Service prisniveau(er)
Som andre brugere herinde skrive, så er der jo som bekendt fri konkurrence på alting med en pris i Danmark, herunder priserne på Omegas ure og diverse typer eftersyn.

Her er et link til de vejledende priser på service fra Omega (bemærk at disse beløb er i CHF, så der skal ganges med 7 for at få en cirkapris i DKK inkl. Moms i DKK)

[url]"http://www.omegawatches.com/customer-service/watch-intervention/complete-maintenance-service-prices" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.omegawatches.com/customer-se ... ice-prices[/url]

Så er der nogen urmagere/forhandlere der lægger noget ekstra på i forhold til fragt og garanti osv., og det står selvfølgende den enkelte forretning frit for disse type tillæg og om de i det hele taget vil følge de vejledende priser.

I forhold til eftersyn på Omegas ure foregår det således:

Alle ure under garanti må kun åbnes af Swatch Group i Hellerup. Åbnes uret af andre (uanset om de er forhandlere er servicecentre) bortfalder garantien på uret.

Endvidere er det ikke alle Omega forhandlere der også er servicecentre. For st blive servicecenter skal der investeres i en række maskiner, værktøj og der en række indretningsmæssig forhold skal være til stede på værkstedet. Endvidere skal em pågældende urmager fra servicecentret bestå en urmagerprøve hos Swatch Group i Hellerup - en prøve selv nogle af landets bedste urmagere har svært ved at bestå.

Kun når disse ovenstående ting er opfyldt, kan servicecentret få lov at købe reservedele af Swatch Group og derved udføre service på ure der ikke længere er under garanti. Og ja, der er nogle forhandlere som ikke ønsker at opfylde disse krav, som (lidt endnu) køber dele fra andre partnere end omega og udfører service (af svingende kvalitet må jeg sige).

Ure der bliver serviceret hos Swatch Group, bliver ikke sendt til Omega i Scweiz med mindre der er tale om vintagemodeller eller specielle kalibre (fordi Omega i Schweiz er efter min mening de bedste og ENESTE der kan bringe uret tilbage til den mest oprigtige stand, især hvis der skal udskiftes hænder/skiver/kasser etc.). Iøvrigt får man altid de gamle dele med tilbage igen ved sådan et service.

Modeller med cal. 8xxx bliver også efterset i DK, men vi har indtil dags dato stadig ikke lavet service på en cal. 8500, som har været på markedet siden 2007. Cal. 9300 ryger til Schweiz. I perioder med spidsbelastning, sender vi nogle gange reparationer til Glashütte, som har et stort hub for Swatch Group Europa.

Nu står det jo frit for hvem man vil benytte til at servicere sit Omega ur; aut. Service center, aut. Forhandler (med eller uden aut. servicecenter) eller bare hvilken som helst urmager nede på hjørnet. Og da cal. 1120 i ref 2254.50.00 jo ikke har Co-Axial sætter det jo mindre krav til urmagerens kunnen... Og dog! Netop cal. 1120 er den urmagerne bliver testet på i Hellerup, og mange fejler i første omgang (food for thought). Dernæst er der jo en ide i at få det serviceret igennem et aut. servicecenter eller hos Swatch Group i Hellerup, da de skal følge en bestemt procedure såsom at skifte pakninger og kroner og give 2 års garanti på servicet - noget mange andre ikke gør, da de ,ener man sagtens kan genbruge kroner og pakninger og kun giver 1 års garanti.

Håber at ovenstående kunne belyse service situationen lidt bedre.

I Kbh er både Hvelplund, Ole Mathiesen og Klarlund aut. servicecentre og nogle af dem laver urene selv, andre sender dem til Swatch Group i Hellerup.
Svar
Det er spændende at læse om service af ure, i dette tilfælde Omega.
Det er betryggende, at det er dygtige urmagere, der tager sig af at udføre service.
Og det lyder til, at der er stor forskel på urmageres færdigheder.
"Nede på hjørnet" lyder lidt nedladende, og det kan jo være, at det er en Omega-forhandler, som bor der!
At urmagerne har svært ved klare service af nogle ure, siger det noget om urmagerne eller om urene?
Det havde da været "snedigt" hvis nyudviklede værker også var mere servicevenlige end ældre modeller.
Jeg sidder her med mit smukke Omega Constellation fra 1963 på armen.
Det holder tiden fint, og ser næsten nyt ud. Og det har fået service hos "den lille lokale"!
Et lille billede skader vel aldrig!?
İmage
/
Kristen

"hænder" er det "visere"?
Svar
Tak for det detaljerede svar Martin Icon_razz
Svar
khbk Skrev:Det er spændende at læse om service af ure, i dette tilfælde Omega.
Det er betryggende, at det er dygtige urmagere, der tager sig af at udføre service.
"Nede på hjørnet" lyder lidt nedladende, og det kan jo være, at det er en Omega-forhandler, som bor der!
At urmagerne har svært ved klare service af nogle ure, siger det noget om urmagerne eller om urene?
Det havde da været "snedigt" hvis nyudviklede værker også var mere servicevenlige end ældre modeller.
Det holder tiden fint, og ser næsten nyt ud. Og det har fået service hos "den lille lokale"!
İmage
/
Kristen

Med nede om hjørnet mente jeg nu de uautoriserede værksteder - jeg ved at brugen af disse deler vandene, så derfor lader jeg den står der.

