Lynette 114060
Citat:Havde nok håbet, at Rolex kørte en bedre garanti end Tissot og Casio. Hvordan ligger andre af de dyrere mærker garanti-mæssigt? For eksempel Omega?

Nu kan det meget vel være at Rolex HAR en bedre form for garanti end det, loven tilsyneladende (?) digterer. Jeg tror at det kan være muligt pga. at jeg har selv aldrig blevet afvist af en rollie AD. jeg har aldrig heller hørt om at nogen blev... (no ja, ham som besøgte Knud Pedersen i Aarhus. Men den igen, KP er nok den mest lousy Rolex AD jeg har oplevet selv - worldwide - og hørt om og deres evt. fejldisponeringer behøver ikke at have noget med hverken lov eller AD-praksis at gøre).

Problemet her er at når vi spørger, får vi politikersvare eller får at høre hvor godt det er at AD´en får sin postomkostninger dækket. Sikkert, den sag har bare ikke rigtigt noget at gøre med sagen her.
Steffen åbnede ballet med besked om at AD´en er ikke forpligtet til andet end "venligt hjælpe kunden at sende sin klokke der hvor den er købt fra".
Altså, ifølge loven ?
Praksis er tilsyneladende en hel anden ?
Kunne Steffen ikke venligst kommentere dette ?
Jeg kender nu efterhånden mine pappenheimere ganske godt og får vi ikke sat punktum i sagen her, ved jeg at der vil udvikle alle mulige rygter og sammensværgelsesteorier og hvad ved jeg. Og absolut ikke for Rolex fordel Icon_e_wink
Og - så har vi den der "har man sagt A, siger man også B"... Icon_e_wink
Så - hvordan ligger landet angående Rolex worldwide garanti, Steffen ?

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Om den enkelte sælger skulle have omkostninger i forbindelse med reklamations sager er noget sælger og producent må klare indbyrdes. Det kan ikke tørres af på kunden.

Men så jeg læser det her hos anerkendte sælgere under reklamationsret;

'Omkostninger forbundet med fragt dækkes af urets ejer'
'Jeg refunderer rimelige forsendelsesomkostninger som du måtte have i forbindelse med returnering af varen, når reklamationen er berettiget'

Det holder ikke ifølge Forbrugerrådet;
'Du skal ikke have udgifter ved en reklamationssag, heller ikke når du handler på nettet. Nødvendige forsendelsesomkostninger skal dækkes af sælgeren'

Og hvis sagen står som Steffen så venligt har forklaret, at garantien følger den forhandler der har leveret uret, så må de enkelte Grey dealers også i DK tage deres ansvar i reklamations sager og ikke sende Rolex kunden videre til en AD'er.
Vh AndersSC
Svar
Jeg vil på den ene side gerne hjælpe mine kunder, der har bøvl med deres ure, men hvor de fragter dem hen efter de er købt hos mig i Århus bør jeg vel egentlig ikke stå til regnskab for som sælger? Hvis de indleverer uret hos mig igen i Århus er det vel ret beset det mest fair?!

Et tænkt eksempel: En gut køber et ure hos mig i Århus og aftenter uret her. Dernæst rejser han til Singapore hvor han måske bor. En md. efter går uret i stykker på garantien. Skal jeg så dække omkostningen på ca. 2.000 kr. til fragt til Århus fordi køber valgte at slæbe ure halvvejs rundt op kloden? Det mener jeg ikke...

Som sælger ville jeg nok bare jage ham omkring en lokal AD og få skidtet fikset lokalt og så æde den lokale regning, da det klart er lettest og den politik kunne Rolex jo også praktisere?! Altså at kunden/AD sendte regningen fra en lokal AD, der fiksede uret, til den AD uret var solgt fra. Så slipper man også for at sende uret rundt uden formål ud over latterlige administrative regler.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Det er vel kun at følge lovgivningen for køb og salg, længere er den vel ikke !

Jeg kunne stadig godt tænke mig at vide hvad der er sket med omtalte ur og et par billeder ville heller ikke være af vejen.
Så kunne vi andre jo med selvsyn danne os et indtryk af den mulige skævhed på lynetten, som kompetente urmagere ikke mener berettiger til en reklamation !

Tidligere er brugt ord som 'Ren dovnskab og besparelser hvis de begynder at forsvare den må sidde skævt' og 'kundens petitesse'

Jeg synes det er modstridende sætninger, som kunne vise lidt om service i eget hus kontra 'selvfølgeligt skal det udbedres hos AD'er'.
Vh AndersSC
Svar
Jeg dublerer det, Sundstrøm skrev om at se billeder af uret, Mads.
Fordi, skriftlig beskrivelse forklarer ikke helt situationen.
Det kan være at kunden har ret.
Men det kan sandelig også være at AD´en har ret.
Den her slags "skævheder" i nye / nyere ure er et område hvor man som sælger hurtig får gråt hår.
Har selv haft en kunde (i fysisk forretning) som købte et nyt Citizen Pingo. Efter at have blevet dus med sit nyt ur - som har i flg. sin egen udtalelse ellers var yderst tilfreds med - fandt ud af at sekundviseren hittede ikke helt præcist 0/60 sek. stregen på urskiven. I flg. kunden var det en fejl som ville berettige en reparation / justering af uret. I flg. mig var det det ikke (og tro på mig, jeg har prøvet at give ret til næsten alle neurotiske kværulanter i denne slags situationer).
Sagen havnede hos forbrugerombudsmanden som efter lange vendinger og venten besluttede ligeledes at det ikke var en fejl.

Derfor - Mads, vil du ikke vise et billede af 114060´ens forside ?

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tænkte at man kunne skrive og spørge Rolex direkte. Det gjorde jeg ( undskyld mit dårlige engelsk ) :

Dear Sir/Madame.

I am looking for a Rolex Submariner. I am thinking about buying one when on travel ( ex USA ) but would like to ask you about the guarantee. How long guarantee do you offer and can I use this guarantee back home in Denmark ( or any other place in the world ). Or do I have to go back to the Rolex Dealer where the watch is bought if something is wrong?

Kind Regards

De svarede :

Dear Mr

Thank you for your below e-mail and for your interest in our products.

Please note that our guarantee is valid for 2 years and that you can go to any Rolex dealer in the world if you have a problem with your watch.

Hoping to have satisfied your inquiry, we remain,

With kind regards

Jeg svarede :

Dear

And it would be without any cost for me? If the watch has to go to your service center in another country.

Kind regards

Hvortil Rolex svarede :

Dear

If it is within the 2 years guarantee and if your watch has not been in an accident then yes it is free of charge.

Kind regards

Jeg har fjernet navne - men har selvfølgelig de originale mails
Svar
Klare svar på klare spørgsmål er at foretrække frem for spekulationer.
Tak for initiativet!
/
Kristen
Svar
Sådan Icon_Up alt andet må da så være lokale tiltag skulle man mene.
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar
Klart svar Icon_Up
Dem der betaler reklamations omkostninger bliver punket for vildt  Icon_e_surprised
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
"Vi har ingen forpligtelse overfor ure som vi ikke selv har solgt !
Vi skal som forhandler af et mærke,være kunden behjælpelig med kontakt til agent/grossist/fabrik.
Men til enhver tid for kundens egen regning !
Ergo, garantien følger den forhandler der har leveret uret.
mvh
Steffen Mortensen
Rolex adér"

Kære Steffen.
Jeg er lidt i tvivl når jeg læser ovenstående indlæg set i forhold til hvad jeg fik oplyst hos Rolex. Er det så fordi at kunden efterfølgende kan sende regningen videre til Rolex?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)