Dinosaur genopstår
#1
Der er ikke meget ved at eje verdens mest præcise armbåndsur, hvis det går som vinden blæser. Mit Omega Marine Chronometer med cal. 1516 gik kun præcist, hvis det lå stille med skiven opad. Ellers varierede det med snesevis af sekunder i døgnet. Det er jo ikke interessant, når chronometercertifikatet siger 0,008 sek. pr. døgn.
Desværre er Omega holdt op med at servicere disse gamle quartz ure. Ikke engang i Biel vil man kendes ved dem.. Med lidt grundig research på bl.a. TZ-UK fandt jeg frem til Omega eksperterne hos firmaet Swisstec i Essex. Her er der en enkelt urmager (chefen), som dels har ekspertisen og dels en smule reservedele tilbage. Nu er uret retur efter tre måneder i England. Det ser næsten ud som nyt, og indtil videre holder det også tiden. Jeg har igennem hele processen haft en prima kommunikation med firmaet. (Som jeg i øvrigt ikke har nogen relationer til)

Det er sjovt at tænke på, at disse ure kostede det samme som 6 Speedmastere, da de kom frem i midten af 70'erne.

JK

İmage
İmage
Svar
#2
jk Skrev:Der er ikke meget ved at eje verdens mest præcise armbåndsur, hvis det går som vinden blæser. Mit Omega Marine Chronometer med cal. 1516 gik kun præcist, hvis det lå stille med skiven opad. Ellers varierede det med snesevis af sekunder i døgnet. Det er jo ikke interessant, når chronometercertifikatet siger 0,008 sek. pr. døgn.
Desværre er Omega holdt op med at servicere disse gamle quartz ure. Ikke engang i Biel vil man kendes ved dem.. Med lidt grundig research på bl.a. TZ-UK fandt jeg frem til Omega eksperterne hos firmaet Swisstec i Essex. Her er der en enkelt urmager (chefen), som dels har ekspertisen og dels en smule reservedele tilbage. Nu er uret retur efter tre måneder i England. Det ser næsten ud som nyt, og indtil videre holder det også tiden. Jeg har igennem hele processen haft en prima kommunikation med firmaet. (Som jeg i øvrigt ikke har nogen relationer til)

Det er sjovt at tænke på, at disse ure kostede det samme som 6 Speedmastere, da de kom frem i midten af 70'erne.

JK

Hej Jk

Fedt ur sådan en gammel præcis fætter! Icon_e_wink

Der er intet der slår quartz når det handler om præcision!

Cool at du kunne finde en der kunne "skrue" på det selvom vi nok mere er ude i nogle måle instrumenter og en loddekolbe! Icon_sign

Jeg har selv et Omega Quartz ur fra dengang - i ca. midt 70'erne hvor dit også forlod fabrikken!

Det er en NOS TimeComputer 2....

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
#3
Dejligt at du kunne finde frem til en hjælpende hånd i den situation. Det er som om sådan et ur ikke er helt det man havde tænkt sig hvis ikke det går præcist.

vh Baun
Svar
#4
Rigtig fint ur og godt du fandt en der kunne hjælpe med at få det fikset. Det begynder at blive svært med vintage ure, når der bliver længere og længere imellem dele og ekspertise.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: