Micro brands.
Meget enig Torben, det var også en af grundene til at jeg valgte at prøve et på min 5k rejse,
I en større samling havde jeg da også beholdt uret, da jeg også syntes det kan noget unikt.

Men signal værdi over for omverden betyder bare meget for mange når de køber et ur,
micro brand har jeg læst som værende en betegnelse for mærker som typisk ikke har en lang produktion historie eller generelt selvstændige produktion facaliteter, og fordi flere led er skåret fra f.eks. fysiske butikker, reklamer og lignende kan de sælges til andre priser.

Jeg har ændret min holdning til disse ure en smule, for jeg syntes at det er fedt at disse ure tilbyder en diviersitet, men jeg ser stadigvæk mangler f.eks. omkring lumen som jeg nævnte,
og matche dit Sumo krone for krone det kommer ingen af dem til,
når man ser Seikos set up ville alt andet også være utænkeligt.  Icon_cool

Men nogen er til datteren andre til moderen  Icon_e_biggrin1
og en gruppe ser i begge retninger. Icon_party
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
(22-02-2021, 06:19 PM)Stensbjerg Skrev: Jeg lære ikke rigtig nyt ved at læse linket,
Ur verden er en jungen at navigere i som tilfældet er med mange andre områder f.eks. Biler og nej du kan ikke stole på FDM.

Jeg råder altid til at læse ind på stoffet reel viden om hvad du køber er altid en god start, rådføre sig (hvis der et behov) med mennsker som du stoler på og afklare hvad der har værdi for dig.

Jeg har erfaring med Helson af micro mærker et ret fedt ur til prisen, det eneste der reel skuffede mig på uret var lumen, den holdt ikke en nat på almindelig dagslys opladning og var ikke jævn på alle belagte steder, men ok man er også godt vant når man kommer fra en Marinemaster og prisen er en anden

Den nye jeg har fået har Seiko nye lumebrit som ifølge dem selv er endnu skarpere, om det passer skal jeg ikke fastslå men jeg tør godt sige at der ikke findes en bedre lumen på markedet efter sammen løsningsmodel.

Jeg vil ikke skyde micro mærkerne ned eller udelukke at jeg skal have et en anden gang, så længe man ved hvad man reel køber så mener jeg at alt er OK.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Jeg kan ikke forstå det med lumen. Jeg har haft en del Helson Shark divere og lumen har været fuldstændig vild på dem alle sammen. I mit perspektiv deler dét 1 pladsen sammen med Orient sat diver. Men det er min mening.

There's a lot of big dudes out there and big wrists need big watches.
Svar
Måske vi opfatter lume forskelligt, men på mit ladet det på almindeligvis ikke helt ens op overalt,
time markøerne var reelt ok men time viseren syntes jeg ligesom gik "ud" før minut viseren,
og så syntes jeg heller ikke der var en rigtig skarp kant der hvor lumen skulle slutte.

Jeg snakkede med Helson om dette (hurtig respons) de ville gerne kigge på det,
men så skulle jeg sende uret ud til dem, uden at de på forhånd kunne love mig noget,
hvilke jeg ikke så anledning til da jeg ikke mente der var tale om en desideret defekt.

Derfor fortog jeg mig ikke yderligere,men tåle sammenligning med f.eks. et Marinemaster
kan de på ingen måde har det nærmest bare set sollys lyser det som kryptonit,
100% ens og skarp opdelt  Icon_cool

Derfor siger jeg også man skal bare afklare hvad man søger, jeg syntes et Helson Carbon er fedt,
men snakker vi stål valgte jeg til de samme penge Seiko.

Du kan f.eks. købe et brugt Shogun til vel de samme penge og det ur matcher de bare ikke,
eller du kan for færre købe et Sumo som Torben viste og den er også en hård nød at knække.

Så kan man snakke om spec generelt det er et holdnings spørgsmål
for mig matcher intet Helson de spec en ægte Prospex diver fra Seiko gennemgår/holder.

https://monochrome-watches.com/seiko-pro...s-prospex/
Svar
Ret skal være Ret var lige inde og kontrollere,
jeg blandede min henvendelse til Yema sammen med den til Helson,
jeg hørte aldrig fra Dem.
Svar
(22-02-2021, 09:50 PM)Stensbjerg Skrev: Ret skal være Ret var lige inde og kontrollere,
jeg blandede min henvendelse til Yema sammen med den til Helson,
jeg hørte aldrig fra Dem.
Jeg har faktisk fået svar fra dem de to gange jeg har skrevet til dem. Indenfor ét døgn.
Uanset så er dét bare fedt med kraftig lumen....

