Review af Ball Engineer Hydrocarbon GMT
Eller fulde navn: Ball Engineer Hydrocarbon AeroGMT ll DG2018C-S3C-BK

Hej derude :)

Jeg har kun lavet 1 review før af et ur. Det var for 20 år siden og var et Tudor Tiger Chronograph.

Grunden til så at gøre et review igen er at jeg er blevet noget imponeret over Balls ure.

Det startede med at jeg så Kiss trommer Eric Singer have uret på når han spillede til koncerter.

Jeg så det for 1 - 2 år siden.

Da en af mine leverandører  så fik mærket i butikken kikkede jeg på en del af dem, og fandt denne GMT model med Coke Bezel.

İmage  

Jeg har tit tænkt på at få Rolex pepsi, men de var jo noget dyre. Og nu da jeg har mulighed synes jeg måske nok at betale 65.000 kr. for et 15 - 25 årligt når et nyt listepris ligger på ca det samme, kvier jeg mig lidt. Også selv om den er rigtig flot. Jeg har ikke lyst til at sælge 3 - 4 af mine ure for det.

Men Coke modellen fra Ball havde også nogen interessante ting synes jeg. Dels historien om hvordan Clay Ball blev bedt om at lave super præcise ure omkring 1910, der højst måtte afvige 30 sekunder om ugen !  Samme standard som COSC nærmest bruges i dag for de få ure der gennemgår denne test.  Det var den amerikanske jernbane ledelse, der bad Clay om at lave de præcise ure, da der var sket nogle togulykker med mange døde til følge, da man ikke havde styr på en præcis tidsangivelse.  Clay var oprindelig juveler, men interesserede sig en del for finmekanik og tog udfordringen op. Hver 2. uge skulle alle jernbanefolket, der arbejde med tog afgange, havde deres ur testet om det var præcis nok. Hvad jeg ikke selv ved er hvad reference man kunne bruge dengang. Det var ingen atomure  Icon_smil

Anyway. Jeg læste lidt mere om mærket over en 5 - 8 dages tid og fandt lidt nyt hist og pist. Især læste jeg en del om den utrolige stødsikringsordning, der var lavet på urerne og hvorfor Eric Singer fra Kiss skulle gå med uret når han spillede. Han blev bedt om at teste urets modstandskraft over for masser af rystelser. 

İmage

En ledende Ingeniør ved navn Philie Antille ville have at han skulle teste uret. Phiipe var en stor Kiss fan og da Eric Singer var fra Cleveland i USA, som Ball urmærket også var fra, var det jo oplagt.

Eric udtale at han havde spillet nogle koncerter med uret og det tabte ikke et sekund under dets hårde medfart. Phileipe udtale at han ville havde det hvordan tenisstjerne med Richaed Mille testede sit Tourbilion ur ved tennis, så hvorfor ikke gå et skridt videre og teste et mekaniks ur med trommebeats  Icon_smil

Dette var for 3 - 4 år siden.  Jeg studerede lidt videre om mærket og fandt ud af at det var da sjovt at en højst stående mand som Philipe var Kiss fan. Det er jo rock. Så jeg læste lidt om hvem han var. Til min store overraskelse havde han arbejdet som udvikler for Rolex i 19 år. Især inden for værkerne. Også lidt for Midi. Nu ville Ball gribe ham by his Ball (s)  Icon_e_surprised. Han skulle lave et urværk, der kunne tåle uhyrligheder. Etter 2 - 4 års udvikling lykkes det at få lavet en stødsikring af balancen, der minder om en pickup arm med fjedere og olie der gør at det er svært at få en plade ridset. Her galt det om at få balancen/fjederen til ikke at banke ind i stålkassen på uret.

İmage

Det lykkes at kunne få uret til at bestå mange test med noget der svarer til tab fra 1,5 meters højde på et trægulv uden at det på nogen måde havde indflydelse på værket. Antimagnetisme blev lavet til 4.800 A/M som er 60 Gauss. Det var ligesom entry level for at kalde sig antimecmetic. 

Jeg synes det var lidt lav, men det er nok til at det ikke bliver påvirket til hverdagsbrug om uret så ligger på en computer.

