Super Compressors ure
Så kom jeg til at rode lidt med det begreb og blot fordi jeg var vild med en bagkasse på et ur.

Fandt lidt om emnet her og meget spændende læsning.

http://wornandwound.com/guide-super-compressors/

Men alt det påstyr var blot for et ur, som egentlig ikke koster særlig meget, men er som sagt vild med bagkassen...hvor skør kan man være  Icon_head

Uret hedder Dan Henry og har aldrig hørt om navnet i forbindelse med ure, men der er nu noget med en meget spædende tidlinje.

https://www.timeline.watch/

Og så er der også lidt historie omkring samleren der tjente penge på at købe billigt op og sælge dyrt...sådan ca. burde det være.

https://danhenrywatches.com/blogs/journa...-all-began

Men nu til uret som er på vej fra min faste leverandør.

https://www.ct-watches.dk/solgte-ure/pro...pathway-13

Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Tillykke med dit nye kommende ur - selvom jeg tror, at der skal en del til for at hive dine øjne væk fra din lækre B50 !!  Icon_smil

Historien bag compressor urene er faktisk ret spændende og også meget mere forgrenet, end man lige skulle tro - bl.a. så er det samme princip, som mine billige russiske Amphibia ure er bygget over......... altså compressor kassen, hvor bagkasse, urkasse og glas arbejder sammen med det omgivende tryk for at gøre uret mere tæt efterhånden som omgivelsernes tryk stiger  Icon_Up

Læs f.eks. denne artikel på Wikipedia, der giver et overfladisk billede på historien bag de russiske compressor ure  Icon_smil

https://en.wikipedia.org/wiki/Amfibia

Her et par eksempler på vintage udgaverne:

İmage

İmage
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Larsb
Svar
Takker for dit input Peter Icon_Up

Jeg tror næppe at mit Breitling vil slippe mit håndled foreløbig, men det andet ur er faktisk rigtig sjovt og som dine russer ure kan det få focus flyttet til lidt mere læsning om disse compressors ure og deres spændende historie Icon_Up

Man kan jo godt se at de har skruet noget sammen der har rødder i de gamle ure, men det er helt fint for mig og jeg giver plads til det hele Icon_blink

[-]
  • pbr
Svar
Ja, Super Compressor urene og historien bag er ganske spændende. Og det gav sig jo netop udslag i at et utal af mærker havde hver deres bud på det.

Jeg har to stk. Det ene er den gamle Jaeger-LeCoultre Polaris fra 1968 som nok er mit favoritur i alle sammenhænge.

İmage

Det andet er fra det franske mærke Lip (også et studie værd) som lavede et elektromekanisk værk og puttede det i en super compressor kasse. Da jeg så det måtte jeg bare eje det, da det på mange måder minder meget om den gamle Polaris.

İmage

Her er så lidt billeder hvor man kan se lighederne

İmage

De klassiske kroner.

İmage

Og bagsiderne. Polaris har huller for at dens indbyggede alarm-funktion kunne vibrere bedre under vand.

İmage

Dejligt at se nogle flere af racen. Tillykke med det nye ur!

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • HUM, Larsb
Svar
Det er så fedt at se disse skønne ure og man bliver jo helt ør i hovedet....jeg kan godt forstå din begejstring Icon_Up

Jeg ved ikke hvad der er det mest fantastiske ved disse ure, men det høje glas er helt klart noget der rykker...fedt!

[-]
  • cfnissen
Svar
Jeg forstår din begejstring for bagsiden, Michael. Man får lidt en James Bond feeling Icon_smil

Peter: Det der Vostok på NATO remmen, det er ret flot, Peter.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • pbr
Svar
(20-12-2017, 03:56 PM)Larsb Skrev: Peter: Det der Vostok på NATO remmen, det er ret flot, Peter.

Ja, det er utroligt, hvad man kan få for under 500 kr. + en NATO rem  Icon_blink

Jeg har adskillige af disse gamle dykkere + også nogle nyere modeller. Og jeg skylder faktisk at lave en ordentlig fotoserie af dem med lidt indtryk. Forhåbentlig kan jeg få tid/overskud til det her i løbet af juleferien  Icon_smil
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • cfnissen
Svar
Compressor kroner er for mig = JLC uanset hvor historisk korrekt det er,
Og de er for mig nogle af de fedeste enkelte komponenter i urverden. Icon_Up

Jeg ryger på røv.n igen og igen når jeg ser dit Polaris Claus 
og kender historien du har med bag uret. Icon_not

Hold nu kæft hvor er det bare lækkert  Icon_hjerte Icon_drunken
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen, HG
Svar
(20-12-2017, 04:51 PM)pbr Skrev:
(20-12-2017, 03:56 PM)Larsb Skrev: Peter: Det der Vostok på NATO remmen, det er ret flot, Peter.

Ja, det er utroligt, hvad man kan få for under 500 kr. + en NATO rem  Icon_blink

Jeg har adskillige af disse gamle dykkere + også nogle nyere modeller. Og jeg skylder faktisk at lave en ordentlig fotoserie af dem med lidt indtryk. Forhåbentlig kan jeg få tid/overskud til det her i løbet af juleferien  Icon_smil

JA tak. Dels er det fede ure og dels er du rimeligt god til det med billeder.

Glæder mig allerede ;-)

Claus

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar
Jeg har eller havde (det er lidt uklart) uret i 40mm udgaven. Jeg er vild med kassen og udtrykket, du bliver glad for det.

Jeg modtog et af de første i 40mm serien og ville skrive en anmeldelse her inde, jeg nåede bare ikke at tage ordentlige billeder, inden det gik i stykker. Det er en længere historie, så her er den korte udgave, den lange kommer når jeg kender slutningen.

Glasset gik i stykker efter to uger, uden jeg havde gjort noget specielt. Jeg kontaktede Dan Henry og de ville bytte det. Jeg fik et nyt og efter et par uger gik glasset også i stykker, mens det lå på en hylde. Det lignede at der var en konstruktionsfejl der gav et opbygget tryk i glasset. Nu er det sendt til en urmager i Frankrig, og jeg må hellere rykke for en status. Indtil videre har servicen været rigtig fin, bare ærgerligt at der

Mens jeg havde et helt ur, var jeg vild med det. Super sommer ur med de orange detaljer :-)

Det første ur
İmage

I stykker
İmage

Bagkasse af begge ure (det i stykker og det næste)
İmage

Næste ur i stykker
İmage

Sendt fra min E5823 med Tapatalk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)