Lynette 114060
Hvis Omega kører et andet og mere kundevenligt princip, så har de i mine øjne vundet en del i forhold til deres konkurrenter - Men det gør de sgu nok ikke..

Tænk at jeg har været så naiv og ignorant i så mange år....
Svar
jk Skrev:Jeg havde en tilsvarende oplevelse med mit AP RO ref. 15300, som er købt hos en AD i Lissabon. Fik et problem med kronen, som gik fast. Henvendte mig hos Klarlund, som kunne fortælle, at uret med den fejl skulle sendes til fabrikken. Da uret ikke var købt hos dem, måtte jeg betale for forsendelsen til Schweiz. Det kostede vist 700 kr., så vidt jeg husker. Det fandt jeg ikke urimeligt.
JK
Mener også det er ganske rimeligt. Omend det fremover må vanskeligøre det for brugturshandlere der skaffe nye ure hjem fra udlandet. Men hvis det blot er løst ved at betale fragten til det pågældende mærkes servicecenter, går det jo nok også.
Svar
Jeg må også blankt indrømme at jeg ikke finder det urimeligt at forsendelsen skal betales, således at den pågældende AD (som ikke har solgt uret) holdes skadefri.
Svar
Ved nærmere eftertanke er det jo fair nok at det ikke er den lokale AD der skal dække en forsendelses omkostning, men jeg havde bare aldrig tænkt tanken at det skulle være således.....
Svar
Jeg tror gerne at både Tissot og Casio, Festina etc følger samme procedure.
Vi taler her - formoder jeg - om noget lovdefineret i DK.
Hvad jeg vil vide, er hvordan Rolex garanti dækker i resten af EU, i USA og resten af verden ? Jeg ved hvordan den dækker i praksis men nu vil jeg gerne høre hvordan det dækker teoretisk set, lige stramt efter reglerne - kan en R. AD i Tyskland, USA, Thailand eller Hong Kong "hjælpe mig at sende mit ur derhen jeg har købt det fra" eller fungerer garantien på en normal måde ?
Som sagt, jeg har aldrig oplevet nogle problemer ang. garantisager, ikke heller her i DK. Men hvad siger loven ?

Nu har nyt Rolex meget sjældent problemer med noget som helst. Dvs. debatten er derfor lidt akademisk.
Det drejer sig om princippet.

Kan ikke hellere forstå at den her praktisk fortolkning af regler skulle "beskytte AD´en for rep´s de intet har at gøre med". Tager man en almindelig Rolex AD, er der en procentdel af solgte som er havnet på lokalområdet og kan derfor "belaste" Ad´en værksted. Resten forsvinder i andre byer og andre lande. Nogle flytter til med deres garantidækkede Rolex. I sidste ende burde regnestykket gå nogenlunde op. Dvs. ca. den samme mængde garantireparationer i forhold til mængden af solgte ure.

Men - engang mere: Hvordan dækker Rolex garanti udenfor DK ??
Hvad er praksis i DK ?
Har jeg (og alle dem jeg kender) kun været usandsynligt heldige og ramt AD´en med deres garantiproblemer udelukkende på en solskinsdag hvor han tillader sig at være lidt mere large end reglerne dikterer ? Eller, findes der en lokumsaftale som siger at "uanset hvad loven siger, ordner vi kundernes småtterier indenfor garantien og beholder folks tro på brandet" ?

Praksis og teori stemmer ikke helt i den her sag.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Jeg mener, at hvis der er world wide guarantee, så burde Rolex (som vi skyder på i dette tilfælde, men også andre producenter med en sådan garanti) refundere forsendelsesudgifterne til den lokale AD, som har fremsendt uret for kunden. Det er jo ikke sådan, at Rolex får tilsendt ure med fejl, som Rolex ikke skal udbedre ift deres egne kriterier, idet en lokal AD har foretaget en professionel vurdering, inden uret bliver sendt.
Svar
Sociologen Skrev:Jeg mener, at hvis der er world wide guarantee, så burde Rolex (som vi skyder på i dette tilfælde, men også andre producenter med en sådan garanti) refundere forsendelsesudgifterne til den lokale AD, som har fremsendt uret for kunden. Det er jo ikke sådan, at Rolex får tilsendt ure med fejl, som Rolex ikke skal udbedre ift deres egne kriterier, idet en lokal AD har foretaget en professionel vurdering, inden uret bliver sendt.

Ja, enig! Forbrugeren og lokal AD (der ikke har solgt uret) bør holdes skadesfri.
Come on det er überluksus varer vi taler om her, et fucking ur der koster lige så meget som en gns. Dansker har udbetalt på 3 mdr...
Så giv dog lige en luksus service altså!! Icon_e_smile

Når nu DB på sådan en sports rollie i stål er ca. 60%, (?) er det da ikke en urimelig forventning at Rolex i alpeland dækker den udgift der måtte være for at få det sendt dertil, så de kan udbedre deres fejl, på deres produkt? Der er immervæk til over 10 gange forsikret luftfragt jorden rundt for hvert solgt ur!
Når man så ved hvor skrap kvaliteten er hos Rolex, og hvor lille en del der formodentligt skal retur, så kan jeg slet ikke forstå det.

Til sidst tak til Hr. Mortensen for forklaring uden undskyldninger og udenoms snak
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
I Alle garanti sager jeg har haft med at gøre (biler) er kunden blevet holdt skades fri,
(Uanset hvor bilen var købt) så frem de krav som de skulle overholde var blevet overholdt,
Finder det helt ufatteligt hvis det samme ikke er gældende med ure.

Det med at betale for forsendelsen er direkte latterligt,
Det mener jeg er en del at det man må tage med,når man tager et mærke ind i butikken,
Det forpligter begge veje og der er fordele og ulemper.

Er det i det hele taget lovligt at forlange Porto, På en garanti rep. Icon_question

Svar: http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-pa...koebeloven

Punkt 16 (se evt forklaring længere nede i linket) giver svaret.

En garanti rep må ikke give kunden omkostninger, ej heller porto...
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
60% på Rolex..... Næppe.....
Svar
Nu bliver der skrevet Casio. Jeg har aldrig købt et Casio i DK, men har altid og det en del gange fået et ur ombyttet uden problemer.

Så det lyder lidt som en forkælet holdning til en World wide garanti - og det overrasker så mig at Rolex har det sådan. Har dog aldrig hørt at KLARLUND ikke har villet hjælpe. De har altid ydet service uden beregning for mig, hvis der har været noget med mine ure som har været købt andre steder.

Så mon ikke det lidt bunder i en modstand mod Gray Marked forhandlere som æder en bid af kagen og butikker så kan omgåes at hjælpe, da de vurderer på skadens omfang. I dette tilfælde burde de jo tage det til rep. En lynette på et så dyrt ur skal bare sidde lige i skabet IMO.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)