vel også muligt, men vel ikke mere modtageligt, end så mange andre dressure med blankpoleret kasse og lynette ?? Hvad er din erfaring, Michael ?

Det ER 3719, blot i stål. Jeg tror at den klarer en dybde på 120 m. Kronografen kan aktiveres under vandet ned til ca 30 m eller 30 atm. Jeg har ingen personlig erfaring med uret, men ingen tvivl om at overfladen er mere modtagelig end titanium udgaven.
På oversiden af lynetten har IWC valgt en børsteretning som er parallel med lynettens kanter - cirkulær. Den er svær at restituere. Til gengæld har de givet lynettens kant en ca. 45 graders affasning som er blankpoleret. Det er gennemtænkt, for det første fremstår kanten ikke skarp og kan derved klare mere uden at få hakker og for det andet er den nem at oppolere.
Jeg tror ikke at uret er mere overfølsomt end andre stålure. AP Diver vil jeg tro er væsentlig mere følsom mht. ridser, men blot en fornemmelse.

Man ser her tydelig den blanke kant på lynetten;

İmage

Mvh
Michael
İmage
Svar
#10
MichaelSC Skrev:Det ER 3719, blot i stål.


Whoops !! Icon_flov

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har altid troet, at den havde et selvstændigt modelnummer - men så er der vel heller ikke forskel på dybderatings ? Jeg har altid været af den tro, at den for stålmodellen "kun" er 100 meter ?

Mht. modtagelighed for ridser, så har du ret i, at det er et klogt træk fra IWC, at de har givet den en facet på kanten af lynetten - ellers ville den da være helt umulig at holde skarp ! Icon_e_wink

Det er et ur, der godt kunne friste mig, hvis jeg engang ville have noget i kassen, der adskilte sig fra dykkere og vintage Omega Icon_e_wink Synes blot ikke, at man ser så mange af stålmodellen til salg.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)