24-07-2017, 10:42 PM
Det kan man med disse Bulova ure:
Der følger en lille nøgle med så til venstre kan man justere hvor præcis uret skal gå.
Jeg kan bare ikke lade være - lille ur-budget
|
24-07-2017, 10:42 PM
Det kan man med disse Bulova ure: Der følger en lille nøgle med så til venstre kan man justere hvor præcis uret skal gå.
24-07-2017, 10:55 PM
(24-07-2017, 07:39 PM)Miwes Skrev: Hej John Når Lars er færdig med ombygningen af sit værksted og begynder igen sine "weekends urmagerkurser" er der vejledning at hente. At justere gang i et armbåndsur er ikke så vanskeligt, specielt hvis man er vejledt af en urmager. Det at timegraphers kommer i forskellige kvaliteter har ingen praktisk betydning for os og kvalitetsforskeller har intet med akkuratesse af målinger at gøre. Gå bare i gang og hent et hjem fra eBay. Flere UK sælgere har dem til salg for lige over en tusse i vores valuta. De sælger alle det samme mærke cousins.uk sælger og som har alle basisfunktioner man behøver. Vh. John Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS ! )
24-07-2017, 11:23 PM
Nicholas > Det er ret genialt at man kan justerer nøjagtigheden på et ur via en eller anden mekanisme, det har altid undret mig at ingen havde fundet på det....men det er da så
John > Det var god info og tak for det. Jeg har hørt om Lars og hans kurser, hvilket lyder rigtig interessant og så mange ben kan der vel heller ikke være i at foretage en lille justering Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
25-07-2017, 02:26 PM
Okay folks...hold på hat og briller for nu bliver det "ulovligt" og jeg opfordrer naturligvis ikke til at man praktiserer dette der hjemme.
Først må jeg lige slå fast, at dette indgreb koster mig garanti på uret og er selvfølgelig indforstået med dette. Uret koster mig 1800,- og det er købt meget lidt brugt og ideen var at teste og "nørde" lidt med det og uret skal så hvis alt går vel, bruges i det daglige på arbejde. Jeg vil aldrig gøre dette på mine dyrere ure, som kommer til en rigtig ur-mager og får service osv., men vil sagtens kunne skifte et batteri i et ur, hvilket jeg anser for en meget enkelt proces. Når jeg har valgt dette ur, er det altså fordi jeg er vild med design og størrelse på kassen. Uret har med den størrelse et meget mindre værk som ligger holdt på plads af en spacer, som ofte er af nylon, men her er det overvejende en metal spacer der holder uret, dog ses en lille plastik ring helt inde ved værket. Selve værket er selvfølgelig i den billige ende og nogen skønhedsåbenbaring er det næppe og ej heller forventet, men husk på at det jo og er noget man blot skifter ud og ikke reparerer på. Nu sidder der nok mange og tænker på om man vil ha et ur med sådan et værk, men jeg har det faktisk okay med værket og det til trods for at jeg elsker de smukke kvalitets værker der er stor urmager kunst....husk på hvad der passer til prisen og hvad er retfærdig at forvente. Hvor går så grænsen hos mig ??? Jeg kan ikke udstå store ure med quarts værk, som blot er en lille plastik øje-bæ der ligger som en lille beskidt prik i midten, men jeg kan klart godt lide quarts-værker i den bedre ende af skalaen også selvom de så ligger i uret med en af de lidt større afstandsringe. Tilbage til min russer og min lille test. Der er for år tilbage indkøbt et urmager sæt i en større mappe, hvor der ligger lidt sager i en nogenlunde kvalitet, så med dette værktøj ved min side, så bare i gang. Først skruer jeg bagkassen af og det gøres let med et værktøj med tre justerbare punkter og kassen fjernes forsigtigt. Som