2 halvgamle brødre....
Det er efterhånden ikke så tit jeg vinder auktioner på Kaplans mere. Priserne er gået lidt op - eller mine bud er for lave.

Men jeg har solgt et ur til min lokale urmager - og skal tage reparationsarbejde for pengene, så jeg lagde et par hundrede kroner på budene - og har da også fået 4 nye gamle ure på kort tid.

Lad mig præsentere "to brødre" som jeg altså har købt, haft forbi urmageren for service af værker og så har jeg jo selv poleret lidt glas og håndpoleret kassen lidt.

Begge fra 1954, begge 36 mm og refnr 2791 helholsvis 2792..... lidt forskel på skiver og den ene med lille sekundviser - den anden med stor, men slægtsskabet fornægter sig ikke, men kunne godt tage skridtet fuldtud og kalde dem tvillinger - ikke?

Kig på dem. Hvad kan du bedst lide?
Hvilken rem ville du sætte på dem?

Her er urene præsenteret ved siden af hinanden - ret ens, men dog lidt forskellige.....

İmage

Sjovt hvad en lidt anden vinkel / andet lys kan gøre for en two tone skive ikke?

İmage

Også ret ens kroner, men igen lidt forskellige. den ene gør bare lidt mere for uret end den anden

İmage

Og så et foto hvor urene er sat i en fornem kontekst - den fine ganle vintage kasse - så steg de lige 500 kr stykket i en salgs anonce eller?

İmage

Og så lige til skræk og advarsel - et par bagsider. den ene tydeligvis skadet af nato - den anden kun lidt skadet af nato...

İmage

Jeg hører meget gerne Jeres reflektioner over disse to gamle svende.

Er det morfarure? Er de skønne og fortæller historie? Eller er de???

Selv er jeg bare helt vild med disse gamle two tone skiver på 30 mm ure - en blød lys brun, mat og lækker læderrem - så har man da ur til både jeans og til andet hverdagstøj. Efter min mening er det ikke dress ure. De er ikke "formelle" nok til det - for "joviale", men hvad mener du?

vh Baun
Svar
Hej!

Jeg behøves jo ikke fortælle hvad jeg synes om dem, det ved du :-) Jeg elsker two tone.

Umiddelbart er jeg i de brune nuancer mht. rem.

Tillykke med dem.

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Flotte begge to - min favorit er uden sekund viser -

En sort læderrem tror jeg ville være flot
Anders 

Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
De holder 100%. Jeg skal have mig et vintage ur på et tidspunk. Gerne noget omega med håndoptræk, eller cal 89 IWC.
Svar
Fine ure i en god størrelse og flot med twotone. Jeg synes bedst om versionen med stor sekundviser, da "krydset" ved de små sekunder generer mit øje lidt.

Kronerne er begge ok for mig og det er klart sjovere med den gamle kasse.

En flot mørk brun rem med et passende spænde, så er den der.

Og.....damm, nogle tydelige spor fra nato.

Sendt via Tapatalk
Svar
.....og for MIG er det klart "dressure" men sådan er vi jo så forskellige Icon_e_wink

Sendt via Tapatalk
Svar
De er flotte! Jeg tror at en rustik brun skind rem må se godt ud på dem.
Svar
KimT Skrev:.....og for MIG er det klart "dressure" men sådan er vi jo så forskellige Icon_e_wink

Sendt via Tapatalk

Jeg ville bare kalde dem hverdagsure eller all round ure. Et dressur må være mere elegant og dressy og også helst i ædelt metal.

VH Baun
Svar
Hej Per.
Det er jo spørgsmålet om det moderen eller datteren du kan lide, men hvis jeg må være fri... røven skal der gøres noget ved, og det tror jeg godt der kan. Det kræver dog at jeg får dem i hænderne for at tage nærmere kig på om mærkerne kan fjernes, har gjort det før selv med så grimme mærker. Og bagkasserne har aldrig været blanke på de gamle vintage ure, de kan simpelthen være blank polerede af slid fra brug på armen, men ofte kan man svagt se matteringen eller slibe mærkerne fra da de var nye, ofte var der på den flade del matering og blank skrå kant på de bagkasser, den kan ofter genskabes, med skarp kant.... Icon_e_biggrin1
Mvh Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Hej Per.
Det er jo spørgsmålet om det moderen eller datteren du kan lide, men hvis jeg må være fri... røven skal der gøres noget ved, og det tror jeg godt der kan. Det kræver dog at jeg får dem i hænderne for at tage nærmere kig på om mærkerne kan fjernes, har gjort det før selv med så grimme mærker. Og bagkasserne har aldrig været blanke på de gamle vintage ure, de kan simpelthen være blank polerede af slid fra brug på armen, men ofte kan man svagt se matteringen eller slibe mærkerne fra da de var nye, ofte var der på den flade del matering og blank skrå kant på de bagkasser, den kan ofter genskabes, med skarp kant.... Icon_e_biggrin1
Mvh Lars

Tak Lars.

Det er muligt jeg gerne vil have dig til at kigge på dem, men det er også muligt at de bliver solgt før jeg når så langt. Jeg har som sagt 2 mere på vej ind og skal i hvert fald ikke beholde alle 4. Jeg plejer at kunne få det til at hænge sammen sådan at jeg køber 4 ure, som jeg så laver istand med service, kartotekskort, rem osv - og så kan jeg sælge de 3 og have et for arbejdet. Det passe mig meget godt på den måde. Jeg har det sjovt og møder flinke fyre osv.

I dette tilfælde ser regnestykket således ud:

Købt 4 ure + Service, rem, glas, kroner osv = ca 10 K

Så slæger jeg 3 for ca 3600 kr stykker - og har den 4. til mig selv. Der kan komme lidt forsendelse, men det hænger ret godt sammen.

De 2 fra 1954 har så også den salgsmæssige fordel at vi nærmes os et tidspunkt hvor mange fra 54 fylder 60 år...... og så synes nogen de skal have et ur fra fødselsåret. Jeg har i hvert fald solgt en del ure til runde fødselsdage :-)

vh baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)