Svar: 4
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
hej folkens, jeg er relativ ny i denne 'verden' så bær over med mig hvis jeg er helt væk;)
Jeg overvejer at give mig selv en gave i form af et nyt ur, og tænker at mit budget rækker til maks 20.000 kr. Brugt er ok, bare det er i fin stand.
Jeg har kigget bl.a. På:
Omega seamaster 300m automatik, som fås for ca. 15 tur. (Uden boks og papirer - er det et problem eller er prisen tilpasset?)
IWC pilot UTC, til ca. 20 Tkr.. Inkl boks og papirer.
To forskellige typer, i know, men mit spørgsmål går egentlig på, hvad er der i kvalitetsforskel på de to nævnte, sammenlignet med billigere løsninger som F.eks. Certina DS automatik og lign. ?
Håber at ovenstående giver mening og at I kloge mennesker, Kan hjælpe mig lidt med at få afklaring:
•
Jeg tænker, at dyre ure uden boks og papirer er hælervarer! I hvert fald hvis de er af nyere dato. Så ja: Prisen bør i meget høj grad være tilpasset!
Uden at påberåbe mig nogen særlig ekspertise, så mener jeg også, at nye ure - f.eks. Certina og Tissot og og Hamilton med ETA's Powermatic-værker - har en meget høj kvalitet. Det er ikke håndværksmæssig kvalitet, men det er den form for industri-kvalitet, som kommer fra moderne produktionsteknologi, moderne materialer og moderne kvalitetskontrol.
Og det er ikke bare ETA. Jeg har for nyligt lært, at man skal huske Seiko, uanset hvilken type ur og prisklasse man søger. Massefabrikation og stordriftsfordele er ikke at kimse ad ;-)
Ældre ure fra dyre fabrikanter har helt andre kvaliteter. Jeg selv elsker mit oldgamle Omega lommeur. Og det er lidt snobberi: Jeg kan lide, at der står Omega på skiven. Og at det er så fint renoveret. Men særlig præcist eller robust eller kostbart er det ikke. Og nikkelallergi var slet ikke opfunde dengang i 30'erne!
Det er lidt på samme måde som en moderne VW Golf, der på objektive kriterier har langt højere kvalitet end en Rolls Royce fra 80'erne. Men det forhindrer jo ikke, at Rolls'en kan være meget mere interessant for mennesker, der interesserer sig for biler.
Noget helt andet: Hvis du er "ny i denne verden", hvorfor så starte med dyrt og/eller vintage? Jeg selv er relativt ny. Sådan ca 3 år, og altså nærmest baby i denne sammenhæng. Jeg har indtil videre valgt at købe i under-10.000-kr-klassen. Så kan man altid se, hvor interessen bærer hen.
•
Tak for inputtet!
Jeg har idag et par Quartz Certina og tissot visiodate. Jeg vil gerne udvide samlingen og er nok nået frem til ar det skal være i 'dykker' kategorien, uden kronegraf og sort .
Har fundet omega 2254 https://www.chrono24.dk/omega/seamaster-...758955.htm som er uden papirer, men hvad jeg har kunne læse mig til andet sted på gourmet, en ok forhandler. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt prisen er rigtig, man kan finde den med boks og papirer for ca. 5.000 kr. Mere.
Et alternativ kunne være:
Oris 65 http://www.urvaerket.dk/oris-diving-sort...87208.html.
Er der stor forskel på hvordan sådanne ure vil holde værdien, taget i betragtning at den ene er ny og den anden uden tilbehør. Og BTW. Er urværket.dk et ok sted at handle, virker som om de har store rabatter på mange fine ure.
Er der andre muligheder jeg skal overveje?
På forhånd tak for jeres indspark:)
•
Svar: 2,792
Tråde: 143
Modtaget Likes: 126 i 62 svar
Givet Likes: 22
Jeg har haft et IWC pilot UTC og det var et pisse fedt ur. Så det kan du roligt hoppe på.