Uret kan tåle - 35 til + 65 grader, så minus 35 er utroligt koldt.

Jeg læste så videre og fandt ud af at de næsten kun bruger Tritium tubes i deres ure. Istedet for < 25 T. stråling giver den gas så det kaldes < 100 T.
Det må siges at lyse en del. Jeg fandt ud af at Ball er det eneste ur i verden, som har lavet Tritium tubes i tallene på lynetten.
På min model ses det + på visere, men tallene inden i der viser 1 til 24 er Luminova. Det lyser dog kun svagt. (billedet er et reklamebillede).

İmage

Ud over lynetten er der safirglas ud over lynetten, men jeg er lidt i tvivl om der er ceramic insert også, men umiddelbart nej.

Derudover er glasset hele 4 mm tyk.

Så jeg tjekkede så nogle andre Ball ure og en af modellerne skulle have været testet til droptest på 5,5 meter nolge gange uden problemer. Og ellers 1.000 Gauss for de mest hårdføre ligesom Rolex Millgaus.

Efter alt dette tænkte jeg på at sammenligne med Rolex GMT. Nu da Philipe med 19 år hos Rolex nu var ved Ball for 5. år.

Jeg sammenlignede med den nye GMT

Ball GMT er 42 mm i diameter
Rolex GMT 40 mm.
Balls GMT safirglas er 4 mm tykt.
Rolex GMT er, (så vidt jeg fandt ud af), 2,8 mm. Deepsea 5 eller 5,5 mm.
Ball  GMT tåler 60 Gauss. (nogle Hydrocarbon modeller tåler 150 Gauss).
Rolex GMT så vidt jeg ved også 60 Gauss.
Ball GMT vandtæt til 100 meter.
Rolex GMT vandtæt til 100 meter.
Ball GMT har safirglas på lynetten
Rolex GMT er i keramik.
Ball GMT  skal består droptest på 1,5 meter
Rolex GMT skal bestå droptest på 1 meter.
Ball GMT bruger 316 L stål
Rolex GMT 904 L stål, som er meget finere og 2 - 3 gange dyrer, men har vist nok en del nikkel i sig.

Værket i Ball GMT er ETA 2893-2 COSC som er et forholdvis slankt værk. Gangreserve ca 40 timer.
Rolex GMT har 3255 med 70 timers gangreserve. 

Et andet tydelig tegn på at Philipe har haft fat i Ball uret er den grønne kasse og den grønne COSC tag, der medfølger

İmage

İmage

İmage

Pris ca på Ball GMT er 21.500 kr. på tilbud. (ca. 27.500 kr. listepris).
Pris på Rolex GMT er 65.000 kr.

Dog 100.000 - 115.000 kr. på gråmarked.

Og til noget andet angående det.

Rolex skulle ifølge en Hong Kong AD have sat en stoppe for produktion af sportsure indtil januar 2019. Så vil de sørge for at 80 % b af markedet vil kunne få de fleste sporture, om ikke alle inden for 4 - 8 måneder.
De venter på at lade prisen stige med 5 - 10 % til januar eller februar så prisen på GMT vil komme op på max  73.000 kr.
Derudover har der været tale om, at når du køber et nyt Rolex så får du først certifikater med 1 år efter køb. Det vil nedlægge gråmarkedet en del.
Men om det vil ske ved ingen. Men det der næsten er sikkert er at GMT kan fås max 6 - 8 måneder efter bestilling, så lad os se.
På et tidspunkt for 12 - 15 år siden var der kun 6 måneders ventetid på Daytona. Det siges også at det med ventelister er ofte noget vrøvl. Forhandlerne får nogle få eftertragtede modeller hjem og så vælger de deres mest loyale kunder til at få tilbudet. I London kan du få at vide at de kun sælger deres få PP og Rolex modeller til folk, der bor tæt på dem. Bor du eksempelvis 100 km væk får du ikke tilbudet.  

