(28-09-2018, 11:15 PM)meper Skrev: Ure i den prisklasse køber man vel kun hvis man har en årsløn på 10-20 mill kroner så det ikke betyder det store at købe det?
Det er vel i princippet ret overflødigt? …..ren luksus? …..f.eks. i forhold til at få lagt nyt tag hvis det er utæt osv.?
Jeg er slet ikke der hvor jeg ville købe et ur der på nogen måde ville betyde noget for min økonomi. Dvs. ikke noget jeg ville skulle spare op til. Måske fordi jeg ikke er "urtosse" nok....
De dyre ure er vel mere et kunstværk/smykke end blot et ur der viser hvad klokken er?
Ure i den prisklasse kommer de typisk med et Chronometer certifikat? …...eller er det i virkeligheden ikke så vigtigt?
Chronometer certifikat er da rart at have, men ikke så særlig vigtigt mere. Når det kommer til ETA værker, så Topgrade værker, som også er de samme værker i Chronometerværker, er meget stabile i årevis. Om det så er 2824 - 2 eller 2893 eller 7750 + nok et par andre. De kan justeres rigtigt fint på et par dage. 14 dage er lang tid at bruge på det, men det kræver COSC institutet. Det giver en god sikkerhed for præcistion, som nye timegrapher vel kan klare på et par dage. Når et COSC ur får service bruger man jo langt fra 14 dage på tidsindstilling og alligevel går urerne når de er tidsindstillet super godt i meget lang tid.
Alle disse ure starter vel fra ca. 7.000 kr. De langt dyre ure, eksempelvis i 100.000 - 200.000 kr. klassen ryger prisen godt op pga. finish og materialer. Urerne går ikke bedre og mere præcise og skal også ifølge producenterne have service hvert 3 - 4 år. IWC skev engang at deres ure skulle ligge på 0 til + 12 sekunder i døgnet. Et ur må aldrig tabe.
Jeg synes at de ure med 28.800 svingninger er absolut de ure med langt de mest stabile værket. Jeg har haft over 40 Seiko ure på timegraph, som fra helt nye, går inden for COSC (-4 - + 6 sek. i døgnet), med deres ca 21.000 svingninger i timen, og jeg hører da også fra nogle kunder, at efter 1 - 2 år ligger mange af dem ikke inden for - 4 til + 6 sekunder i døgnet, men nærmere mellem + 2 og til - 15 sekunder i døgnet. Jeg har kun haft 1 Seiko Prestage med 28.800 svingninger i timen og det lå mellem + 5 og + 6 sekunder i 18 måneder indne det blev solgt. Mine 4 COSC ure med topgrade værker har ligget inden for + 4 sekunder til - 1 sekunder igennem 6 månder og til 4 år nu. Over perioden har de kun haft en afvigelse på max 2 sekunder. Et Omega gik fra + 1 sekund i døgnet og til - 1 sekund i døgnet over en 4 årig periode. Mit Delma gik fra - 0,75 sekunder og til - 1 sekund over en 2 årig periode. Mit Chopard ligger på + 4 sekunder og har gjort det i 6 måneder. Mit Rolex fra 1968 går efter service mellem + 3 og + 4 sekunder over de sidste 20 måneder. Mit i ur fra Schaumburg, som ikke er COSC går mellem - 0,5 og - 1 sekund i døgnet, men er nu kun testet i 5 dage. Der ligger et Sophod A 10 Topgrade værk, (Klon af ETA 2893), i og det er meget vel reguleret og forbliver nok inden for COSC de næste 3 - 5 år. Det vil jeg tro.
Urerne går hele tiden og er i watchwinders så de er målbare hele tiden.