3 days of watches på Glyptoteket
Det korte svar er (for der er ingen facit liste)
Hvad der er kvalitet for mig er ikke nødvendigvis for dig eller nogen andre.

Vær glad for at det ikke var dine penge der har købte det IWC.
Køb (med dine penge) hvad der giver værdi for dig, ure, foto, hi-fi you name it.

Ure er som med tilfældet er med alle interesser,
En personlig ting som ikke altid kan (skal) forklares.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Larsb, Møller
Svar
Det er korrekt. Men det er interessant at udveksle synspunkter. Det er vel ok at udfordre eller forsøge at blive klogere på hvad der gør andre handler som de gør :-)
Jeg er nok kommet tættere på hvilke type ure som giver mening for mig hvis jeg skulle købe et dyrt mekanisk ur. Et klassisk Rolex kunne det måske være. Her er tilsyneladende lagt stor vægt på selve værket og mindre på alt det som ligger uden for selve værket. Men det er noget jeg vil forsøge at sætte mig lidt bedre ind i...….
Svar
Jeg var også forbi 3 Days of Watches i torsdags. Det er efter min mening et rigtig fint arrangement som Ole Mathiesen har fået stablet på benene. "Vinderne" for mig var nok A. Lange & Söhne samt Greubel Forsey, der havde nogle virkeligt interessante stande. Overordnet set var der dog noget spændende at se alle steder og en masse gode snakke om ure rundt omkring. Jeg har samlet mine indtryk og en masse billeder i et blog-indlæg her Icon_smil
Vh, Morten Egholt.
Følg med på Ure til Tidens Instagram Icon_smil
[-]
  • base924, cfnissen, KlausM
Svar
(29-09-2018, 04:59 PM)meper Skrev: Det er korrekt. Men det er interessant at udveksle synspunkter. Det er vel ok at udfordre eller forsøge at blive klogere på hvad der gør andre handler som de gør :-)
Jeg er nok kommet tættere på hvilke type ure som giver mening for mig hvis jeg skulle købe et dyrt mekanisk ur. Et klassisk Rolex kunne det måske være. Her er tilsyneladende lagt stor vægt på selve værket og mindre på alt det som ligger uden for selve værket. Men det er noget jeg vil forsøge at sætte mig lidt bedre ind i...….

Intet forkert i at udveksle , udfordre og blive klogere,
Men vi kan vel godt i alt fredsommelighed sige at dine sidste 2 indlæg rummede mere end det.

Jeg mener hvad bidrager dit og din urmagers synspunkt på et IWC og dens motor med,
F.eks. Til nogle som måtte have et sådan ur, ikke noget af det du nævner I min bog.

Jeg tror også at når du får sat dig mere ind i Rolex 
At du vil opdage at de lægger vægt på alt omkring deres ure ude som inde.
Svar
Mht. IWC blev jeg selv lidt overrasket at man giver så meget for et "standard værk". Fik demonstreret i "tidsmaskinen" hvordan et standardværk ændrer hastighed hvis man ændrer på orienteringen. Fik ikke demonstreret et Rolex men de skulle tilsyneladende være ret stabile mht. hvordan de vender og drejer. Den kvalitet ville jeg nok forvente af et 40k ur. De Rolex jeg tænkte på var et helt standard vintage i stål til 15-20k (hvis det er realistisk) som er klassificeret som "Chronometer". Men jeg er her stadig for at lære.....også om IWC. Er altid rede til at skifte holdning. Min interesse er i teknikken. Dvs. hvordan det fungerer og hvad et dyrt værk kan i forhold til et billigere. Har en fascination for mekanik.
Svar
Fair nok.
Et pas på chronometer testen har ikke i dag den samme værdi
Som den var udtryk for før i tiden, da mange også billigere ure i dag kan klare/holde den.

Derfor er den heller ikke noget der nævnes i samme omfang i dag,
Når der reklameres af de dyrere mærker, flere af dem har deres egne test
Som er langt hårdere end chronometer testen.

Hvad der gør et værk/ur dyrt kan være mange ting f.eks,
Generel kvalitet, forarbejdning, materialer, innovation og mærke.

Derfor handler det mere om at man læse ind på hver forskelig mærke/model 
For belyse om det de Tilbyder retfærdiggøre prisen for en selv.