Svar
Ok.
For mig er det ikke nok den "bare" er kraftig, den skal kunne lade sig selv op til et kraftig lys som viser sig under selv meget små mørke forhold, den skal være ensartet, kanterne skarpe og så skal den kunne holde dette igennem en helt nat.

Svar
(22-02-2021, 10:56 PM)Stensbjerg Skrev: Ok.
For mig er det ikke nok den "bare" er kraftig, den skal kunne lade sig selv op til et kraftig lys som viser sig under selv meget små mørke forhold,  den skal være ensartet,  kanterne skarpe og så skal den kunne holde dette igennem en helt nat.

Enig. Jeg ved ikke om dit eksemplar har været ramt af fejl. Jeg har haft omkring syv modeller som alle var kraftige og ensartet....og selvfølgelig holdt natten igennem. Zelos Abyss 3 var også i særklasse.....
Tjek eventuelt fotos på ct watches under solgte. Lumen er lagt knivskarpt. Jeg har en masse liggende selv af lumen men kan ikke oploade pt pga begrænsning...
https://ct-watches.dk/solgte-ure/product...pathway-13
http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=57478&page=5
https://www.ablogtowatch.com/helson-shar...ch-review/
Svar
Der er noget fascinerende ved sådan en lille kasse indeholdende mange hundrede dele og tanken om at bare en af de mange små stumper ikke præsterer optimalt, så stopper den lille motor måske eller den køre bare dårligt.

Vi kan sikkert blive enig om at den store forskel hvad pris angår i den grad også er styret af den tid det tager at "bygge" et unikt ur, hvor man står for et design der skal omsættes i funktioner og mekanik. Hvor mange komplikationer der så vælges gør bestemt ikke processen min kostbar....alt i alt ganske logisk og forståeligt.

Så er der nogen der køber stumper fra hylderne med færdigvarer og "bygger" et ur der kan sælges meget billigere, hvilket også er meget forståeligt, for der er kunder til det.

Alt det der ligger mellem disse, lad os kalde dem yderpunkter er et valg og er du klar til at handle med investering for øje eller blot fordi du vil sætte en etikette på omkring hvor vidt du er med på holdet. Du kan selvfølgelig også finde nogle helt andre vinkler på det at handle ure, så vi vil aldrig finde det fælles punkt for forståelsen, men vi kan sikkert godt komme til en fælles kærlighed omkring mekanik, der er så forældet at ingen i realiteten har brug for det.

Jeg har ikke nogen ret til at bestemme, hvad der er bedst og hvad man skal vælge, men svært er det ikke at vælge kvalitet, når man blot kan få lov til at se med sine fingre og her taler jeg ikke kun om hvor flot noget er poleret eller hvor meget lumen der er på uret.

I virkeligheden er det for mig det vigtigste, at et nyt indkøbt ur kan fange mig og holde mig fanget......jeg er ikke i tvivl om, at det ikke specifikt drejer sig om hvor dyrt et uret har været, men designet, bærekomforten og måske det vigtigste, hvad knytter der sig af historie til dette nye/gamle ur.

Lad os antage at jeg havde penge nok og kunne købe hvad jeg havde lyst til, ville jeg så overhovedet kigge efter mikromærker eller blev jeg træt af at indkøbe endnu et luxusur til min kæmpe samling. Jeg ved det faktisk ikke, men noget der er helt sikkert for mig er, når mine ure blot ligger i boksen og de ikke bliver brugt, så mister jeg interessen for dem, lige meget hvor spændende de har været.

Jo....men hvad nu hvis du tjener noget på at sælge dem igen...det er da helt fint hvis man havde det som forretning, men der er jeg ikke og den del er helt uinteressant for mig, da jeg dybest set er temmelig ligeglad med penge ( bare jeg kan brødføde min familie ) og sådan har jeg det med den sag, hvilket måske virker lidt provokerende i den sammenhænge at ure kan koste kassen.

