Mini review af Omega Planet Ocean
#1
Omega´s Historie

I 1848 grundlage Louis Brandt i en alder af kun 23 firmaet Omega. Firmaet blev flyttet i 1880, til byen Biel, nu havde Louis slået sig sammen med Cesar Brandt.
Her indførte Omega deres første serie producerede værk og i 1895 opnåede de en præcision på under 30 sekunder +/ - om dagen.

İmage
Louis Brandt

På trods af Omega havde vokset sig store, blev der ikke gået på kompromis med kvaliteten eller eksklusiviteten, dette kan ses ved Omegas minute repeater fra 1892 som blev udviklet i samarbejde med Audemars Piguet, og formentlig den første armbåndsur af sin art.

I år 1899 var Omega største producenter af ure i Schweiz, deres produktion var på 240.000 ure årligt og havde 800 mennesker ansat.

Den berømte Omega kaliber blev rigtig populær da den kom på marked i 1894. En af grundende var at værket indeholdt let udskiftelige dele og var enkelt bygget.

Faktisk hed firmaet ikke Omega før Henri Rieckel, som var deres bankrådgiver foreslog navnet "Omega" for den nye ur. Den overvældende succes med "Omega" navnet førte til det bliver vedtaget som den eneste navn for alle ure til firmaet.

Da både Louis Brandt, samt hans bror døde i 1903, var firmaets skæbne op til 4 personer, hvor af den ældste, Paul-Emile Brandt, var kun 23 år.

Omega fik sin debut inden for sport i 1909 under den internationale ballonflyvning for Gordon Bennet cop, hvor de stod for timing af flere arrangementer.
Den britiske Royal Flying Corps besluttet at vælge Omega ure i 1917 som deres officielle tidtagere for sine kampenheder, det samme gjorde den amerikanske hær i 1918.

İmage

Omega var det første selskab til at få overdraget den officielle tidtagning i alle discipliner ved Los Angeles Lege i 1932.
Fra sport til videnskabelig scuba-dykning, skabte Omega Seamaster linje.
Et af Omega's mest bemærkelsesværdige resultat var verdensrekord af nøjagtighed der ydes af den engelske observatorium i Kew-Teddington i 1936.
I 1952 blev Omega også tildelt de olympiske Cross of Merit for "ekstraordinær service til en verden af sport".

İmage

Omega Speedmaster blev oprettet i 1957. Efter grundig evaluering og afprøvning, besluttede NASA at bruge "Omega Speedmaster Professional Chronograph armbåndsur i 1965 som sin officielle tidtager. I 1967 blev en milliontedel kronometeret certificeret.

Den 21. juli 1969, bel de første skridt sat på månen, Buzz Aldrin som var den anden mand på månen bare sit trofaste Omega Speedmaster Professional Chronograph. Med denne unikke realisering kom en unik kaldenavn: Moon Watch.

İmage

I april 1970 Omega Speedmaster reddet Apollo XIII mission fra en potentiel katastrofe, tjener Omega den "Snoopy Award", den højeste udmærkelse ydet af NASA.

İmage

I 1974 Omega producerer Marine Kronometer 2400, som var det mest nøjagtige og mest teknologisk avancerede armbåndsur i verden. Denne legendariske "Omega Megaquartz" marine-kronometer har en daglig timing variation af blot to tusindvis af et sekund, målt i et forsøg der varede i 63 dage.

Den 18. maj 1983, modtog Omega sin 100.000th officielle bedømmelse certifikat for kvarts kronometrene, i samme år blev der åbnet et Omega museum.

I 1995 præsenterede Omega det første automatiske armbåndsure med en centralt monteret tourbillion.
I 1999 skrev Omega historie ved at introducere det første masseproducerede værk med det revolutionerende co-axial værk, som blandt andet sidder i deres Seamasetr Planet Ocean.
Værket blev opfundet af den engelske urmager George Daniels, og anses af mange for at være et af de mest markante fremskridt inden for ure.

Siden har Omega stået for en stor del af tidstagning af diverse sports events, senest Ol i 2010, samt fået en del kendte personer som ambassadører.

İmage

Helheden

Man er ikke det mindste i tvivl om at man står med kvalitet på hånden når man første gang får uret på.
Alene lænken har sådan et lækkert feel samt kombinationen af børstet og poleret stål spiller sammen i en større enhed.hvor både
Og så gør det ikke noget af uret er lidt frisk i farverne, lünette og skive spiller sammen.
Jeg vil forsøge at uddybe neden for.

İmage

İmage

Kassen

Kasser er jeg helt pjattet med, det er helt sikkert en af de smukkeste urkasser jeg har ejet, som jeg før har nævnt har Omega ramt en super kombination af børstet og poleret stol, det går lige som op en højere enhed, se billede neden for, selv om det er svært at fange på billeder.

İmage

Uret og dermed kassen sidder rigtig godt på hånden, selv om den som mine andre ure er stor 45,5 mm er den fladere end de andre, hvilke gør at den sidder super lækker og man ikke er ”nevøs” for at støde uret ind i ting.

İmage

Bagkassen er super flot lavet med den polerede søslange og den laser indgraverede PLANET OCEAN nederst i kassen.
Der er ikke så meget ”tingeltangel” på, men mere bare ren og smuk.

İmage

Skiven

Skiven i sig selv er ikke så spændende men det jeg er vild med er helhedsindtrykket uret giver.
De ophøjede markeringer og logo, samt de utrolig smukke visere og orange 6, 9, 12 går igen op i en højere enhed og det spiller bare.

İmage

İmage

Lumen, er her i top, samt den faktisk er flot at se på IMHO, særligt måden viserne er lavet er igen meget smuk.

İmage

Lünetten

Lünetten er her hvor uret skuffer, men det er nu ikke selve lünetten der er, for den har en meget lækkert feel og lyd, når man drejer de 120 klik igennem, er man igen ikke i tvivl om kvaliteten.
Nej det er selve indlægget som er lidt taveligt lavet, når man ser på prisen og resten af uret.
Her kunne Omega godt have lavet noget lækkert med indgraveret tal eller lignende.

Når det er sagt, så kan jeg super godt lide farven og designet på lünetten, samt den måde perlen smukt er indsat i en lille sølvring.

İmage

Lænken

Lænken, syntes jeg, er rigtig flot lavet, de flotte rundede led går flot sammen med det relativt store spænde.
Det som godt kan irritere mig er at der ikke huller i spændet til finjustering, jeg har selv et middel stort håndled og den sidder enden meget skræmt eller en smule for løst.
En anden ting jeg syntes kunne gøre denne lænke endnu federe, var hvis der var brugt skruer i stedet for pins til at samle leddene.

İmage

Spændet

Spændet er som det plejer at være fra Omega, lækkert lavet, hvis man altså kan lide det stort, for det er stort, og dermed let modtageligt over for ridser.
Jeg har selv købt uret brugt, så der har været ”kørt til” men havde jeg købt det fra nyt ville jeg måske ærgre mig over den hurtige slitage.

İmage

İmage

Når det er sagt, er det virkelig et velfungerende spænde der er på dette ur, det virker virkelig massivt og sikkert, og når man lukker spændet, klikker det med den meget lækker lyd og feel.

İmage

Værket

Er et Caliber 2500, men selvoptræk, Co-Axial med Rrhodium-plated finish og så er det med en gang reserven er på 48 timer.

İmage

Detaljer

İmage

İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)