I har ganske ret... 15.000 gauss er meget... måske også FOR meget (det skal faktisk nævnes at den tåler mere end 15.000, men den maskine man havde at teste med "kun" gik til 15.000 gauss). Men som flere pointerer, så er det lidt på samme måde med dykkerure der kan modstå tryk ned til 2000m+
Dog vil jeg sige at magnetisme bliver et større og større problem i dagligdagen for mekaniske ure. Vi ser voldsomt mange ure blive sendt ind af de danske forhandlere (på tværs af Swatch Group mærker) pga. magnetisme. Og en af de største syndere er de magneter der sidder i iPad covers
Flere og flere mennesker har anskaffet sig iPad, og en fast rutine for mange er at ligge og rode med iPad i sengen, og de sidste folk gør inden de slukker lyset og lægger sig til ro, er at fralægge iPad'en på natbordet for derved at tage uret af og lægge det ovenpå - BIG mistake, da dette er nok til at magnetisere spiralen i værket.
Og ja, det er forholdsvis nemt at afmagnetisere et ur igen, men urets værk bliver mere og mere ustabilt ved gentagne gange at blive magnetiseret.
I forhold til magneters størrelse og kraft, så har jeg i forbindelse med test af dette 15.000 gauss, set hvor små magneter skal være for at stoppe et mekanisk ur helt. I en test startede vi med en magnet på størrelsen med en dansk ti-krone (nok dobbelt tykkelse) og et ganske almindeligt mekanisk ur stoppede da vi satte det på bagkassen. På det næste ur med en 1000 gauss faktor fra et mærke jeg ikke nævner (

) skete der intet, det samme sgjorde der heller ikke på 15.000 gauss. dernæst videre til en magnet på størrelse med det yderste led af en lillefinger (størrelse kan selvfølgelig variere her) og både det første ur og 1000 gauss uret stoppede helt, mens 15.000 gauss forsatte.
dette illusterede egentlig at med selv små magneter der er tæt nok på urkassen, kan stoppe/bekadige urets værk. Og tænk på hvor mange mangneter vi omgiver os med i de størrelser (iPad covers, magneter i computertasker, mobiltelefoner, papirclpisholdere etc.)
Så ja... magnetisme har noget at skulle have sagt, omend ikke så ofte i 15.000 gauss området, men så alligevel hvis selv små magneter kommer tæt nok på urene.