Mini review af Breitling Avenger Seawolf
#1
Breitling Historie

I 1884, startede Leon Breitling en virksomhed virksomheden i St. Imier, Schweiz, hans mål var at "Fremstille høj kvalitet tekniske ure".
I starten var Breitling mest inde i at opfinde og fremstille komplicerede ure, Chronograph og specielle måleinstrumenter.
I 1892 flyttede virksomheden til La Chaux-de-Fonds, hvor der ca var ansat 60 mennesker.
I 1914 da Leon Breitling døede, overtog han søn Gaston breitling virksomheden og satte en stor indsats ind i at fremstille kronografer. Hans første store bedrift, var Vitesse kronograf, blev brugt af politiet, militæret og regeringer.

Under Første Verdenskrig, fortsatte Gaston med at opfinde nye Chronograph modeller med speciel tid-event. Gaston Breitling døde i 1927 og Breitling firma var uden ledelse, indtil 1932, da hans søn Willy Breitling overtog.
Efter krigen begyndte,Breitling at producere Chronograph ure tilpiloter. Faktisk var de en pioner inden for luftfart tidtagning. I 1942 indførte Breitling sin berømte "Chronomat" model - den første vagt forsynet med en cirkulær regnestok bezel.

İmage

Breitling blev hurtigt elsker at piloter verden over. Her efter udkom navitimer modellen,som jo er et ikon idag.

İmage

Breitlings omdømme blev yderligere styrket da astronauten Scott Carpenter havde sit Breitling i rummet; I anledning af denne begivenhed modellen fik navnet "Cosmonaute".

I 1952 flyttede Willy selskabets hovedkvarter til Genève, mens produktionen forblev i La Chaux-de-Fonds. Virksomheden havde nu opgivet in-house værker og fik værker fremstilling og af leverandørere som Venus. På denne måde faldt omkostningerne og Breitling fik mulighed for at fokusere på at udforme og forbedre deres specielle ringe. (Bezelen)

Da kvarts revolution begyndte, måtte Breitling modvilligt indført en kvarts version af Chronomat, dette var i 1975. Disse blev dog fremstillet sammen med deres mekaniske ure. I 1976 kom en kvarts udgave af navitimer.
I 1979 lukkede Willy Breitling virksomheden. Han var blevet syg og døde samme år.

100 års urmageri og traditioner var ved at forsvinde for Breitling.
Samme år, overtog Ollech & Wajs Breitling, de brugte design og dele til bygning af deres Aviation chronograph, som mere eller mindre lignede Navitimeren på en prik.

Senere blev Breitling navnet overtaget af Ernest Schneider. Willy Breitling to sønner, Gregory og Alain, var alt for ung til at overtage virksomheden.

Schneider genåbnede firmaet med den filisofi at Breitlings traditioner og filisofier forbleb uændret, og at der var særligt fokus på de flyvende sportsgrene.
Schneider var pilot selv og han indførte Jupiter, Pluton og Mars Chronograph i 1980. Markedet var stadig præget af kvarts ure så det var disse også.

I 1984 indførte Breitling sin første mekaniske kronograf siden Willy Breitlings død. Den havde klare spor fra modellen fra 1942, og den blev kaldt for chronomat.
1986 fik navitimer comeback samt at ure til sejlsporten blev indført i Breitlings sortiment.

Breitling var genopstod som den uomtvistelige mester i "Instrumenter til professionelle".

İmage

I dag forbindes Breitling mest med luftfart. Så som "Breitling World Cup of stuntflying" samt Breitling har også haft enorm succes med Breitling Orbiter 3, første ballonen til at flyve rundt om i verden.

İmage

Helheden

Det der slog mig først var skiven, WOW den er detaljeret.
Jeg syntes ellers at uret som hedhed spiller godt og ser harmonisk ud, den velkendte lünette og den massive kasse, er guf for en Breitling mand som mig.

İmage

İmage

Kassen

Kassen som er udstyret med en HE ventil, er anderledes end de andre Breitling ure jeg har haft.
De har været meget polerede på alle leder og kanter, men denne er kun poleret på siderene.
Resten af kassen er børstet virkelig flot.

Dette syntes jeg virkelig godt om, da et helt poleret ur godt kan bliver for meget i længten.

Kassen måler 18mm i højden og er 45mm, men jeg syntes nu den sidder godt på armen, og den syntes ikke for tung eller klodset.

İmage

İmage

Bagkassen, er som den oftes er på Breitling.
Logoet med vingerne samt ur nummer, meter rating og chronometre tekst.
Jeg syntes ikke den er kedelig, men den er ser flotere på eks. Bentley modellerne.

İmage

Skiven

Skiven syntes jeg super godt om, araber tal som er blevet "splittet" samt at alt på skiven undtagen teksten er forhøjet eller monteret på skiven.
Man kan selvfølgelig diskutere om man kan lide den meget tekst der er på skiven, men jeg syntes det ser fedt nok ud, forstyrre mig ikke i dagligdagen.
En lækker detalje er at viserne samt time markørere er lavet i poleret stål, der ser simpelhen svine godt ud, og det hjælper med bedre at se klokken, både i daglys og når mørket falder på.

İmage

Hvis jeg skal komme med lidt kritik af skiven er det at jeg syntes at markørene 6, 9 og 12 er lidt store, men igen, ikke noget man ikke kan leve med eller som man ser i hverdagen.

İmage

Lumen er faktisk det største kritik punkt på uret, den er decideret dårlig, dog hjælper de store markører med til at lyse det lidt op, men ikke på nogle måde nok.
Skuffende at Breitling ikke laver det bedre efter alle disse år.

İmage

Lünetten
Her er det typisk Breitling kvalitet, lünetten er med 120 klik og der er ikke bare blevet brugt et indlæg.
Alle detaljer på lünetten er fræset ned i, på når de skruer son er på siden. Dette er med til at højne det rå look dette ur har.
Som på kassen er den poleret på siden og børstet på resten.
Når lünetten drejes føles og lyder det godt, det eneste der måske genere mig lidt er de metal studser der er ved 3, 6, 9 og 12. Grunden er ikke at de ikke ser flot ud, men af de har en tendens til at hænge fast i ens tøj, særligt når man går med lange ærmer.

İmage

İmage

Lænken/ Rem

Med ProII lænke på uret, ser det ikke bare super flot ud, men den er også rigtig behagelig at have på. De 2 låse skruer der er i hvert led, giver også et indtryk af et råt ur.
Lænken spiller flot sammen med resten af uret, ved at den er børstet, i stedet for Breitling traditionelle polerede lænke.
Designet på lænken er jeg vild med, de skrå led ser flot ud og det gør lige uret mere strømlignet end den forrige version af Breitling lænker.
Det eneste ProII lænken ikke har er at dykkerled, det trækker dog ikke ned i min bog, da jeg endnu har til gode at få brug for det, men bruger man uret som det er tiltænke, kan det måske irritere nogle.

İmage

İmage

Spændet

Spændet er lige ledes typisk Breitling, men ikke desto mindre flot og gennem ført lavet, spændet fungere godt og føles solidt når det lukkes.
En ting der er fedt, er den indgraverede skrift på indersiden af spændet. Ikke at man ser det når uret er på, men det er en fornøjelse at se når man tager uret på og af.

İmage

İmage

Værket

Ja værket er som i resten af mine ure, ikke noget stort, men de fungere.
Seawolfen har et ETA 2824-2, og det tikker bare der ud af med sine 28800 Bph.

İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)