Svar: 56
Tråde: 10
Modtaget Likes: 18 i 9 svar
Givet Likes: 0
(18-05-2021, 11:42 AM)John0084 Skrev: Hejsa
Jeg må nok melde mig i koret, som finder Rolex-ure uinteressante, og jeg forstår ikke helt hypen omkring dem! - Så hvis der findes en med tid derude, - ville jeg gerne have en forklaring (udover den økonomiske/kantstensafskrivning/høje priser) på, HVORFOR Rolex-ure er så vildt hypede? - Nysgerrighed, - hvad ser eller mærker I, som gør dette mærke særligt/the shit?!?
For mig personligt ville jeg aldrig købe et Rolex som et "flashy/hype/se mig" piece, velvidende at hvis jeg fik lov til at købe fra ADen så kunne jeg efterfølgende gå ud og score en fin gevinst i grey market.
Det der drager mig mod Rolex er historien, brandet, håndværket. Ligesom jeg bliver draget mod eks Omega af samme årsager og Omega tiltaler mig.
Et eller andet sted sted er det jo nok også det, at de mærker der engang var umulige at opnå, er blevet opnåelige/indenfor rækkevide rent krone/ører, at urene så ikke er indenfor rækkevidde salgsmæssigt er noget helt andet.
Den her tråd er som sådan heller ikke skabt som en debat for/imod, men nærmere med formålet at forsøge at komme et spadestik dybere i hvordan Rolex og ADerne agerer overfor kunder der rent faktisk ikke bare vil købe et Rolex fordi de kan tjene en hurtig skilling.
Svar: 2,367
Tråde: 130
Modtaget Likes: 936 i 469 svar
Givet Likes: 845
Rolex er det eneste urmærke som er "anerkendt" som betalingsmiddel overalt i verden.
Hvis du skal med op i den sidste helikopter ud af "the Danger Zone", er det ikke helt tosset at kunne tilbyde et Rolex.
/
Kristen
Svar: 1,937
Tråde: 101
Modtaget Likes: 408 i 207 svar
Givet Likes: 110
Jeg er endnu ikke gået forbi en AD - heller ikke en af de fire på Kreta, som jeg alle har besøgt - hvor der ikke var mange Rolex ure til salg. Måske ikke lige dét, som jeg lige den dag var på udkig efter; men der var altid mange. Det er ganske givet rigtigt, at Rolex styrer deres AD'er hårdt (og måske endda til tider lige på grænsen af det lovlige), men hvorfor skulle de lade være? Som Willy skriver, har de ingen aktionærer, de skal forholde sig til. De fastsætter suværent såvel deres salgspris til AD'erne, som deres antal af producerede ure, og de gør det givet ud fra en kalkule, som de mener, den skal være.
Måske er det på mange måder en fordel, også for os, der gerne vil eje et: Vi ved, at prisen hos en AD er stort set den samme, uanset hvor i verden vi handler. Momsforskelle gør så, at prisen uden moms varierer mere, og i et land som Danmark, hvor der er 25% moms tiltrækker det selvfølgelig mennesker, der ikke skal betale dansk moms. Hvis nogen vil lave om på det system, så bliv politiker og gør netop det til en mærkesag. At manden med den fede tegnebog fra f.eks. Kina så nok "glemmer" at betale tilsvarende afgifter, når han kommer hjem, kan vi jo heller ikke klandre Rolex.
Og dybest set kan vi da heller ikke være utilfredse med, at Rolex ikke sætter prisen udelukkende efter efterspørgslen, for så ville de populære modeller jo være endnu dyrere at købe hos både Klarlund, på Kreta, i Las Vegal eller Kuala Lumpur. Endvidere er det jo nok også sådan, at Rolex har det antal AD'er forskellige steder, som passer til deres strategi, og fire forhandlere på Kreta er utvivlsomt udtryk for, at det passer til kundegrundlaget. Ja, det er især om sommeren - men at salget svinger med årstiden er jo ganske normalt for masser af forretninger.
/Bjørn.
Svar: 1,937
Tråde: 101
Modtaget Likes: 408 i 207 svar
Givet Likes: 110
(18-05-2021, 11:42 AM)John0084 Skrev: Hejsa
Jeg må nok melde mig i koret, som finder Rolex-ure uinteressante, og jeg forstår ikke helt hypen omkring dem! - Så hvis der findes en med tid derude, - ville jeg gerne have en forklaring (udover den økonomiske/kantstensafskrivning/høje priser) på, HVORFOR Rolex-ure er så vildt hypede? - Nysgerrighed, - hvad ser eller mærker I, som gør dette mærke særligt/the shit?!?
