Hvor præcist og tæt på 0 sek pr døgn går dit ur?
jk Skrev:
misiu Skrev:I skal lige huske på at vi ikke har skolebøger på urmagerskolen. Men vi få viden og erfaring fra de ure vi sider med og fra vores lære og nogle enkelte papirer
Det lyder måske ikke helt betryggende i mine øre. Ingen teori ? Hvad med fagets historie og tekniske udvikling? De gamle mestre og deres opfindelser: Breguet, Lépine, John Harrison for blot at nævne et par stykker?
JK
Jo der er masser af teori på tavlen af læren. vi har fået at vide om alle dem du nævner
Svar
Det er dog et af de mest spændende tråde, der efter min mening nogen sinde har været på dette forum.
Og et emne, hvor jeg for en gangs skyld er helt ude af stand til at kommentere.
Jeg er tæt på mundlam!
Men bliv endelig ved!
Det er måske nu, at der skal flere kloge folk på banen - hvis de findes -
for at få stillingskrigen lidt løst op?
/
Kristen
Svar
TDN Skrev:
misiu Skrev:Det kan være det gå 0 sek. På din skærm, man lige så snart du tager det på armen, vil det tabe sek. Fordi du ud fra din arm bevægelse vil forstyerre balancen når den er justeret på 0. Har du opdaget at det halter.

Har du læst hvad jeg skriver??

Jeg skriver jo netop at afvigelsen vil variere ved brug og man derfor ikke kan regne med en måling i en given position.

Den haltning betyder intet i praksis, jeg er ikke urmager og piller ikke i uret.

MVh. Thomas
netop der for man ikke justere et ure til 0 sek. Fordi men ikke ved præcis afvigelse der vil være. Men det vil altid tabe sek. Og det med haltning er at du bare måske få svært med at få det igang. Det gå nok ikke i stå af det. Men den halter meget
Svar
misiu Skrev:
TDN Skrev:
misiu Skrev:Det kan være det gå 0 sek. På din skærm, man lige så snart du tager det på armen, vil det tabe sek. Fordi du ud fra din arm bevægelse vil forstyerre balancen når den er justeret på 0. Har du opdaget at det halter.

Har du læst hvad jeg skriver??

Jeg skriver jo netop at afvigelsen vil variere ved brug og man derfor ikke kan regne med en måling i en given position.

Den haltning betyder intet i praksis, jeg er ikke urmager og piller ikke i uret.

MVh. Thomas
netop der for man ikke justere et ure til 0 sek. Fordi men ikke ved præcis afvigelse der vil være. Men det vil altid tabe sek. Og det med haltning er at du bare måske få svært med at få det igang. Det gå nok ikke i stå af det. Men den halter meget

Uret er bare målt som det er, det er hverken justeret eller serviceret, jeg ved udmærket alt du siger og det er præcis det jeg har skrevet!!!, og jf. min egen urmager er det ikke megen haltning......

Det her er ordkløveri, prøv at læse indlæggene inden du svarer. Jeg gider ikke bruge mere tid på denne diskussion.

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
og hvor skulle jeg så vide det. du har jo ikk skrevet noget om service på det ur. Så jeg siger bare det jeg kan se.
Svar
Jeg vil bare sige, som en fagmand engang sagde. Chronometerstandard, eller betegnelsen, er fra gammel tid og bruges ikke meget mere. Og alt er jo ralativt, men kun 3 % af swiss ure er chronometerure og tyskerne og Japanerne bruger det også lidt, men kalder det noget andet, da COSC fra Schweitz er en betegnelse med patent for alle ikke Schweizsiske ure.

Grunden til at så få er underlagt disse prøvelser er, at der er ikke noget særligt i at et mekaniks ur går inden for grænsen på -4 til + 6 sekunder i døgnet eller efter den tyske standard eller den japanske standard (kender ikke disse standarder). Det er nemt nok at få langt langt de fleste mekanikse ure til at gå inden for de tolerancer, men producenten af mange ure accepterer tolerancer på +- 10 sekunder eller 0 til til sekunder (for Raymond Weil og IWCs vedkommende, for det tager jo tid med den masseproduktion at skulle stille urerne mere nøjagtigt.

PP har dog nogen helt særlige standarder, som siger - 1 til + 3 sekunder i døgnet, og jeg tvivler da ikke på at balancen + andet er i så høj kvalitet at det kan holde sig inden for de snævre tolerancer i mindst 3 år, hvorefter at de anbefaler service, og jeg tvivler heller ikke på at Rolex balance, som Walt Odets siger af en så høj kvalitet, modsat resten af værket, der er på højde med 10.000 - 20.000 kr ure, kan få uret til at holde de - 4 til + 6 sekunder i døgner i mindst 5 år, hvorefter at de anbefaler service.

De 2 ure jeg har i 1.700 - 4.000 klassen som går hhv - 50 sekunder på en hel måned og + 80 sekunder på en hel måned, måske kun holder sig inden for de - 4 til + 6 sekunder i døgnet og så er balancen for slap til at kunne klare den høje præsition.

Så er COSC et gimmik trick, der er unødvendigt. Efter min mening ja, da man med lidt tid (måske et par dage), kan sikre sig at næsten et hvilket som helts ur går indne for tolerancer som er utrolige.

Så kort sagt. At er ur er så tæt på 0 sekunder som der siges er ikke, når det kommer til selve værket imponerende. Det imponerende er at nolle urmagere og producenter af små mærker, tager sig tid til at få urerne til at gå så nøjagtigt.

Og grunden til at de forskellige producenter ønsker serive hver 3 - 5 år, er ikke bare for at tjene penge for de har rigeligt travlt, men fordi de ønsker størst chance for at deres ure holder de standarder de sigter efter. At urerne så kan gå dobbelt så lang tid i nogle tilfalkde og stadig gå præcis er en anden sag, selv om et halvt slidt ur godt kan gå præsis, ligesom en bil, som har kørt 30.000 km på den samme olie stadig kan køre godt (så længe det varer).
Svar
Mit rammer nu - 3.5 sek efter 168 timer Icon_e_wink
Svar
runzuk Skrev:Mit rammer nu - 3.5 sek efter 168 timer Icon_e_wink
Ikke dårligt. Har du det på hele tiden?
Svar
CT-Watches.dk Skrev:For at komme tilbage til Rune's tråd, så går mit Kobold efter 5 år stadig meget præcist. Det taber 1 sekund i døgnet (nogen dage går det i nul), hvilket er ret flot for et "ikke" chronometer. Jeg husker også at Peter Halse (da han ejede uret) var ret imponeret over hvor præcist uret gik.

İmage
İmage
I dette tilfælde passer det ret godt med min Timegrapher.

Ja, det ur går også til topkarakterer. Det kan jeg skrive under på.
Svar
CT-Watches.dk Skrev:
runzuk Skrev:Mit rammer nu - 3.5 sek efter 168 timer Icon_e_wink
Ikke dårligt. Har du det på hele tiden?

Ja. Konstant. Så dermed også om natten......
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)