Jeg ville aldrig komme til at få en større glæde ved at jeg har købt et ur til 2-300.000 i forhold til 20.000 og det kan man skrue op og ned på som man vil. Klart nok kunne det da være fedt at få en urmager til at bygge et special designet ur til mig og jeg ville da være helt i skyerne i meget langtid, men jeg kommer altid ned i hverdagens almindeligheder igen og så kigger jeg videre efter noget andet.

Så man kan vel sige at jeg er ret ligeglad med ure eller ikke særlig tro mod dem, men det føler jeg ikke er tilfældet og vil meget hellere have at du siger at jeg er nysgerrig på ure og har dem kun til låns i en periode og mere er der nok ikke at komme efter fra min side.

Et andet spørgsmål....har jeg overhovedet lært noget undervejs med mødet af de forskellige ure og svaret er helt ja....for hvor er der meget skrammel pakket ind i "flotte" kasser og hvor kan man prøve meget når man holder sig til brugte ure.

Min samling er lige pt. et sammensurium af alt fra kina ure til batteri ure og ikke mindst voldsomme dykker ure, så ikke noget forrygende vildt på nogen måde, så jeg er blot i hverdagen med mine ure og eneste anke er at jeg ikke har det der vilde guldur med masser af komplikationer, som min søn endda kunne arve, men vi har talt om det og han er faktisk ret ligeglad med mine ure.

PÅ forhånd sorry for mit indlæg, som nok stak lidt af, men det er vel bare fordi jeg er en ægte ur-tosse Icon_hjerte
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Jydepotten, runzuk5
Svar
Det er svært at have en så bred diskussion af "mikromærker", da der virkelig kan være en verden til forskel.

Hvis man kun snakker om Daniel wellington-agtige ure på kickstarter mv. er jeg ganske enig med artiklen.

Men så firkanten er verden jo ikke, og mens der er nogen mikromærker som er skrammel, så er der også nogen som kan være ret enestående. Jeg er selv ret begejstret for Zelos og Christopher Ward (sidst nævne er nok ikke engang et mikro mærke længere), og synes virkelig man kan få ægte kvalitet for pengene. Og bag mange mikro mærker er også ægte entusiaster, hvilket er mere sagt end langt de fleste low til mid end store mærker, hvor det i sandhed er en penge maskine.

Mange af de pointer artiklen laver kan desuden udvides til store mærker. Uden at pointen skal gå specifikke mærker kan fx nævnes Tissot, Certina mv., hvor kan skal være ret naiv for at tro alle komponenter er europæiske. Der er en grund til, at grænsen for "Swiss made" er så nem at omgå - de fleste store mærker ville simpelthen ikke leve op til markatet, hvis der var krav om noget tæt på 100 % bygget i Schweiz.

Der nævnes også pointer som fx, at mikro mærkerne er lavet af entreprenører og ikke urmagere. Men så kan artiklen stadig anbefale Rolex, selvom det er alment kendt, at grundlæggeren ikke var noget i nærheden af urmager, og selv bare var en smart entreprenør.

Min pointe er nok, at den slags firkantede og farvede syn på ur branchen ikke rigtigt (i min optik) er et godt grundlag for at lave konklusioner om mikro mærker, som har nogle bred værdi.
[-]
  • runzuk5
Svar
There is a huge difference between a brand that have been manufacturing watches
for many years with hundreds of qualified watchmakers employed.And who have
decades of experience and technical know how,compared to brands who have
no tradition of watch making at all.
                         The used price of these watches made by Micro brands is a true
reflection of the real value in them.If they were as good as you think they are,
then used prices would show this.People who collect used watches are not fools.
And it is a fact that most grey dealers,will not even take these Micro brands in
exchange deals for other watches.
                               It takes years, and a lot of effort and investment to establish
a watch brand in the eyes of the public.You cannot do this with off the shelf products.
I wonder how many of these micro brands will be around in say 20 years or so?
                                 Rolex built their reputation on making some of the greatest
wrist watches ever seen.And they have made so many inventions that changed
the way watches were built.If you could name one micro brand that gets even close
to the quality in a Rolex or Omega,you would shock me Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)