Når jeg siger at de har svært ved at klare testen, så er det på et alm. Omega cal. 1120 (Eta 2824), dog med indlagte åbenlyse fejl der skal findes og korrigeres. Om de så er værket/testen der er for svær eller om det er urmagerne vil jeg selv lade folk konkludere på.

Og mange af de nye værker (især dem med silicium balance) er faktisk nemme for urmagere at arbejde med (hvis man har prøvet at rette en balance ved man hvad jeg mener), men man skal bare lige have lidt træning først.
Svar
Jeg bliver også nødt til at takke for det uddybende svar! :-)
Svar
(07-08-2014, 09:26 PM)issing Skrev:
khbk Skrev:Det er spændende at læse om service af ure, i dette tilfælde Omega.
İmage
/
Kristen

Med nede om hjørnet mente jeg nu de uautoriserede værksteder - jeg ved at brugen af disse deler vandene, så derfor lader jeg den står der.

Når jeg siger at de har svært ved at klare testen, så er det på et alm. Omega cal. 1120 (Eta 2824), dog med indlagte åbenlyse fejl der skal findes og korrigeres. Om de så er værket/testen der er for svær eller om det er urmagerne vil jeg selv lade folk konkludere på.

Og mange af de nye værker (især dem med silicium balance) er faktisk nemme for urmagere at arbejde med (hvis man har prøvet at rette en balance ved man hvad jeg mener), men man skal bare lige have lidt træning først.

Sorry, jeg vækker en gammel tråd til live, men jeg har lige et enkelt spørgsmål i sammenhæng med emnet, som jeg håber i kan opklare for mig :)

Jeg har et Omega Speedmaster, jubilæumsmodel fra starten af 80'erne med krystal bagside. Uret er købt brugt og derfor er der vel ikke nogen garanti. Er der så nogen fordele ved at få sit Omega serviceret hos en af de autoriserede urmagere? Jeg antager at det i et vist omfang er mere "sikkert", men umiddelbart virker det også til generelt at være en smule dyrere hos dem. Jeg bor i København, så det drejer sig umiddelbart om de urmagere der er herovre.
Svar
Især et speedmaster, som er så mange år gammelt ville jeg tage til Klarlund eller Hvelplund. Så sikre du dig hurtig nye reservedele og en super garanti på uret.
Svar
(20-06-2017, 04:39 PM)stenstrupigen Skrev: Især et speedmaster, som er så mange år gammelt ville jeg tage til Klarlund eller Hvelplund. Så sikre du dig hurtig nye reservedele og en super garanti på uret.

Hvorfor dog det  Icon_computer
P.N.
Svar
(07-08-2014, 06:33 PM)khbk Skrev: İmage
/
Kristen

Smukt ur. Det var bare det jeg ville sige  Icon_hjerte
Mvh Kim 
Svar
(20-06-2017, 06:13 PM)P.N. Skrev:
(20-06-2017, 04:39 PM)stenstrupigen Skrev: Især et speedmaster, som er så mange år gammelt ville jeg tage til Klarlund eller Hvelplund. Så sikre du dig hurtig nye reservedele og en super garanti på uret.

Hvorfor dog det  Icon_computer
P.N.

Fordi det bliver svære og svære at få orginale dele i værket og trykknapper mv til Omegas 35 + årige Omega ure. Og fordi der undervejs på caliberen er sket forbedringer uden at caliber nummeret har ændret sig. Det samme på caliber 1164, som fik nye chronograph dele i sig efter udviklen samt caliber 2500.

Og så for mig 2 års garanti på uret. Det kan godt være det koster 2.000 kr ekstra, men en ting jeg har lært og det er at sødmen ved noget, som er perfekt varer langt tid længere end prisen for en god service.

Og så tager det sandynligvis kun 3 - 4 uger for et service. Jeg har nærmest kun hørt at de uautoriseret bruger op til 6 - 9 måneder for et service for at skaffe de rette nye dele. Min nabo har haft 3 Omega ure inde hos en kendt uautoriseret i København og alle 3 ure tog 6 til 8 måneder af få i perfekt stand. Det ene måtte ind 2 gange. Det an selvfølgelig også ske ved en autoriseret forhandler.

Men du har jo mere tid end mange andre urmagere P.N, så måske det var noget for dig. Måske er de også hurtige ved dette forums urmager. Her er prisen uden dele, men de har nok en pris med de mest gænse dele. Og naturligvis kommer det også an på om uret er meget slidt ved indlevering eller bare skal renses og smøres. Det ved trådstarter nok bedre.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)