Men som sagt så hvordan de første 6 måneder i 2019 bliver spændende at se på hvad der sker, og om der skulle komme en ny Rolex Coke på Markedet.
[-]
  • doxa300, tg, willy
Svar
Hej Nicholas.
Hvad skulle idéen være med at Rolex stopper produktionen frem til jan 2019?
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
(03-12-2018, 10:05 PM)KlausM Skrev: Hej Nicholas.
Hvad skulle idéen være med at Rolex stopper produktionen frem til jan 2019?
Mvh
Klaus

Ideen skulle være at sætte prisen op på modellerne så istedet f0r at sælge dem de kan nu for ca 65.000 - 80.000 kr afhængig af model så skal der sættes en del ud til markedet for 75.000 - 90.000-95.000 kr. istedet for. De vil tjene lidt ekstra. Jeg tror ikke det ville have været i Hans Wilsdorf ånd. En mand, der sendte Rolex ure ud til engelske krigsfanger under 2. verdenskrig, og så først ville have betaling efter krigen, ville nok producere hvad kan nu engang kunne uden at holde tilbage med 20 til 60 % af efterspørgslen på sportsure. Det underlige er lidt at det ikke gælder for datejust og daydate. Dem sælges der jo en del flere af på verdensplan, men der er sørme også rigtig mange modeller og størrelser at vælge imellem.
Svar
Det er så ikke det samme som at stoppe produktionen som du skriver. Det er at holde urene tilbage på fabrikken. Hvor har du læst/hørt dette?
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Spændende Review og tak for det Icon_Up
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
(03-12-2018, 10:17 PM)KlausM Skrev: Det er så ikke det samme som at stoppe produktionen som du skriver. Det er at holde urene tilbage på fabrikken. Hvor har du læst/hørt dette?
Mvh
Klaus

Ja, ok :). Måske er urerne produceret og venter bare på at komme ud, til januar eller februar, men resultatet af det samme hvis de bare lader dem komme langsomt ud og ikke smider alle ud på én gang.  Jeg hørte det fra en forhandler i Hong Kong, men han har nok ikke fået det at vide direkte, fra fabrikken naturligvis men måske fra hans grossist.  Jeg har svært ved at tro at Rolex ønsker at blive ved med at få folk til at skulle vente 1 -3 år på en model. Når nyhedens interesse har lagt sig bliver det nemmere at få fat i GMT og vel også Daytona. Det tror jeg bestemt på. Forhandlerne er jo frustreret over at skulle fortælle kunder at de ikke kan få fat i en model i nærmeste fremtid. Kunder bliver da også irriteret over det og vælger nok noget andet.
Hvis de så vidste at Rolex med vilje producerer en del mindre en de kan, gør jo tingene være.

(03-12-2018, 10:24 PM)Miwes Skrev: Spændende Review og tak for det  Icon_Up

Mange tak. Jeg er  ikke god til lange videoreview. Jeg skal bruge en super kammera :)
Svar
(03-12-2018, 09:51 PM)stenstrupigen Skrev: Eller fulde navn: Ball Engineer Hydrocarbon AeroGMT ll DG2018C-S3C-BK

Hej derude :)

Jeg har kun lavet 1 review før af et ur. Det var for 20 år siden og var et Tudor Tiger Chronograph.

Grunden til så at gøre et review igen er at jeg er blevet noget imponeret over Balls ure.

Det startede med at jeg så Kiss trommer Eric Singer have uret på når han spillede til koncerter.

Jeg så det for 1 - 2 år siden.

Da en af mine leverandører  så fik mærket i butikken kikkede jeg på en del af dem, og fandt denne GMT model med Coke Bezel.

İmage  

Jeg har tit tænkt på at få Rolex pepsi, men de var jo noget dyre. Og nu da jeg har mulighed synes jeg måske nok at betale 65.000 kr. for et 15 - 25 årligt når et nyt listepris ligger på ca det samme, kvier jeg mig lidt. Også selv om den er rigtig flot. Jeg har ikke lyst til at sælge 3 - 4 af mine ure for det.

