Hvad er der med Panerai?
#21
Jakob skal vi holde os til din definition hvilket ur i følgende eksempel giver så mest value for money:
Ur x er lavet i 10 eksemplarer og har derfor været hundedyrt at lave. Det er lavet i Schweitz.
Ur y er lavet i 5000 eksemplarer, i Kina og er tilfældigvis på alle tekniske og kvalitetsmæssige punkter 100% magen til y.
Som en lille detalie så fik Niel Armstrong alle 10 ur x efter månevandringen og har nu sat ét af dem til salg.
Hvilket ur giver mest value for money? Et eksemplar af y eller den ene af x?
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#22
Value for money, er heldigvis også et meget personligt begreb.
Svar
#23
Joepete Skrev:Jeg elsker det enkle æstetiske udtryk på en Base Icon_e_biggrin Samtidig har uret en rigtig god størrelse og er samtidig behageligt at bære på armen Icon_e_wink Masser af FEEL, for mig Icon_e_biggrin Icon_cool

İmage


Joepete, jeg er fuldkommen enig, har også selv en Base Logo, kunne dog godt tænke mig en titanium version.

Har forresten hørt at titanium modellerne bliver nemmere ridset end stål, har det noget på sig? Hos IWC er det jo næmest modsat, deres titanium ure kan se ud som nye efter mange år.
İmage
Svar
#24
Stensbjerg Skrev:Joepete du finder altså ikke et mærke som leverer så simpel/lidt teknik til så skyhøje priser som Panerai
jeg mener at snakker man value for money kigger man kun på hvad du får for pengene rent urmæssigt,brand/signalværdi og den slags ligger for mig et andet sted,
hvordan du deraf udleder at alle minus Seiko er overpriced kan jeg ikke helt se men OK.

Det viser bare hvor forskelligt vi anskuer mærket Icon_cool
og ret beset er vi tilbage til den gamle med nogle er til moderen andre til datteren Icon_e_wink

Man kan stadig finde Panerais med Jaeger værk, hvor vil du rubricere dem?

Karisma, udstråling, historie, design er jo svært at prissætte og uret viser jo klokken lige så godt som de andre mærker.
İmage
Svar
#25
Joepete Skrev:Jacob, jeg har ikke skrevet, at alle minus Seiko er overpriced ... Icon_e_surprised Det jeg skrev var, at såfremt man gjorde tingene objektivt op i de enkelte ur-dele, så leverer Seiko - uden sammenligning i øvrigt - mest værdi for pengene i rigtig mange af deres ure. Det gør de bl.a. fordi, de selv producerer ALT til urene, lige fra værker til kasser, fra olier til lume osv. Det, som jeg kalder true inhouse, og som alle de store brands bliver hyldet for at kunne, men blot til langt flere penge Icon_e_wink Derfor mit argument om, at såfremt det skulle komme til "ren" value for money, så løb vi nok alle rundt med et Seiko på armen. Og tag det også lige med et grans salt, ikke? Jeg har jo trukket den helt ud til kanten i min argumentation, og det må du gerne lige medtænke Icon_e_wink Icon_razz

Når det er sagt, så mener jeg ikke, at Panerai er all that bad. Tag f.eks. den Base, som jeg viser. Den har et godt gennemprøvet værk, som ganske vist ikke er den store horologiske landevinding, men til gengæld er værket super robust over mange år og til at betale service på for penge. Oven i det får du historie og et godt brand. Hvor du end vil putte sidstnævnte dele hen er mig ligegyldigt, for min konklusion er stadig den sammen: For lige under 20K får du et ur, som kan holde dit liv ud og som er til at få serviceret løbende for få penge. På den lange bane, kan det godt kaldes value for money - fra min stol Icon_e_wink Icon_razz

Rigtig god lørdag til alle *rock on smiley*


Jeg er helt enig med dig, for mig er value for money også den oplevelse og nydelse jeg får ved at bære uret og mit Panerai giver mig meget retur. Dit argument med serviceomkostningerne er også godt, jeg skal selv have serviceret mit Panerai nu og jeg er glad for at det kan services af næsten hvilken som helst urmager (det bliver nu ikke hvilken som helst) og at det ikke er en kronograf som muligvis skal koste 10.000, - for standard service på fabrikken.
İmage
Svar
#26
KlausM Skrev:Jakob skal vi holde os til din definition hvilket ur i følgende eksempel giver så mest value for money:
Ur x er lavet i 10 eksemplarer og har derfor været hundedyrt at lave. Det er lavet i Schweitz.
Ur y er lavet i 5000 eksemplarer, i Kina og er tilfældigvis på alle tekniske og kvalitetsmæssige punkter 100% magen til y.
Som en lille detalie så fik Niel Armstrong alle 10 ur x efter månevandringen og har nu sat ét af dem til salg.
Hvilket ur giver mest value for money? Et eksemplar af y eller den ene af x?
Mvh
Klaus

Det kan jeg jo ikke svare på Klaus,
der mangler jo en vigtigt detalje for at kunne vurderer value for money i dit eksempel nemlig prisen på urene,
men kan jo ikke sige om man få meget ur for pengene uden at vide hvad det koster.

