Hvor præcist og tæt på 0 sek pr døgn går dit ur?
Prøv evt. at tage det af om natten og lig det med glasset opad. Måske det så går i 0.....
Svar
CT-Watches.dk Skrev:Prøv evt. at tage det af om natten og lig det med glasset opad. Måske det så går i 0.....

Det prøver jeg..... Icon_e_wink
Svar
stenstrupigen Skrev:Jeg vil bare sige, som en fagmand engang sagde. Chronometerstandard, eller betegnelsen, er fra gammel tid og bruges ikke meget mere. Og alt er jo ralativt, men kun 3 % af swiss ure er chronometerure og tyskerne og Japanerne bruger det også lidt, men kalder det noget andet, da COSC fra Schweitz er en betegnelse med patent for alle ikke Schweizsiske ure.

Grunden til at så få er underlagt disse prøvelser er, at der er ikke noget særligt i at et mekaniks ur går inden for grænsen på -4 til + 6 sekunder i døgnet eller efter den tyske standard eller den japanske standard (kender ikke disse standarder). Det er nemt nok at få langt langt de fleste mekanikse ure til at gå inden for de tolerancer, men producenten af mange ure accepterer tolerancer på +- 10 sekunder eller 0 til til sekunder (for Raymond Weil og IWCs vedkommende, for det tager jo tid med den masseproduktion at skulle stille urerne mere nøjagtigt.

PP har dog nogen helt særlige standarder, som siger - 1 til + 3 sekunder i døgnet, og jeg tvivler da ikke på at balancen + andet er i så høj kvalitet at det kan holde sig inden for de snævre tolerancer i mindst 3 år, hvorefter at de anbefaler service, og jeg tvivler heller ikke på at Rolex balance, som Walt Odets siger af en så høj kvalitet, modsat resten af værket, der er på højde med 10.000 - 20.000 kr ure, kan få uret til at holde de - 4 til + 6 sekunder i døgner i mindst 5 år, hvorefter at de anbefaler service.

De 2 ure jeg har i 1.700 - 4.000 klassen som går hhv - 50 sekunder på en hel måned og + 80 sekunder på en hel måned, måske kun holder sig inden for de - 4 til + 6 sekunder i døgnet og så er balancen for slap til at kunne klare den høje præsition.

Så er COSC et gimmik trick, der er unødvendigt. Efter min mening ja, da man med lidt tid (måske et par dage), kan sikre sig at næsten et hvilket som helts ur går indne for tolerancer som er utrolige.

Så kort sagt. At er ur er så tæt på 0 sekunder som der siges er ikke, når det kommer til selve værket imponerende. Det imponerende er at nolle urmagere og producenter af små mærker, tager sig tid til at få urerne til at gå så nøjagtigt.

Og grunden til at de forskellige producenter ønsker serive hver 3 - 5 år, er ikke bare for at tjene penge for de har rigeligt travlt, men fordi de ønsker størst chance for at deres ure holder de standarder de sigter efter. At urerne så kan gå dobbelt så lang tid i nogle tilfalkde og stadig gå præcis er en anden sag, selv om et halvt slidt ur godt kan gå præsis, ligesom en bil, som har kørt 30.000 km på den samme olie stadig kan køre godt (så længe det varer).

PP standard hedder -2/+3 når uret er helt samlet og klar til salg. Det testes under daglig brugs ligende forhold.
Svar
Og så det rigtige svar fra PP's hjemmeside:
PP's standard for værker over 20mm er -3 + 2 .
JK
Svar
Går ud fra at suppen var forret, hvad er til dessert Icon_mrgreen Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
jk Skrev:Og så det rigtige svar fra PP's hjemmeside:
PP's standard for værker over 20mm er -3 + 2 .
JK

Ja, der fik jeg lige byttet rundt på de to tal.
Svar
stenstrupigen Skrev:Jeg vil bare sige, som en fagmand engang sagde. Chronometerstandard, eller betegnelsen, er fra gammel tid og bruges ikke meget mere. Og alt er jo ralativt, men kun 3 % af swiss ure er chronometerure og tyskerne og Japanerne bruger det også lidt, men kalder det noget andet, da COSC fra Schweitz er en betegnelse med patent for alle ikke...

Sikke da noget vås! Det kan godt være at det kun er 3% af den samlede schweiziske produktion, men en lang tstørre del af "finere" ure fra Schweiz. Husk på at totalen af schweiziske ure også udgør en hel del lavere prissat ure som Swatch, Tissot, Certina og andre mærker der tonser ure ud på markedet.

COSC er da selvfølgelig en almindelig standard, men ikke mindst en garanti for at uret går nogenlunde præcist. Jeg har set ure fra meget højt estimerede brands der ikke gik i nærheden af COSC tolerancerne, selvom de måtte være testet i 1000 timer, samlet to gange eller have gennemgået alverdens QC tests. Rolex COCS'er næsten 1mill. ure om året og det bruges ikke meget mere?

Erm...
Svar
issing Skrev:
stenstrupigen Skrev:Jeg vil bare sige, som en fagmand engang sagde. Chronometerstandard, eller betegnelsen, er fra gammel tid og bruges ikke meget mere. Og alt er jo ralativt, men kun 3 % af swiss ure er chronometerure og tyskerne og Japanerne bruger det også lidt, men kalder det noget andet, da COSC fra Schweitz er en betegnelse med patent for alle ikke...

Sikke da noget vås! Det kan godt være at det kun er 3% af den samlede schweiziske produktion, men en lang tstørre del af "finere" ure fra Schweiz. Husk på at totalen af schweiziske ure også udgør en hel del lavere prissat ure som Swatch, Tissot, Certina og andre mærker der tonser ure ud på markedet.

COSC er da selvfølgelig en almindelig standard, men ikke mindst en garanti for at uret går nogenlunde præcist. Jeg har set ure fra meget højt estimerede brands der ikke gik i nærheden af COSC tolerancerne, selvom de måtte være testet i 1000 timer, samlet to gange eller have gennemgået alverdens QC tests. Rolex COCS'er næsten 1mill. ure om året og det bruges ikke meget mere?

Erm...

Hvor har du ret, Issing! Der blev i 2013 udstedt 1.729.716 COSC certifikater. Heraf Rolex: 819.273, Omega: 479.946 o.s.v.
Det vil være godt at sætte sig ind i tingene, før man postulerer at COSC ikke bruges mere!

"En fagmand engang sagde" Icon_rolleyes
JK
Svar
Jeg tager mit ur af når jeg sover (ok, inden) og lægger det på et stykke læder enten på kl 9, 3 eller fladt med ur skiven op. Det giver dette resultat:

1. Måling:
İmage

2. Måling:
İmage

Og uret:
İmage
--
"Bare ét ur til, så er samlingen komplet!"

Svar
phrede Skrev:Jeg tager mit ur af når jeg sover (ok, inden) og lægger det på et stykke læder enten på kl 9, 3 eller fladt med ur skiven op. Det giver dette resultat:

1. Måling:
İmage

2. Måling:
İmage

Og uret:
İmage

Fedt sat op
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)