Watch winder
(09-07-2018, 01:23 PM)MichaelA Skrev: På den anden side har et mekanisk ur ikke godt af at stå stille i lang tid.
Hvor lang tid, der så bør være mellem intervallerne og hvor lange disse bør være, ved jeg intet om. Det skal nok besvares af en prof.

Sikker på dette? Så længe uret opbevares ved nogenlunde normale temperaturer, ser jeg ingen problemer i det. Olien i uret burde som udgangspunkt ikke skabe problemer hvad enten uret kører eller står stille i selv flere år.
Svar
(09-07-2018, 01:45 PM)MichaelA Skrev: Så risikerer du at smøremidlerne størkner. Omend der nok går lang tid, men det ved profferne mere om end jeg gør.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror det er derfor Per spørger som urmager :-)

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Svar
(09-07-2018, 01:45 PM)MichaelA Skrev: Så risikerer du at smøremidlerne størkner. Omend der nok går lang tid, men det ved profferne mere om end jeg gør.

Smøremidlerne holder hverken kortere eller længere om du går med uret eller det ligger i skuffen.
P.N.
Svar
(09-07-2018, 06:19 PM)P.N. Skrev:

Smøremidlerne holder hverken kortere eller længere om du går med uret eller det ligger i skuffen.
P.N.
Men hvad er din holdning så til windere? Er det godt, neutralt eller skidt for uret? Jeg har søgt svar på det længe uden at finde et klart svar (det virker mest som et spørgsmål om religion.  Jeg ville nemlig gerne have en winder til mine ure, da jeg synes det er praktisk/lækkert bare at kunne tage et ur på uden at skulle stille det først.
Svar
Gør hvad der er rigtigt for dig,
Holdninger er som bagdele vi har alle en...

Jeg har en winder bruger den aldrig i dag til at "holde liv" i urene,
Men den giver mulighed for at opbevare urene pænt hvilke jeg sætter pris på.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Jeg har selv 4 stk. og solgt nogle stykker.

Hvis man går med det bare et par dage om ugen ville jeg købe en winder. Rent oliemæssigt så slider det ikke forfærdeligt meget på olien at uret går, for hvis du har et nyt ur og det ligger helt stille i 10 år, så er smøreevnen ikke god mere og olien skal skiftes. Går uret er olien dårlig efter 5 - 6 års tid ca.

Er olien halv slidt i uret er det ret hård for klinkehjulet at trække uret manuelt op. Jeg så et Tudor hvor klinkehjulet var brækket i 2. Urmageren løftede det af og det var i 2 dele. Uret blev konstant 3 - 4 gange om ugen trukket op mellem dets alder på 5 og 7 år. Det var hårdt for de små dele, men som urmageren sagde kunne været være dårligt smurt fra fabrikken.
Svar
En winder er for mig en praktisk anordning der kan være utrolig smuk udført, og med den automatiske rotation holder den uret klar til brug, hvilket jo giver fin mening hvis uret indeholder flere funktioner som er tidskrævende at indstille hver gang, men tager uret på efter et stykke tid og uret er gået i stå.

Har man brug for det selv med et ur uden de mange funktioner, må selvfølgelig være en vurdering mellem pris og gide indstille uret. Personligt har jeg ikke ure som tager særlig langtid at indstille, da de ikke har speciel kalender eller månefase.

Jeg har så også mine ure låst inde i boks hvor der ikke er ekstra strøm, så det skulle være en winder med batteri, men jeg har ikke nogen bekymring omkring det og hvis jeg ikke skulle låse mine ure inde (hvis verden var lidt anderledes) så kunne det være flot med en montre der ud stillede urene.

Om det er sundt eller ej for uret at ligge stille, tror jeg ikke man skal bekymre sig om, bare tænk på hvor mange ure der ligger til udstilling og selv om de bliver solgt så kan der gå længe imellem salg, og tror ikke det er noget problem.....det skulle da lige være ure med batteri der så nok kunne trænge til et nyt batteri inden det kommer med kunden hjem.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
(09-07-2018, 07:17 PM)onkeldunkel Skrev:
(09-07-2018, 06:19 PM)P.N. Skrev:

P.N.
Men hvad er din holdning så til windere? Er det godt, neutralt eller skidt for uret? Jeg har søgt svar på det længe uden at finde et klart svar (det virker mest som et spørgsmål om religion.  Jeg ville nemlig gerne have en winder til mine ure, da jeg synes det er praktisk/lækkert bare at kunne tage et ur på uden at skulle stille det først.

Det gør ingen forskel for uret men hvis det er praktisk for brugeren er det vel en god grund til at investere i maskinen.
P.N.
Svar
@Stensbjerg: Det er rigtigt, men jeg synes bare det er rart at vide om man ødelægger/slider unødigt på uret - service er trods alt en anseelig udskrivning
@Miwes: Du kan godt både have den udstilllet, i winders og i en boks - det koster bare lidt ;-) https://www.ablogtowatch.com/dottling-ga...nder-safe/
@P.N. Tak for svar - jeg har ikke et kæmpe behov, men når man først har prøvet at stille tiden på et Big Ing., Big Pilot eller lignende (her kører viserne meget hurtigt) og er vant til 168 timers gangreserve, så virker alt andet besværligt :-)

I lidt mindre skala end Döttlling, så ser denne ganske fornuftig ud - det er dog stadig en del penge :-) https://blumsafe.com/
Svar
(09-07-2018, 11:28 PM)onkeldunkel Skrev: @Stensbjerg: Det er rigtigt, men jeg synes bare det er rart at vide om man ødelægger/slider unødigt på uret - service er trods alt en anseelig udskrivning
@Miwes: Du kan godt både have den udstilllet, i winders og i en boks - det koster bare lidt ;-) https://www.ablogtowatch.com/dottling-ga...nder-safe/
@P.N. Tak for svar - jeg har ikke et kæmpe behov, men når man først har prøvet at stille tiden på et Big Ing., Big Pilot eller lignende (her kører viserne meget hurtigt) og er vant til 168 timers gangreserve, så virker alt andet besværligt :-)

I lidt mindre skala end Döttlling, så ser denne ganske fornuftig ud - det er dog stadig en del penge :-) https://blumsafe.com/
 Jamen så er der jo ikke så meget at tænke over  Icon_smil 
P.N.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)