14-10-2014, 07:57 PM
Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg leder jeg efter et ur nyt eller brugt... Lad os sige jeg købte mig et brugt omega sea Master hvor meget betyder det så for prisen, at der er papir og kvittering med?
|
Kvittering og box
|
|
14-10-2014, 07:57 PM
Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg leder jeg efter et ur nyt eller brugt... Lad os sige jeg købte mig et brugt omega sea Master hvor meget betyder det så for prisen, at der er papir og kvittering med?
14-10-2014, 08:14 PM
Jeg vil umiddelbart mene at det (afhængig af model) let kan betyde 2-4.000 Kr i prisforskel for et Omega. Det kan en af forhandlerne sikkert uddybe.
De papirer som som følger med uret, er med til at dokumentere at det er ægte, alder og dermed noget af urets historie. Du finder bla. serie nr. og ref. nr. på de orginale papirer. Boksene synes jeg betyder mindre - jeg pakker mine væk i plastposer i et hjørne, ingen i huset kan huske findes. Urene opbevares alligevel i urkasser. Kvitteringen er jeg personlig ligeglad med, med mindre den er dokumentation for service efter uret er købt. De originale papirer burde være dokumentation for det ikke er stjålne varer, da urmager/forhandler har stemplet dem. Og selvom der er eksempler på tyve også har taget kvitteringer, kender jeg ikke til de har taget de stemplede papirer. /Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
14-10-2014, 08:28 PM
Så det er ikke helt et "no go" uden papirer? Hvis uret er vurderet til at være ægte.
14-10-2014, 09:02 PM
Overhoved ikke, har du planer om at beholde det, og ikke er i tvivl om ægtheden, betyder boks og papirer intet. Køber du det med henblik på videresalg, inden for de næste par, er et ur med boks og papirer mere attraktivt end et uden, selvfølgelig prisen taget i betragtning.
14-10-2014, 10:24 PM
Hvis prisen afspejler det at der ikke følger B&P med er det fino-fino. Og, hvis du kan leve med det
Papirerne siger ikke så meget om urets "rene" eller "urene" baggrund. Jo, der stjæles ure men de ender nu relativ sjældent som salgsvarer i DK og der laves endnu oftere numre med indboforsikring og urene bliver solgt bagefter privat. Ofte med papirer... Men generelt, ingen grund til hysteri. Hvis du køber dit ur, med eller uden papirer og du får en kvittering med sælgerens navn (og evt. kørekort nummer) og prisen er indenfor de normales rammer, har du intet at frygte. Og det passer ang. alt løsøre med værdi. Vh. John Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
15-10-2014, 06:29 AM
TioMalo Skrev:Hvis prisen afspejler det at der ikke følger B&P med er det fino-fino. Og, hvis du kan leve med det +1 Enig Mvh Kim
15-10-2014, 12:50 PM
Som tommelfinger regel er det minus 10 % på prisen på nyere ure (under 10 år gl.) i prislejet 10-50 k, hvis boks og papirer mangler. Der er selvfølgelig undtagelser og større/mindre spring fra ur til ur.
Desuden skal I lige holde styr på begreberne. - Boks og papirer er de det tilbehør der følger med uret fra fabrikkens side. De udgør de omtalte 10 % af værdien. - Kvittering er en seddel som intet har med boks/papirer at gøre, med blot et handelsbevis med en pris fra en tidligere handel, som så oftest er en forhandler. Den er sjældent med et ur. Mit gæt er 5 % af brugte ure kommer med kvittering. Det løfter ikke prisen op/ned, og jeg er ret lige glad med den. Der er nogen der går meget op i om den er med, men det er altid rookies, der tror det er en garanti for originalitet Det er den klassiske måde at afsløre at man er helt ny i gamet, at fokusere på kvitteringen frem for de reelle papirer som garantikort og certifikat /Mads
15-10-2014, 01:41 PM
Jeg tror nu at alle er med på at B&P betyder at uret kommer med den boks og de papirer, certifikater osv, som det blev solgt med fra AD´en.
Trådets overskrift, "Kvittering og box" tror jeg at alle har fortolket som et sproglig lapsus som i virkelighed var tænkt som "B&P"... Vh. John Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS ! |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|