Dette er selvfølgelig kun min mening,
Og min egen generelle tilgang til hvad jeg vil og ikke vil smide penge efter.
Svar
Man kan da sagtens få ETA værker, som er justeret til 5 positioner.
Ellers kan man jo også finde sig et Grand Seiko med quartz til 40k.
[-]
  • Stensbjerg
Svar
Top ETA værkerne siges at være på højde med mange in-house værker. Kunsten er at finde et mindre kendt mærke som benytterede/benytter disse værker. Har kigget lidt på mærket "Darwil". Det har en sjov historie. Mange af disse ure er havnet i Balkan området. Nogle af dem ser ud til at have fine værker. Har et enkelt liggende og det går præcist. Det kostede ikke meget (400 kr). Det har muligvis et ETA værk. Kan høre det tikker med 3 Hz......dvs. lidt hurtigere end de 2.5 Hz som er standard for mange værker.

Ellers er min "kæphest" i øjeblikket Roamer. Mit Roamer konfirmations ur er til service i øjeblikket. Umiddelbart virker MST værkerne til at være høj kvalitet og brugtpriserne er rimelige. 
Men det er en helt anden lav prisklasse end de fleste interesserer sig for herinde...….men jeg synes ikke at det behøver at være så dyrt...….om ikke andet skal jeg først overbevises om at det kan betale sig at give så meget mere for et ur.....

Roamer var nok ikke repræsenteret på Glyptoteket?
Det er et ret gammelt traditionsrigt ur firma......i følge det jeg har læst mig til. Medana mærket var også med MST værk og under samme "hat".

Kunne være interessant hvis der også kom tråde om de lidt mindre kendte mærker.
Svar
Husk blot at ETA ikke bare er ETA,
Der findes forskelig grader (arbejde lagt i) af deres forskellige værker.

Der er mange nuancer uanset
hvilke område man læser ind på.
Svar
(29-09-2018, 08:07 PM)meper Skrev: Mht. IWC blev jeg selv lidt overrasket at man giver så meget for et "standard værk". Fik demonstreret i "tidsmaskinen" hvordan et standardværk ændrer hastighed hvis man ændrer på orienteringen. Fik ikke demonstreret et Rolex men de skulle tilsyneladende være ret stabile mht. hvordan de vender og drejer. Den kvalitet ville jeg nok forvente af et 40k ur. De Rolex jeg tænkte på var et helt standard vintage i stål til 15-20k (hvis det er realistisk) som er klassificeret som "Chronometer". Men jeg er her stadig for at lære.....også om IWC. Er altid rede til at skifte holdning. Min interesse er i teknikken. Dvs. hvordan det fungerer og hvad et dyrt værk kan i forhold til et billigere. Har en fascination for mekanik.

(30-09-2018, 11:29 AM)meper Skrev: Top ETA værkerne siges at være på højde med mange in-house værker. Kunsten er at finde et mindre kendt mærke som benytterede/benytter disse værker. Har kigget lidt på mærket "Darwil". Det har en sjov historie. Mange af disse ure er havnet i Balkan området. Nogle af dem ser ud til at have fine værker. Har et enkelt liggende og det går præcist. Det kostede ikke meget (400 kr). Det har muligvis et ETA værk. Kan høre det tikker med 3 Hz......dvs. lidt hurtigere end de 2.5 Hz som er standard for mange værker.

Ellers er min "kæphest" i øjeblikket Roamer. Mit Roamer konfirmations ur er til service i øjeblikket. Umiddelbart virker MST værkerne til at være høj kvalitet og brugtpriserne er rimelige. 
Men det er en helt anden lav prisklasse end de fleste interesserer sig for herinde...….men jeg synes ikke at det behøver at være så dyrt...….om ikke andet skal jeg først overbevises om at det kan betale sig at give så meget mere for et ur.....

Roamer var nok ikke repræsenteret på Glyptoteket?
Det er et ret gammelt traditionsrigt ur firma......i følge det jeg har læst mig til. Medana mærket var også med MST værk og under samme "hat".

Kunne være interessant hvis der også kom tråde om de lidt mindre kendte mærker.
Read this. https://www.iwc.com/forum/en/discussion/4844/
or this.https://forums.watchuseek.com/f350/iwc-modified-movements-explained-256887.html
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)