Mini review af Panerai PAM111
#1
Officine Panerai Historie

Mærkets historie begynder i Firenze, Italien. Ret er 1850 og Giovanni Panerai, som er en respekteret urmager, åbner sig egen butik.

İmage
Giovanni Panerai

1897 dør Giovanni Panerai og butikken overtages af hans søn Leon Francesco Panerai, som viderefører firmaets traditioner.
I tidsrummet mellem 1890 og 1900 undviger Guido Panerai, Leon francesco Panerai søn, firmaet da han begynder at fremstille instrumenter men hpræsisionion, og derved bliver leverandør til den kongelig italienske flåde.

İmage

1907 – Panerai butikken fungerede ikke kun som salgssted med også som et stort lager med schweiziske ur dele, samt en del værktøj til at fremstille høj præsitions værker.
Panerai butikken udviklede sig til en urmager skole og var dermed den den første skole Horology i Firenze.

1910 – Panerai begynder at eksperimentere med lysende materialer.
Dette materiale opnås ved at blande Zinksulfid og radium bromid, heraf kommer navnet Radiomir.

1915 går Panerai ind i et nyt samarbejde med flåden, de laver en del selvlysende skiver til skibe samt en stor del af de instrumenter som flåden bruger.

İmage

I 1918 dør Leon Francesco Panerai og hans søn Guido Panerai overtager firmaet.

1920 - Guido og han søn Giuseppe Panerai designer den berømte kroneograf: le Mare Nostrum.

1934 -Giuseppe er dybt engageret i firmaet, han fremstiller bla. Lygter, håndleds kompas og dybtemålere til flåden, det er også ham der kan tage æren for oprettelsen af de berømte Radiomir og Luminor ure.

1936 - De dykker ure der på tidspunkt eksistere er ikke tilstrækkelige god til at modstå de strabadser som frømændene udsætter dem for, derfor beder flåden Panerai om at fremstille et ur der kan klare de ekstreme forhold. En Radiomir prototype bliver teste og består med bravur.

İmage

I 1938 begyndte panerai at serie produkserer Radiomir ure til flåden, disse ure er med Rolex værk.

I 1942 opfinder Panerai den særlige kronebeskytter som senere er gået hen og blevet deres særlige kendetegn. Kropnebeskytteren som også kaldes Déclic, gjorde at uret kunne modstå 200 meter vand, hvilke var uhørt på dette tidspunkt.

1943 - Panerai præsentere en prototype af deres første kroneograff, The Mare Nostrum, som var designet til dækofficerer.. Grundet krigen kom den aldrig i produktion.

1956 – Den ægyptiske flåde betilter en særlig udgave af Radiomir, denne på 47mm og med 8 dags Angelus værk. Det samme år fik panerai patent på kronebeskytteren.

1980 – Panerai laver et ur der kan gå 1000 meter ned, prototypen er med titanium kasse, auto værk og som noget nyt, men gummirem.

1993 – Panerai udgiver et begrænset antal til det civile marked

1995 – Sylvester Stallone får lavet en række special modeller i forbindelse med at filmen Daylight skulle optages. Disse har virkelig stor samleværdi i dag.

İmage

1998 – Det første Panerai med automatisk værk bliver lanceret fir offentligheden. Uret er Luminor Submersible professional.

2003 – En genlancering af det 47mm luminor bliver udgivet i 300 stykker.

2005 -Panerai præsentere sit første in-house værk: Calibre P.2002, med 8 dages gang reserve.

2006 – Panerai indgår i samarbejde med Ferrari.

2007 – Panerai lancere 3 nye in-house værker P.2003, P.2004 og P.2005

İmage

2009 – Lanceres the sidste nye værk P.9000,dette værk sidder i Manifattura modellerne.

Helheden

Selv om uret måler 44mm, synes det mindre når det kommer på håndledet, de bøjede horn gør at det sidder godt til og følger håndryggens linjer. Uret her en dejlig kompineret poleret og børst overflade som ikke give for meget bling.

İmage

Kassen

Kassen er meget unik designet og meget let genkendeligt, særligt kronebeskytteren er til at spotte på meters afstend.
På denne model er selve kassen poleret meds kronebeskytteren er børstet, dette mix gør for mig at uret ikke bliver for skinnende. Selve finishen på kassen er flot, men kunne godt være bedre på et ur i denne prisklasse, jeg kan ikke sætte fingeren på hvad der gør at jeg føler sådan.
Kronebeskytteren er derimod rigtig flot udført, når man tager fat i det lille "håndtag" som holder kronen på plads giver det en god feel, og man kan mærke at det bare spiller når den med et lille "klunk" skubbes på plads igen.
Desuden kan jeg godt lide at Panerai har valgt at bruge skruer til at holde remmen på plads, det lugter lidt af historie.
Disse er dog på nogle modeller blevet afløst af et rem skifte system, hvor man trykker en pal ind med et særligt værktøj. Smart, men ikke historisk korrekt.

İmage

İmage

Bagkassen, som nogle vil sige ikke høre til uret, da den er af glas, giver et kik til værket.
Jeg er af den mening at værket godt kunne tåle at være skjult, men det er da meget sjovt at man kan se når man trækker uret op.

İmage

Skiven

Skiven er en af de grunde for at jeg jagtede dette ur intensivt, den er utroligt flot lavet.
Den måde hvorpå skiven er bygget op i lag, sandwich, giver en lækker "3d" effekt.

İmage

Skiven er desuden meget clean at se på, selv om jeg har valgt denne udgave, som har sekund viser, jeg kan godt lidt at se mit ur "leve".
Viserne matcher resten af uret utroligt godt, her har Panerai virkelig lavet visere som sammen med skivener ultra clean.
Eneste ting der skiller sig en smule ud er den hvide sekund viser, men den matcher i farve til skiriften på skiven.

İmage

Lumen er super god, den er kraftig og holder længe. desuden ser det flot ud at tallene er lavet så de lyser, en skive man kan beundre længe.

İmage

Rem

Den OEM rem der medfølger uret, er IMHO lige til at kyle væk, den er så lille og tynd og klæder ikke uret.
Gummiremmen er derimod meget lækker, men til prisen kunne det godt laves bedre.

İmage

Nu er remme jo en verden som man som Panerai fan næsten ikke kan undgå og med 1000 vis af after marked remme kan man skifte look på sit ur på få minutter.

İmage

Værket

Værket er et modificeret håndoptrukken ETA 6497, det er ikke det store Panerai har lavet ved dette værk, men det er utroligt pålideligt og robust, man kommer sandsynligvis aldrig til at mangle reservedele til dette værk.

İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)