Men Coke modellen fra Ball havde også nogen interessante ting synes jeg. Dels historien om hvordan Clay Ball blev bedt om at lave super præcise ure omkring 1910, der højst måtte afvige 30 sekunder om ugen !  Samme standard som COSC nærmest bruges i dag for de få ure der gennemgår denne test.  Det var den amerikanske jernbane ledelse, der bad Clay om at lave de præcise ure, da der var sket nogle togulykker med mange døde til følge, da man ikke havde styr på en præcis tidsangivelse.  Clay var oprindelig juveler, men interesserede sig en del for finmekanik og tog udfordringen op. Hver 2. uge skulle alle jernbanefolket, der arbejde med tog afgange, havde deres ur testet om det var præcis nok. Hvad jeg ikke selv ved er hvad reference man kunne bruge dengang. Det var ingen atomure  Icon_smil

Anyway. Jeg læste lidt mere om mærket over en 5 - 8 dages tid og fandt lidt nyt hist og pist. Især læste jeg en del om den utrolige stødsikringsordning, der var lavet på urerne og hvorfor Eric Singer fra Kiss skulle gå med uret når han spillede. Han blev bedt om at teste urets modstandskraft over for masser af rystelser. 

İmage

En ledende Ingeniør ved navn Philie Antille ville have at han skulle teste uret. Phiipe var en stor Kiss fan og da Eric Singer var fra Cleveland i USA, som Ball urmærket også var fra, var det jo oplagt.

Eric udtale at han havde spillet nogle koncerter med uret og det tabte ikke et sekund under dets hårde medfart. Phileipe udtale at han ville havde det hvordan tenisstjerne med Richaed Mille testede sit Tourbilion ur ved tennis, så hvorfor ikke gå et skridt videre og teste et mekaniks ur med trommebeats  Icon_smil

Dette var for 3 - 4 år siden.  Jeg studerede lidt videre om mærket og fandt ud af at det var da sjovt at en højst stående mand som Philipe var Kiss fan. Det er jo rock. Så jeg læste lidt om hvem han var. Til min store overraskelse havde han arbejdet som udvikler for Rolex i 19 år. Især inden for værkerne. Også lidt for Midi. Nu ville Ball gribe ham by his Ball (s)  Icon_e_surprised. Han skulle lave et urværk, der kunne tåle uhyrligheder. Etter 2 - 4 års udvikling lykkes det at få lavet en stødsikring af balancen, der minder om en pickup arm med fjedere og olie der gør at det er svært at få en plade ridset. Her galt det om at få balancen/fjederen til ikke at banke ind i stålkassen på uret.

İmage

Det lykkes at kunne få uret til at bestå mange test med noget der svarer til tab fra 1,5 meters højde på et trægulv uden at det på nogen måde havde indflydelse på værket. Antimagnetisme blev lavet til 4.800 A/M som er 60 Gauss. Det var ligesom entry level for at kalde sig antimecmetic. 

Jeg synes det var lidt lav, men det er nok til at det ikke bliver påvirket til hverdagsbrug om uret så ligger på en computer.

Uret kan tåle - 35 til + 65 grader, så minus 35 er utroligt koldt.

Jeg læste så videre og fandt ud af at de næsten kun bruger Tritium tubes i deres ure. Istedet for < 25 T. stråling giver den gas så det kaldes < 100 T.
Det må siges at lyse en del. Jeg fandt ud af at Ball er det eneste ur i verden, som har lavet Tritium tubes i tallene på lynetten.
På min model ses det + på visere, men tallene inden i der viser 1 til 24 er Luminova. Det lyser dog kun svagt. (billedet er et reklamebillede).

İmage

Ud over lynetten er der safirglas ud over lynetten, men jeg er lidt i tvivl om der er ceramic insert også, men umiddelbart nej.

Derudover er glasset hele 4 mm tyk.

Så jeg tjekkede så nogle andre Ball ure og en af modellerne skulle have været testet til droptest på 5,5 meter nolge gange uden problemer. Og ellers 1.000 Gauss for de mest hårdføre ligesom Rolex Millgaus.

Efter alt dette tænkte jeg på at sammenligne med Rolex GMT. Nu da Philipe med 19 år hos Rolex nu var ved Ball for 5. år.

