Svar: 111
Tråde: 19
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Afledt af en anden tråd Digitalure (afstemning) - http://urdebatten.dk/viewtopic.php?f=4&t=1351 - har jeg spekuleret lidt over hvornår et ur egentlig er et digital ur.
Altså om det kun er når der er LCD display, eller hvis bare indmaden er elektronik.
Er det visningen af tiden digitalt/analogt eller om tide vises mekanisk der afgør om det er et digital ur - for mange ure har jo trods alt en eller anden form for digital tidsmåling når det er med batteri.
Der er vist ingen som trækker motoren direkte på batteriet.
/Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Hej Anders
Jeg synes, at tingene rodes (lidt for) godt og grndigt sammen i indlægget ovenfor  Tillad mig at forklare:
Et ur kan vise tiden på to måder: analogt eller digitalt. (Med mindre vi tager sol ure og andre "eksotiske" visninger med. Lad dem ligge for nuværende)
Det analoge ur har derfor viser eller visere - alt efter design.
Vises tiden digitalt aflæses tiden ved hjælp af tal.
Nogle ure har aflæsning af tid på både analog og digital vis (Seiko Arnie og Pingo er eksempler herpå)
Så lang så godt
Tales der om indmaden i urene, så kan de analogt aflæsebare ure inddeles i nogle under kategorier:
Mekanisk
Quartz
Eco Drive
Kinetic
Spring Drive
De digitalt aflæsebare ure drives (typisk) elektronisk på forskellig vis, og de er dermed aldrig 100% mekanisk konstrueret. For hvordan skal et "analogt signal" (læs: tandhjul, fjedre, skruer, rotor, balance osv.) konverteres til digitale tal? Der vil i større eller mindre grad være tale om elektronik. Der kan derimod godt være elektroniske dele i et analogt aflæsbart ur, og disse ure har faktisk en ganske interessant historie.
Skal jeg på baggrund af ovenstående svare på dit spørgsmål, så er et ur digitalt, når tiden aflæses på et display med tal
De venligste hilsner, John
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Der findes da også mekaniske ure som viser tiden digitalt (med tal og ikke visere)
Et par hurtige eksempler skamløst sakset fra nettet
Med hensyn til spørgsmålet, så er et digitalur for mig, et ur med tidsvisning i elektronisk display og quarts drevet.
Sendt via Tapatalk
•
•
Svar: 111
Tråde: 19
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Joepete Skrev:Hej Anders
Jeg synes, at tingene rodes (lidt for) godt og grndigt sammen i indlægget ovenfor Tillad mig at forklare:
.....
Joepete - det er med fuldt overlæg jeg blander tingene sammen
Det jeg er ude efter hvornår eller hvordan et ur opfattes som digitalt - altså om det skyldes hvordan uret er opbygget (mekanisk/elektronisk), hvordan det viser tiden (tal/digitalt styrede visere) eller om det kan være en kombination.
Så det er vel et spørgsmål om hvad folks holdning til ure der drives af et batteri.
Om det kun er når tiden vises på LCD/OLED display eller om det også kan være indmaden.
Selv svinger jeg lidt mellem om ikke det at et ur f.eks. har en computer indbygget (som f.eks. i et radio styret ur) betyder at det i praksis er digitalt - selvom det ikke har et LCD display, men kun analog visning med. alm. visere.
/Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Et digitalt ur er et ur der viser tiden med tal istedet for visere, det var nemlig IWC der imellem 1880-1890 kom med det første serieproducerede ur med digitalvisning, og det er da lang tid før noget med elektronik er blevet opfundet.
MVH Peter
•
Som det fremgår af mine indlæg ovenfor, så er digital visning på et mekanisk ur én ting i min bog, og et digitalt ur er noget andet  For at noget skal kunne siges at være digitalt, må der vel i sagens natur være elektronik inde over. Det var jo netop derfor, at jeg adskilte tidsvisning i digitalt og analogt, og ur-mekanikken i andre under-kategorier. Men er man stærkt lingvistisk "troende", så kan man da sikkert godt tage ordet tal for pålydende: "digit", og så hævde, at når tiden vises med tal i stedet for med visere, så er det "digitalt". Eller hvordan?
•
Svar: 7,824
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,357 i 1,338 svar
Givet Likes: 1,829
Hvis et ur viser tiden med tal og der slet ikke er nogen visere på urets front,
så er det digital for mig og jeg forbinder ikke ordet direkte med noget negativt/billigt.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 858
For mig er det (det har det i hvert fald været tidligere) helt klart, at hvis tiden vises med tal (cifre) er det et digitalt ur. Er der visere, er det analogt. Der kan selvfølgelig være blandinger.
Hvad der får cifrene til at vise sig og skifte, er efter min mening underordnet. Det kan altså være tal på skiver, tromler, "flipper" og "klapper" eller forskellige elektroniske visninger. Et analogt ur kan så naturligvis også vise tiden med LED-visere.
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Stensbjerg Skrev:Hvis et ur viser tiden med tal og der slet ikke er nogen visere på urets front,
så er det digital for mig og jeg forbinder ikke ordet direkte med noget negativt/billigt.
Enig. Hvis tiden aflæses med tal og ingen visere er det digitalt. Det digitale har intet at gøre med om uret drives af el eller mekanisk. Ej heller om det vises som LED, plasma eller på en malet skive (som datokransen der jo oftest vises digitalt).
Et elektrisk ur som viser en lys-skive med visere og tal (som på et traditionelt ur) rund i kanten af den elektroniske skive er således også et analogt ur.
Der findes jo også ure som er både analoge og digitale. - endda rigtig mange.
vh baun
•
|