Review af Ball Engineer Hydrocarbon GMT
(15-12-2018, 12:02 PM)KimT Skrev: Jeg skærer det lige ud i pap. 316L kontra 904L til en urkasse er fuldstændigt ligegyldigt og ikke andet end ren reklame gimmick.

Ja, det virker meget reklame agtigt. Det kan nok ikke bruges i fine detaljeret ure.
Svar
Hvis Bjørn skriver at der overordnet ikke er forskel i forarbejdningen på de to typer stål har han ret. Han ved hvad han snakker om ift. os andre amatører som baserer vores viden på hvad vi læser. Nu gav han selv op, men lige når vi snakker metal og forarbejdning hjælper det ikke noget at bruge "internet-argumenter" overfor en professionel på området.
[-]
  • doxa300, pbr, Stensbjerg
Svar
(15-12-2018, 12:56 PM)KimT Skrev: Hvis Bjørn skriver at der overordnet ikke er forskel i forarbejdningen på de to typer stål har han ret. Han ved hvad han snakker om ift. os andre amatører som baserer vores viden på hvad vi læser. Nu gav han selv op, men lige når vi snakker metal og forarbejdning hjælper det ikke noget at bruge "internet-argumenter" overfor en professionel på området.

Hvis der hverken er forskel i prisen stort set og ikke stor forskel i forarbejdning fortæller det ret godt om at nogle ting på Rolex er helt sikkert sat prismæssigt efter hvor nemt uret er at få fat i. For 16 år siden købte jeg en Rolexlænke med poleret midterstykker. Pris ca. 3.200 - 3.400 kr. Jeg sagde til Rolex urmageren at den lignede lænken til Daytona. Han tog en meget stor bog frem med vejledende priser på dele til Roldexure. Til hans vilde forbavselse kikkede vi på lænken og prisen var dengang 12.000 kr. Han rystede på hovedet. 

Mht. u-båds stål bruges 316L HiMo stål til boltene, så måske er Sinns stål til deres dykkerure 316 L stål af en eller anden form. Der er jo flere 316 L legeringer.
Svar
En lille update.

Fik fat i Sanisstål, som henviste mig til Damstahl, der sælger lidt 904 L stål.  Afhængig af mængden er 904 L stål typisk 50 - 90 % dyre end 316 L stål.  Det forklarer så alligevel noget om hvorfor Rolex er ekstra dyre. Jeg tænker især på deres stållænker. Der er special og eksklusivt stål, men i praksis har det nok ingen fordel på ure andet end farven er lidt anderledes. Tværtimod ser jeg både prisen og det høje nikkel indhold på 20 - 25 % som en ulempe.
Svar
(17-12-2018, 01:03 PM)Stenstrup Skrev: Der er special og eksklusivt stål....

(17-12-2018, 01:03 PM)Stenstrup Skrev: Det forklarer så alligevel noget om hvorfor Rolex er ekstra dyre.

Det er altså noget vrøvl. Det er IKKE mere eksklusivt - bare noget andet.

Om der er for 50kr. 316L eller for 100kr. 904L stål (100% mere) i et ur til mange tusind kr. er fuldstændig ligegyldigt og betyder INTET for urets salgspris. Og forskellen i egenskaberne på stålet er så uendeligt irrelevant når vi snakker ure.

Det eneste der betyder noget, er at Rolex er geniale til markedsføring og mange der har et Rolex dermed tror det er ekstra særligt. Og nu træder jeg sikkert nogle over tæerne, men det er tit de samme som tror at Rolex er det fineste high end ur, istedet for et almindeligt mellemklasse luksus-ur i super kvalitet (som rent faktisk er tilfældet ift. hvad der ellers findes derude)

At de bruger 904L og ikke 316L er KUN ligegyldig varm luft som virker på folk der reelt ikke ved noget om det.
Svar
Når jeg mener eksklusivt, så mener jeg at det er dyre. Også selv om det måske er få tusind kroner ekstra :)

Ellers er jeg enig i Rolex er gode til markedsføring.
Svar
Vi snakker jo netop ikke flere tusind kr, men meget meget mindre. Der bruges en så minimal mængde af stål at vi er langt under 100 kr. pr. ur. Ekstra prisen er så lille at det absolut INTET betyder.

Jeg gentager mig selv og så slutter jeg her - som Bjørn så klogeligt har gjort tidligere i tråden.

Det er KUN varm luft...
Svar
Eksklusivt stål? Vi taler da ikke om Kanthal her.
Eller 310L som er en hidsig syrefast udgave, vi bruger til at opbevare varm syre i der hvor jeg arbejder.

Markedsførings gimmick - intet andet.
Svar
Citat:Der er special og eksklusivt stål....

İmage
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • onkeldunkel
Svar

Uanset hvad, så som jeg skrev langt tidligere må arbejdslønnen (til maskiner og den tid der nu fysisk skal bruges arbejdskraft). til at lave lænker især, være kostbar. For ellers ville jo man måske bare gange pris med 70 - 120 gange for at regne en salgspris ud til slutbruger.

Men som Georges Kern sagde i et interview ved IWC kunne prisen typisk ganges med 10 til slutbruger. Da jeg for 12 år siden så indkøbspriser ved Omega og intern fra en Rolex AD forhandler i USA så stålmodeller blev ofte ganges med 2 - 2,5 fra forhandler til bruger og måske alle alle 3 led fra fabrik til engrosforhandler til forhandler måtte gange med dette tal. Jeg ved det ikke.  Men avancen på Rolex lå på ca 35 % på Rolex i guld og 50 % på guld/stål og så lå det på 60 - 70 % på stål, men alle disse tal var før moms og var i USA hvor momsen er meget lav.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)