Jeg burde jo kunne svare, da jeg er den meget glade ejer af ialt syv af dem - hustruen må nøjes med et! Det begynder tilbage i halvfjerserne, hvor jeg til min konfirmation ønskede mig et "dykkerur". Og alle onklerne og tanterne skillingede sammen og gav mit et sådant. Efter få år viste det sig ganske skufende, at det ikke kunne holde vand ude. Måske var det ubevidst allerede dengang et Rolex, jeg i virkeligheden mente, men altså ikke fik. Den erkendelse voksede senere, og da økonomien på et tidspunkt tillod det, blev det første købt.
Så hvad er det? På sin vis noget udefinerbart - vel ligesom at bilen skal være en Mercedes eller en Land Rover - og altså noget helt subjektivt. For mig er en parameter afgjort det med at man kan have det på i vandet, og bortset fra et, som har en læderrem, jeg vil skåne for vand, tager jeg aldrig uret af, når jeg går i vandet. Og nej, jeg er ikke dykker, til nød lidt fritidssnorkler, men jeg er glad for vand. Og hvad så ellers? Robustheden og genkendeligheden er mere objektive, men vigtige parametre, og jeg kan da godt selv lide at være "Rolexspotter".
Linket i min signatur er håbløst bagud; men det fortæller forhåbentlig, at mine Rolex'er er et relativt bredt udvalg af modeller (plus andet end Rolex) med forskellige muligheder for anvendelse i forskellige situationer. Og der har de efter min mening også ramt noget centralt: En fælles "sjæl", en fælles kerne, der gør at de forskellige udtryk alligevel er sammenlignelige. Det betyder f.eks. også, at jeg aldrig ville købe et Cellini, så i virkeligheden bør man nok udtrykke, at det er "Oyster Perpetual" og ikke "Rolex", der er noget særligt. Og lad være med at grine, når Rolex lader en diskret ændring lyde som noget epokegørende: Det er jo det, der gør, at det 50 år gamle (og stadig fungerende!) Rolex ligner det, der kan købes i dag. Også det er med til at gøre Rolex til, hvad det er.
Jeg ved da godt, at andre mærker snildt kan passe på ovenstående, og derfor har tilsvarende skarer af fans, og det er da kun godt. Det betyder jo bl.a., at priserne på Rolex ikke er endnu højere, end de er. Så der skal lyde en stor tak til alle jer, der synes Rolex er helt uinteressante!
/Bjørn.
Svar: 1,184
Tråde: 67
Modtaget Likes: 1,076 i 433 svar
Givet Likes: 5,335
For mig er det Rolex historie, der er interessant. De er ikke til at komme udenom, når man taler om armbådsure og vandtætte ure. Jeg er aldrig rigtig blevet fanget af kulten omkring dykkerurene, og jeg kan - trods store anstrengelser - stadig ikke rigtig se forskel på et serif og non-serif, men det er nok mit syn, der er for dårligt.
Det, der er sket de senere år, forstår jeg ikke. Rolex har altid været symbolet på succes, men hvordan det gik fra at være noget, man kunne købe til listepris uden ventelist (hvis man ser bort fra Daytona i stål), til den nuværende situation, er mig en gåde. Jeg har bevæget mig en del i mange forskellige samlerkredse, og jeg selvfølgelig kan markedet ændre sig, men det er ret vildt, det der skete med Rolex.
Jeg kan ikke rigtig beslutte mig for, om Rolex selv har sat noget igang, eller om de bare opfangede, hvad der var ved at ske, og tog styringen og fik det til at køre helt op, ved at begrænse produktionen af sportsmodeller.
Som en skrev tidlige i tråden, så er fidusen ved at være et eksklusivt mærke, at det er for de få. Det kan jo godt være lidt en udfordring, når man producere i omegnen af 1 million ure om året. Det er noget nemmere med de produktionstal, PP har. Derfor er det måske forståeligt, at Rolex er nødt til at gøre noget for at holde mærket oppe på det høje niveau. Er det lidt ondsindet sagt, men jeg tror, at det er en stor del af årsagen til, at de agere som de gør.
Det er synd for dem, der gerne ville have et Rolex - sådan helt oprigtigt, og ikke bare for blær. Frustrationen bliver stor. Jeg kender det godt. Jeg fik for en del år siden øje på et rigtig lækkert ur. Jeg havde ikke råd på det tidspunkt, men tænkte, at hvis man nu sparede op, eller måske arvede lidt penge, så var det bestemt inden for rækkevide. Desværre er det gået ligesom med Rolex: interessen og prisen er eksploderet og selvom jeg nu har pengene, det kostede dengang, plus lidt til, er prisen tredoblet og det er iøvrigt ikke til at få fat i.