Jeg sammenlignede med den nye GMT

Ball GMT er 42 mm i diameter
Rolex GMT 40 mm.
Balls GMT safirglas er 4 mm tykt.
Rolex GMT er, (så vidt jeg fandt ud af), 2,8 mm. Deepsea 5 eller 5,5 mm.
Ball  GMT tåler 60 Gauss. (nogle Hydrocarbon modeller tåler 150 Gauss).
Rolex GMT så vidt jeg ved også 60 Gauss.
Ball GMT vandtæt til 100 meter.
Rolex GMT vandtæt til 100 meter.
Ball GMT har safirglas på lynetten
Rolex GMT er i keramik.
Ball GMT  skal består droptest på 1,5 meter
Rolex GMT skal bestå droptest på 1 meter.
Ball GMT bruger 316 L stål
Rolex GMT 904 L stål, som er meget finere og 2 - 3 gange dyrer, men har vist nok en del nikkel i sig.

Værket i Ball GMT er ETA 2893-2 COSC som er et forholdvis slankt værk. Gangreserve ca 40 timer.
Rolex GMT har 3255 med 70 timers gangreserve. 

Et andet tydelig tegn på at Philipe har haft fat i Ball uret er den grønne kasse og den grønne COSC tag, der medfølger

İmage

İmage

İmage

Pris ca på Ball GMT er 21.500 kr. på tilbud. (ca. 27.500 kr. listepris).
Pris på Rolex GMT er 65.000 kr.

Dog 100.000 - 115.000 kr. på gråmarked.

Og til noget andet angående det.

Rolex skulle ifølge en Hong Kong AD have sat en stoppe for produktion af sportsure indtil januar 2019. Så vil de sørge for at 80 % b af markedet vil kunne få de fleste sporture, om ikke alle inden for 4 - 8 måneder.
De venter på at lade prisen stige med 5 - 10 % til januar eller februar så prisen på GMT vil komme op på max  73.000 kr.
Derudover har der været tale om, at når du køber et nyt Rolex så får du først certifikater med 1 år efter køb. Det vil nedlægge gråmarkedet en del.
Men om det vil ske ved ingen. Men det der næsten er sikkert er at GMT kan fås max 6 - 8 måneder efter bestilling, så lad os se.
På et tidspunkt for 12 - 15 år siden var der kun 6 måneders ventetid på Daytona. Det siges også at det med ventelister er ofte noget vrøvl. Forhandlerne får nogle få eftertragtede modeller hjem og så vælger de deres mest loyale kunder til at få tilbudet. I London kan du få at vide at de kun sælger deres få PP og Rolex modeller til folk, der bor tæt på dem. Bor du eksempelvis 100 km væk får du ikke tilbudet.  

Men som sagt så hvordan de første 6 måneder i 2019 bliver spændende at se på hvad der sker, og om der skulle komme en ny Rolex Coke på Markedet.
Well done Nicholas.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Flot rewiew og flot ur... indmaden kan nemt forsvares, men prisen er IMO al for høj.
Og så de røverhistorier om Rolex, hørt fra den og den.. stop nu. Ingen, som i INGEN, ved noget som helst om, hvad Rolex tænker og gør i fremtiden! Det har vi set de sidste mange mange år, hvor folk, der er meget meget tættere på Rolex inside end en AD i Hong Kong, på ingen måde aner en en pind, og tar fejl gang på gang om, hvad Rolex nu finder på i fremtiden.
Never argue with an idiot. 
They will only bring you down to their level and beat you with experience
Svar
(05-12-2018, 07:47 AM)willy Skrev: Well done Nicholas.

Mange tak. Det var for interessant synes jeg til at gå stille hen.
Ure taber 1 sek. i døgnet, så de 4 COSC ure jeg har ligger mellem -1 og + 3 sekunder og meget stabilt. Selv mit Rolex datejust fra 1968 efter 18 måneder.  Men hvis Balls ure skulle ligge inden for max afvigelse på 30 sekunder om ugen i 1910, så skulle er super præcision og stabilitet jo være meget nemt både i 1968 og 2018.
Svar
På alle måder et travlt ur Icon_blink
Både i dagslys og i mørke, 4 farver lume Icon_e_surprised Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • stenstrupigen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)