man kan se er der ikke tale om et værk i den dyre ende af skalaen, men lad det nu ligge og jeg må i gang med at justerer. Først bruger jeg en lille børste med glasfibre til at rense rundt og lige samle det fnuller der ligger i kanten, så det ikke lander inde i uret. Denne børste er vist nok til at fjerne små ridser med. Så bruger jeg min korntang (pincet) til at flytte det ene ben, som styrer plus og minus, altså om uret skal gå hurtigere eller langsommere og her sidder jeg med uret under en lampe med indbygget lup, så jeg har syn for sagen og helt styr på bevægelserne. Forsigtigt giver jeg et lille skub og lader uret ligge et par timer, hvor jeg lige har sat bagpladen løst på, så uret ligger med frontglasset op. Da jeg ikke har indkøbt en Timegrapher, så klares tidstjek med en app på min iPhone og det viser sig efter et par timer at uret nu er gået fra -20 sek. i døgnet til plus 2 sek. på de to timer, så bagkassen skrues af og jeg justerer meget forsigtigt lidt tilbage på den lille arm. Nu har uret lagt en time og det rammer spot on tidstjek og så må vi se om et døgns tid. Når jeg har fået fyldt ur-budgettet op igen, så skal der indkøbes en timegrapher og en antimagnetisk plade til mit lille urmager nørde rum, det er i hvert fald sat på ønskesedlen. Med venlig hilsen Michael
25-07-2017, 06:41 PM
Fantastisk, Michael !
Sådant skal man Pøj-pøj og Mazel Tov - John Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS ! )
25-07-2017, 07:47 PM
Mange tak John
Jeg tror faktisk det er lykkedes at holde uret indenfor max. + 5sek på et døgn, og her sidst på dagen er der kun en ændring på 1.5 sek plus. man har vel lov til at være lidt heldig. Ps. skulle man være lidt usikker på hvor hårdt man spænder bagpladen, kan man sætte et mærke med en sprit-tush på kasse og bagplade. Desuden giver jeg lige pakningen en lille smule af en syrefri silikone fedt...tror nok det hedder sådan, men det fulgte med det ur-mager sæt jeg købte. Med venlig hilsen Michael
25-07-2017, 09:20 PM
Super hobbyprojekt og så længe vi snakker ure i det prisniveau, kunne jeg også finde på det. Man skal dog efter min mening - og som du også er inde på - kende sine grænser. Jeg tænker der er mange gode grunde til at urmagere har en uddannelse ;-)
Mvh. KimT Tjek min Instagram ved at klikke her
25-07-2017, 09:32 PM
(25-07-2017, 09:20 PM)KimT Skrev: Super hobbyprojekt og så længe vi snakker ure i det prisniveau, kunne jeg også finde på det. Man skal dog efter min mening - og som du også er inde på - kende sine grænser. Jeg tænker der er mange gode grunde til at urmagere har en uddannelse ;-) Jeg er i den grad enig med dig Dette hobby projekt er kun sket helt i den ånd at det kunne være sjovt at prøve, men jeg ville aldrig røre ved mine andre ure. Så har jeg lige udnævnt dette ur til et af de mere specielle ure, da det er det første ur jeg nogensinde har justeret. Med venlig hilsen Michael
26-07-2017, 03:02 PM
Fedt projekt Michael. Jeg går jo også meget op i om uret rammer indenfor cosc. Men jeg tør heller ikke på de dyre ure. Og lækkert ur iøvrigt. Tænkte nok at det var dig som købte det
Sent from my iPhone using Tapatalk
28-07-2017, 09:05 AM
(24-07-2017, 11:23 PM)Miwes Skrev: Nicholas > Det er ret genialt at man kan justerer nøjagtigheden på et ur via en eller anden mekanisme, det har altid undret mig at ingen havde fundet på det....men det er da så Michael, hvad hedder den "timegrapher" program eller app du har i din iPhone ? Vh. John Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS ! ) |
« Næst ældste | Næst nyeste »
|