Jeg prøver at se positivt på det. Som Englænderne ville sige: There are plenty more fish in the sea.
Så de stakler, der ikke fik fat I et Rolex, mens de var til at få fat I og betale: der er så mange spændende urmærker derude, også med fin historie. Og med en helt anden tilgang til kunderne.
Svar: 2,065
Tråde: 211
Modtaget Likes: 3,483 i 1,035 svar
Givet Likes: 6,121
(16-05-2021, 10:46 AM)Stensbjerg Skrev: Og skal vi se endelig se indad så findes der vel næppe heller en urtosse,
som ikke også gerne ville eje/gå med et Rolex.
Jo, de findes
Svar: 424
Tråde: 62
Modtaget Likes: 291 i 119 svar
Givet Likes: 0
(30-05-2021, 07:25 AM)cfnissen Skrev: Jo, de findes
Plus 1
Svar: 7,772
Tråde: 359
Modtaget Likes: 2,314 i 1,309 svar
Givet Likes: 1,716
Hatten af (hvis jeg havde/gik med en) for det,
Rolex er langt fra et favorit mærke hos mig,
men jeg skulle ikke stilles død og pine i udsigt for at lægge et i samlingen.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 553
Tråde: 6
Modtaget Likes: 1,509 i 427 svar
Givet Likes: 1,547
Hvad er det lige med det dersens Rolex!
Jeg er den glade ejer af 2 stk. et Explorer2 fra 2017, og et Datejust som er 3 uger gammelt.
Ja de var dyre ( de 2 dyreste i min lille samling) og lidt svære at købe. Jeg ventede nok 3 måned
er på Explorer og godt et år på Datejust. Og hvad så? Er det et tegn på de er populære. Eller er alle folk tossede fordi man gider vente?. (dem som har midler nok springer jo bare køen over)
Det der tiltaler mig ved Rolex er historien, både om brandet, men ligeså meget de enkelte ure, det er da lidt sjovt at Explorer2 er udviklet til de der Cave divere, eller hvad de kaldes? jeg er som sådan ikke interesseret i de historiske ure. ( fordi de er uden for min økonomiske rækkevidde ) (det viser jo også noget om hysteriet på de gamle modeller)
Det dejlige ved at have et af de nyere ure er at det bare spiller, og de er i en direkte linie til de historiske ure. Designet er jo igennem alle år lige blevet tweaket lidt. Men dog ikke mere end vi stort set alle med et hurtigt blik kan genkende det. Det gør vel ikke noget?
Enhver kan jo også genkende en Porsche 911!
Ydermere så er de meget veludførte i både præcision og forarbejdning.
Så hvad selve Rolex for mig er, at det er et faktum, at det gør mig glad hver gang jeg kigger på håndleddet.
Vi der følger med her inde er jo lidt mærkede af samlermanien. Eller hvad det hedder? (og dermed udenfor pædagogisk rækkevidde) . Det sjove er at også her mødes man lidt af Rolex hvad skal man sige træthed......
Men man bliver også lidt træt når man mødes med uvidende folks fordomme om selve Rolex.
(Der er aldrig nogen der siger noget om mit GS hvis det en dag er på hånden)
Og det irriterer mig.
Så har jeg gjort i nælderne, eller følger jeg bare hjertet️ Ja det må absolut blive det sidste!
Det sjove ved at eje en af de nyere modeller er hysteriet om priserne på brugtmarkedet.... det er vist lige brænde på bålet.....
Og nu efter et længere tilløb blev mine tanker luftet.
Spørgsmålet er så, hvad skal man nu kigge efter? ?
Svar: 2,629
Tråde: 33
Modtaget Likes: 5,078 i 1,567 svar
Givet Likes: 1,221
Det jeg ikke bryder mig om er at AD direkte lyver overfor deres kunder.
De siger at der ikke er nogle lister og man bare må vente uden nogen former for tidshorizont.
Men du får aldrig uret eller muligheden.
Imens bliver de ure de får hjem, solgt til VIP kunder der ikke står på nogen lister, men bare køber varer for flere millioner om året.
Køb for 500K “lort” og så kan du købe et stål Rolex til listepris
De er proff sælgere, der sælger dem videre inden du kan sige snip snap snude.
Ulækkert
|