Hvor meget tidstab er acceptabelt?
Hej

Mit Panerai PAM183 fra 2007 (første dyrere ur) taber tæt på 1min. i døgnet selvom jeg trækker det op hver morgen.
Er det almindeligt for ure med manuelt optræk eller bør jeg kontakte urmageren hvor det et købt? Der er stadig garanti på.

Tak for jeres hjælp
Svar
Det er alt for meget og bør klart tjekkes/reguleres.

Og velkommen til Icon_e_smile
Svar
Ta en tur til en urmager med det. Urmagern vil kunne justere det til nogle par +\- sekunder om dagen. At det taber 1 minut om dagen er alt for meget, Så du bør måske at overveje et servicetjek af uret. Men lad en urmager kigge på det . Hvor når har det fået servicer?
Svar
Og, find en urmager som er selv lidt af en urnørdt eller vant til at se dem dagligt som kunder.
Ellers kan du blive forklaret at "når du nu ikke vil have et dejligt billigt quartzur, må du leve med stor afvigelse" og evt. betale hver gang urmageren åbner bagkassen et par hundreder.
Derfor, en af de her anbefalede, Bo Mølback, Krognos, Halse eller hvem det så kunne være.
Dit ur kan justeres tæt på +/- 0 sek hvis du har det samme opførselsmønster, har f. eks. uret på 24/7, eller lægger det ca. i samme tid på og tager det på samme tid hver dag etc.
Urene kan justeres tæt på præcist, men, den måde du går med uret er altid årsagen til de et par sidste sekunder per døgn.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Jeg har ofte oplevet at ejere af eksklusive ure er for forsigtige når uret trækkes op, man er bange for at overbelaste uret. For bedste nøjagtighed er det vigtigt at uret trækkes helt op hver dag, der er ingen risiko for overbelastning og man kan tydeligt mærke når det "støder" imod. Det kræver altså ikke den udvidede kædestrammer-eksamen for at regulere et PAM 183 Icon_smil
Mvh.
P.N.
Svar
Inden for 10 sekunder er acceptabelt og helst max 10 sekunder i døgnet, men med lidt held kan det justeres inden for et par sekunder i døgnet. Men jeg kunne forestille mig at uret skal have service med sådan en meget stor afvigelse som det leverer nu.
Svar
COSC-grænserne passer mig rigtigt godt og heldigvis alt tikkende udstyr jeg ejer holder sig også indenfor de grænser (Average daily rate: −4/+6) Icon_e_wink

Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)