Tool or Dressdiver
Tool is a term used to describe a watch it is also the name of maybe the greatest rock band on the planet.I think this term is hard to define because there are just so many watches in the world you just cannot put them all in a category.Dressdiver is another term used to describe certain watches this one is easier to define in my opinion.I will try to give you my idea of what a Toolwatch is for me .And how i descibe a Dressdiver.
A tool watch for me is a tough watch that i can take fishing -running-woodcutting-gardening-golfing etc etc.And i am not worried about how many hacks or scatches it gets.But remember i am a watch freak.So many watches that ordinary people use as tool watches are no good for me because i want to sell them again,so hacks and scatches are not good for me.But in my opinion a Tool watch should have a tough caliber and a simple not highly polished case.It should be easy to read, also at night.Waterproof shockproof and cheap to sevice.A tool watch is not a work of art and i will not pay a fortune for something i will treat just like a srewdriver or spade.And last but not least it should keep fair time and not look to out of place on my wrist.
There are Divers and there are Dress Divers in my opinion.I have known and worked with many prof Divers.I am myself not a diver.Nearly all Prof Divers today use a dive computer and maybe a mechanical watch as back up in case the computer fails.We have also hobby divers and they usually follow the prof divers and use the same security systems but maybe to a lesser degree.several things are very very important in a dive watch .One it must be reliable and have a tough caliber that can take shocks.Two you must be able to read it easily in the water.A dive bezel is also a must and a secure bracelet or strap.
What a diver does not need is a watch that costs him 20-30000kr extra for a caliber or case polish.He does not need a watch from a Brand who have no real tradition or tested reliability in making dive watches.He does not need a watch that has not been tested under the most extreme conditions you can give a dive watch.His or hers life might one day depend on the watch they wear.There are not as many brands as you maybe think that can or do build watches that fit the bill.Rolex who have always been a favorite of prof divers is one brand Seiko are another.Their watches are tested and developed working together with diving companys.There are other brands of course who make just as good or maybe better dive watches.But building watches is a buisness and you have to cater to public taste.And the general public want watches that are functional and look good at the same time.So many brands today use more money on polishing and marketing than they do on the development of their watches.So really it is up to the individual to find the difference between marketing hype and reality.In my opinion 98% of all divers made today can be called dress divers. Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Alle divers til mere end 300 meter er rent marketing stunt -

Over 300 meter skal man alligvel have en massiv dragt på og man har nok ikke brug for et "ur"

Dress eller tool -

Jeg er rimelig enig i din betragtning
Anders 

Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
Hej

I min verden findes begrebet dressdiver ikke, da det er og bliver en selvmodsigelse, og længere er den ikke. Icon_hello

MVH Peter
İmage
Svar
Peter Skrev:Hej

I min verden findes begrebet dressdiver ikke, da det er og bliver en selvmodsigelse, og længere er den ikke. Icon_hello

MVH Peter
Maybe in your world but it must be a small world Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Jeg synter der findes masser af ure som med rette kan kaldes dress divers Icon_e_confused
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Et tool-watch er et ur som er lavet til en bestemt opgave ifbm. et job. Altså et ur som principielt opfylder et specifikt jobkrav.

Lægens ur med pulsmeter
Sygeplejersekes ur som hænger på tøjet da de ikke må bruge armbåndsur
Dykkeren dykkerur
Inginiørens anti magnetisk beskyttede ur
Pilotens ur med en bunke besynderlige skalaer
osv.

Ofte er det også robuste ure men det kommer i høj grad an på hvilket job der er byggert til.

Dressdiver - er et selvopfundet begreb, men det fortæller meget godt hvad de fleste dykkerure bruges til - og derfor er mange også bygget til det.

vh Baun
Svar
Peter Skrev:Hej

MVH Peter
Icon_+1

Per beskriver det også ganske fint. Icon_e_wink
Svar
Super godt formuleret Baun.....så er det vist skåret ud i pap og bøjet i neon.

Debatten er jo reelt opstået fordi vi ikke bruger uret som det oprindeligt var tænkt, men i dag bestemmer en masse andre faktorer hvordan vi behandler vores ure.

Vh. MW
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Man kan jo kalde urene hvad man vil og mon ikke at selv dem som ikke vil bruge ordet godt ved hvad der menes og hvilke ure der tænkes på,
jeg tror det og at fremme forståelsen på tværs af vores fælles interesse ser jeg som en god ting,og har i så lyst til at tages jeres 35mm Omega med i haven
når i slår græs og klipper hæk jamen go for it Icon_exclaim kald det også bare tool hvis i vil,men med til at fremme forståelsen hos os som ikke er på den side af hegnet
det gør det altså ikke Icon_e_wink Icon_e_biggrin1 Icon_mrgreen

Jeg mener bestemt ikke begrebet er selvopfundet begreb på den måde
det er et af flere begreber som bruges på tværs af alle mærker og lande til få fastslå hvilke type ur der er tale om,
men behøver jo ikke hænge fast i ruder konges tid. Icon_e_wink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Jeg vil til at kalde det en Kjoledykker, eller er det noget andet?? Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)