Tillykke igen med uret og velkommen i militær-klubben.
Der er så utroligt meget at sige om Heuer BUND, og det er som om interessen aldrig rigtigt holder op. Det er nok af den simple grund af det er et af de nemmeste militær ure at få fat på OG det ser rigtigt godt ud.
At vi idag kender uret som "Heuer" BUND er lidt sjovt, idet det faktisk var Leonidas der introducerede dette lidt specielle kassedesign med de 4 gennemgående skruer der presser bagkassen op mod pak-ring og glas. Leonidas havde før, under og efter 2. verdenskrig diverse kontrakter med det Italienske luftvåben (AMI) og hær (EI), bla bombe timere og forskellige "dash board" ure til montering i fly mm. I 1964 leverede Leonidas de første ure med dette kassedesign til AMI; Leonidas CP1 (Cronometro da Polso type1), med en lidt mindre kasse end den kommende Heuer og med Valjoux 222 værk. Senere fulgte CP2 med en større kasse til AMI og EI, stadig med Valjoux 222.
ligheden med Heuer er slående, men man bemærker den kantede og polerede kasse. Her min Leo. "CP2" EI
Ved oprettelsen af det nye luftwaffe i 1956 var det Hanhart der fik kontrakten og senere var det Junghans. Heuer var derfor efter sigende meget interesseret i et partnerskab med Leonidas som havde erfaringer med militær kontrakter. Om kontrakten med Bundeswehr kom før eller efter at Leonidas og Heuer var blevet Leonidas-Heuer ved jeg ikke, men de første ure der blev leveret på den nye kontrakt kom med Leonidas skiver OG Valjoux 222 - så faderen til Kim's og min Heuer er en Leonidas BUND.
Heuer BUND blev ikke kun leveret til Luftwaffe men også til hæren. Bla blev der leveret en special version optimeret til stjerne-navigation. Denne har "Sternzeit reguliert" printet på skiven og er som navnet siger reguleret til stjernetid/astronomisk tid hvor et døgn er 23 timer 56 minutter og 4,1 sekunder (circa). Så hvis I finder en franken-bund med noget krimskrams på skiven og som går 5 minutter for stærkt, så giv lige Kim og mig et praj
Sidst men ikke mindst leverede Heuer et identisk ur til det Norske luftvåben. Disse ure er graveret med "LUFTFORSVARET" på bagkassen, samt serienummer (seks cifre) og år.
nyd klokken Kim - den er super på den lyse læder
/longbear