Uden at vide det vil jeg tror at de med Jaeger værk er dyrere men det hæver da valuen på værk siden for mig,
selvom den evt højere pris så igen presser valuen den anden vej igen men jeg tror stadigvæk de ure er købt uden tanke på JLC værket,
men stadigvæk historien har altså ikke noget med valuen at gøre jeg mener at et mærke som Sinn leverer en meget højere value for money end Pam
og de har en noget "mindre" historie end Pam.

Kort sagt vil jeg sige at value for money kan måles og vejes
hvor imod nydelsen og glæden ved at have,bære og kigge på uret er en blød ting forskellig fra person til person som ikke direkte kan måles,
lad os igen tage en Sinn U1 uanset om du kan lide uret det være sig at bære eller kigge på det,så kan man sagtens se at den måde det er lavet på og de materialer
det er lavet i giver en rigtig fin value.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#27
Stensbjerg Skrev:Kort sagt vil jeg sige at value for money kan måles og vejes
hvor imod nydelsen og glæden ved at have,bære og kigge på uret er en blød ting forskellig fra person til person som ikke direkte kan måles.
Jeg mener nu at nydelsen og glæden er en stor del af den samlede VFM, og at det er personlige kriterier der gør sig gældende.

Jeg forstår godt dem der mener at et Rolex giver VFM for dem, men ikke at det er VFM for ALLE..... Hvilket jeg heller ikke tror at nogen mener....
Hvis jeg ikke bryder mig om et ur, vil det aldrig være VFM for mig Icon_e_biggrin Men måske for andre...
Svar
#28
Sat på spidsen kan man sige at hvis man sætter et værk til 500 kr i uret laver en kasse til 1000 kr og en lænke til 1000 kr
og mærket har så brugt 0 kr i udvikling og test af uret (værk og kasse/lænke købt ude i byen hvor de er færdigtestet) så sælger de uret direkte fra samle stedet
for at spare et led (butikken) for 3000 kr.

Så har det ur en høj value for money uanset om man så kan lide det eller ej det er direkte målbart,
hvor imod den glæde ejeren har ved uret er en personlig ting som der ikke kan sættes tal på.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#29
Jacob, jeg kan sagtens forstå dine argumenter og at det tilsyneladende leder hen til en øjensynligt logisk slutning. Du glemmer dog en masse "mellemregninger", som du ikke uden videre kan udelade omkring et ur - efter min mening. For det første, så er der køberen. Han har jo en del at skulle have sagt på flere nivauer. Så er der vedligehold, serviceadgang og -priser. Historie, brand, personlige præferencer, holdninger, fordomme osv. Du kan ikke reducere ting til enkeltdele, og så forstå samt konkludere ud fra det. Det er for reduktionistisk, selv når det handler om et ur Icon_e_wink

Når det er sagt, så kan jeg imidlertid godt forstå ønsket om at kunne "sammenligne objektivt" - i mine øjne er det dog nok ikke muligt.
De venligste hilsner, John
Svar
#30
Og jeg forstår dine Joepete Icon_e_wink
men jeg syntes faktisk begrebet siger det sig værdi for pengene siger intet om følelser for uret eller service tilgang/omkostninger for den sags skyld,
kun "hvor meget" ur man har fået for sine penge set fra et så at sige teknisk synspunkt.

Alle de andre ting har selvfølgelig en indflydelse på hvilke ure vi køber,
men det har altså ikke indflydelse på værdien af uret når teknik og købs summen holdes op mod hinanden.

Men jeg er helt klart over at et Pam er købt meget på følelser og fordi det giver jer en fed fornemmelse når i bære og ser på det,
det har jeg kun den største respekt for,Kim snakkede jo meget om hvor meget han savnede et Pam da han ejede sit drømme AP så ingen tvivl om at Pam taler til ejerne Icon_cool

Men Pam virker for jer samt giver jer en høj god value for money og det er cool nok med mig Icon_cool Icon_e_smile
jeg ser det bare helt anderledes Icon_e_wink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)