Whisky!!
Så fik jeg selv googlet lidt.

Balvenie:
Nose ~ Sweet fruit and oloroso sherry notes, layered with honey and vanilla.

Taste ~ A smooth and mellow single malt of beautifully combined flavours - nutty sweetness, cinnamon spiciness and a delicately proportioned layer of sherry - with a long and warming finish.

Dalwhinnie:
Næse: Aromatisk, karamel, frugt salat, frodige nektarin, vanillecreme. Floral, æbleblomst, kaprifolium. Apple skræl, pære, strejf af røg.

Smag: maltet. Valnødder gennemsyret af Manuka honning med vanille svamp. Skånsom røg væver sin vej gennem korn med et strejf af krydderi.

Finish: Lang, maltet, valnød, mandel.

Vauw, svært valg Icon_e_wink Men jeg er imponeret over disse beskrivelser. Har selv prøvet diverse Vin, Champagne og Kaffe prøvesmagninger, og kan aldrig lave så flotte beskrivelser. Men jeg nåede da frem til brændt gummi ved en Frexinet "champagne" Icon_e_biggrin1

//M
Svar
Der er lidt mere fylde i en dalwhinnie, men det er ikke en wow oplevelse. Den er dog ikke dårlig
Ellers skal du overveje en glenmorangie original, den er fantastisk,of pris venlig;-)
En sidste ting. Alder gør ikke automatisk en whisky god, det er en gammel skrøne:-)
Svar
Thejsen79 Skrev:Hej

Inspirerende off topic tråd.

Jeg er ikke selv velbevandret ud i Whisky'ens verden, så jeg vil høre om i kan komme med lidt anbefalinger/gode råd.

Min kære far er netop stoppet med at arbejde (ikke gået på pension, hvis man spørger ham Icon_e_wink ), og har kastet sig lidt over Whisky.

Nu vil jeg gerne finde en god flaske til ham i fødselsdagsgave. Det eneste han har sagt er, at den gerne "må have mange år på bagen og ikke røget i smagen" (han kan åbenbart også rime...).

Jeg bor i Københavns området og tænker max 500 kr. Jeg vil sætte stor pris på anbefalinger og hvor den købes. Personligt var jeg nok bare trillet i Kjær & Sommerfeldt, men dette er jo en gylden mulighed for at få forskellig inspiration.

På forhånd tak
//Michael

Hej Michael.
Jeg gør lidt i whisky (mest det med at drikke dem).
Jeg kan varmt anbefale at gå efter en Glendronach. En 12-15 års udgave går du aldrig fejl af til det beløb du nævner.

Det der er specielt ved Glendronach er at den er lagret den sidste tid på sherryfade, hvilket giver den en varm brun farve, og en meget mere fyldig smag. Man undgår derved den sprittede smag som nogle yngre whiskyer har.

Samtidig har den masser af sødme som følge af sherryafslutningen.

Det er en klar anbefaling herfra!

Jeg er selv mest til meget røgede whiskyer, men Glemdronachen gør mig altid glad.

Claus
winther | Rolex GMT Master II 116710 BLNR | Vintage Kienzle Chrono cal. 248
(tidl. Omega Seamaster Planet Ocean cal. 8500)
Svar
knudseninc Skrev:Har lige købt mig endnu en flaske til samlingen og kom til at tænke på om der er andre her der også har en whisky fetisch??
İmage

Ja i den grad.
Jeg kan se at du har købt Uigeadail versionen, som er virkelig, virkelig god. Og en af de bedste versioner som Ardbeg laver. Den er godt røget, med en dejlig fylde. Lige som jeg foretrækker en whisky.

Andre favoritter er Jura Superstition, The Ileach, Bowmore i forskellige afskygninger, Laphroaig cask strength udgaven, og lidt uden for nummer Glendronach 15 år og Highland Park 18 år.

Claus
winther | Rolex GMT Master II 116710 BLNR | Vintage Kienzle Chrono cal. 248
(tidl. Omega Seamaster Planet Ocean cal. 8500)
Svar
Hello

Vil bare lige sige tak for input.

Valget faldt på en GlenDronach 12 års. Primært fordi der er en forhandler tæt på min arbejdsplads (15 års var udsolgt), og jeg er så sent ude, at jeg ikke kan nå at handle over nettet. Og ved ikke lige, om bryder mig at få tilsendt en glasflaske med posten...

Så turen går forbi Gunnar Madsen på østerbro på vej hjem Icon_e_biggrin1

God weekend
//Michael
Svar
Godt køb!! Jeg faldt lige over en lagavulin 16 års i Bilka. Mere røg;-)
Svar
Jeg er ogsaa store fan af Scotch Whiskey.
I skabet lige nu staar der Chivas Regal 18 aar, Glenfiddich 18 aar, Johnny Walker double black, Johnny Walker Gold, Johnny Walker Plantinum og Johnny Walker Blue.

Som i nok kan se er jeg stor JW fan og især JW Blue er klart min favorit. Den er dyr, men fandeme ogsaa smooth.
Er ogsaa meget glad for JW Gold, som jeg syntes man faar en rigtig god Whiskey for pengene.
Svar
Nyder da også en god whisky i ny og næ.

Fandt lige et par ældre billeder af hylderne i kælderen.

İmage

İmage

İmage

Mvh
Thomas
Svar
Hold da helt op en samling! Samler du eller drikker du også af det ind i mellem? Og ellers bare giv signal hvis der skal prøvesmages...Icon_razz
Svar
Janus2312 Skrev:Hold da helt op en samling! Samler du eller drikker du også af det ind i mellem? Og ellers bare giv signal hvis der skal prøvesmages...Icon_razz

Vil da heller ikke takke nej til en smagning;-)
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)