Svar: 688
Tråde: 10
Modtaget Likes: 528 i 298 svar
Givet Likes: 630
Den Seamaster og iwc du linker til vil nok holde sin værdi udmærket, men det betyder jo alligevel ikke noget så længe du ikke sælger den.
Det vigtigste er at du køber det du kan lide. Husk at en del af fornøjelsen er beslutningsprocessen :-)
•
CT har nu fået den nævnte omega model på hylden til 18.000 kr. Inkl. Boks og papirer, det ser ud til at være i super stand.
Så er spørsmålet om boks og papirer skal koste ca. 3.000, modellen gård uden til ca. 15.000 kr.
Håber I kan hjælpe med lidt inputs:)
•
Svar: 561
Tråde: 22
Modtaget Likes: 406 i 195 svar
Givet Likes: 924
(26-02-2017, 11:06 AM)Chrise Skrev: CT har nu fået den nævnte omega model på hylden til 18.000 kr. Inkl. Boks og papirer, det ser ud til at være i super stand.
Så er spørsmålet om boks og papirer skal koste ca. 3.000, modellen gård uden til ca. 15.000 kr.
Håber I kan hjælpe med lidt inputs:)
Men hvor til ca 15000?
Kun hørt godt om CT og du skriver, at det er i super stand.
Måske får du alligevel mere end boks og papir for de ca 3000.?
•
Svar: 279
Tråde: 13
Modtaget Likes: 585 i 209 svar
Givet Likes: 276
Hvis du har besluttet, at det skal være Omega'en så ville jeg vælge CT.
Uret er oplyst at være fra 2005 og serviceret i 2013, på Chrono24 er der ikke nævnt årstal eller om uret er serviceret (det kan jo godt koste noget af besparelsen.)
CT-watches er en good guy.
Urværket.dk er ok jeg har købt der nogle gange. Det er såkaldt grå-marked, men næppe nogen problemer i det.
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
@ Gert: " Jeg tænker, at dyre ure uden boks og papirer er hælervarer! I hvert fald hvis de er af nyere dato. Så ja: Prisen bør i meget høj grad være tilpasset!"
Sikke noget vrøvl. Stemmede det, kunne strissere jo spare mere tid til donutsspisning på kontoret og nøjes med at køre en tur og samle op alle de hælere som sælger tyvegods en gang om ugen...
Men jeg kan se at din påstand om hælervarer ikke skræmmer dig selv, "...Prisen bør i meget høj grad være tilpasset (til varens status som hælervare )
@ Chrise: Nå - jeg ville absolut at købe Omegaet og så fra TC. Ikke pga. at uret har papirer men pga. at det er serviceret 2013. Og har man ikke nogle guldrandede forbindelser, kan et eftersyn nemt komme at koste kr. 3 - 4.000.
Tyskeren med Seamaster er absolut OK men det er Claus (TC Watches) lige ledes !
Husk at få tjekket at uret har lede nok i lænken for at matche din håndled !
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS ! )
•
(26-02-2017, 06:40 PM)TioMalo Skrev: @ Gert: "Jeg tænker, at dyre ure uden boks og papirer er hælervarer! I hvert fald hvis de er af nyere dato. Så ja: Prisen bør i meget høj grad være tilpasset!"
Sikke noget vrøvl. Stemmede det, kunne strissere jo spare mere tid til donutsspisning på kontoret og nøjes med at køre en tur og samle op alle de hælere som sælger tyvegods en gang om ugen...
Er det vrøvl? Er du nu også helt sikker på det?
Dit argument om donutspisning holder i hvert fald ikke. Når strisserne ikke kører rundt på den måde, som du forestiller dig, så er det jo simpelthen, fordi det er svært at bevise, når noget er hælervarer.
Og så skal du lade være med at antyde, at jeg selv ville købe hælervarer, hvis prisen var lav nok. Du ved jo godt, at det ikke var sådan jeg mente den bemærkning.
•
|