Svar: 475
Tråde: 15
Modtaget Likes: 25 i 23 svar
Givet Likes: 4
https://blog.toolwatch.io/watch-tips/rol...y-updated/
Jeg faldt over denne blog, og det lader til, at Rolex-ure købt alle andre steder end hos en AD mister sin garanti. Jeg læser det også som, at hvis det er købt af privatperson A hos en AD, som sælger det et par år efter til privatperson B, så følger garantien ikke med.
Dette er dog ikke bekræftet endnu fra Rolex selv.
Jeg tænker, at det i praksis ikke betyder det store for køberen, idet det er mit indtryk, at der ikke er så forfærdeligt mange problemer under garantien, samt at man som oftest har en garanti (dog oftest kun ét år i udlandet) fra den forhandler, man har købt ved på det grå.
/Mads
•
Svar: 1,761
Tråde: 50
Modtaget Likes: 328 i 198 svar
Givet Likes: 72
(30-11-2016, 08:28 AM)MadsA Skrev: https://blog.toolwatch.io/watch-tips/rol...y-updated/
Jeg faldt over denne blog, og det lader til, at Rolex-ure købt alle andre steder end hos en AD mister sin garanti. Jeg læser det også som, at hvis det er købt af privatperson A hos en AD, som sælger det et par år efter til privatperson B, så følger garantien ikke med.
Dette er dog ikke bekræftet endnu fra Rolex selv.
Jeg tænker, at det i praksis ikke betyder det store for køberen, idet det er mit indtryk, at der ikke er så forfærdeligt mange problemer under garantien, samt at man som oftest har en garanti (dog oftest kun ét år i udlandet) fra den forhandler, man har købt ved på det grå.
/Mads
En dansk forhandler kan ikke uden at bryde loven omgå de sædvanlige regler for garanti og reklamations ret, hvis personen der henvender sig har den originale kvittering og garanti bevis!!
- Men i princippet er et Rolex certifikat ikke nok uden købs kvitteringen....
Om eks. Rolex så vil sige at de sidste 3 år(For DK) i deres "nye" 5 årige garanti bortfalder i dette eksempel, det kan man vel ikke forhindre dem i, selvom det ville være dårlig stil....
Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
•
Citat:En dansk forhandler kan ikke uden at bryde loven omgå de sædvanlige regler for garanti og reklamations ret, hvis personen der henvender sig har den originale kvittering og garanti bevis!!
Heller ikke hvis uret ikke er købt der? Jeg kender på ingen måde købeloven
/Mads
•
(30-11-2016, 09:14 AM)MadsA Skrev: Citat:En dansk forhandler kan ikke uden at bryde loven omgå de sædvanlige regler for garanti og reklamations ret, hvis personen der henvender sig har den originale kvittering og garanti bevis!!
Heller ikke hvis uret ikke er købt der? Jeg kender på ingen måde købeloven
/Mads
Hvis en bestemt butik virkelig vil være penippen, så er de altid i deres gode ret til at henvise til det oprindelige købs sted!
- Men hvis eks. Rolex vil reklamere med international garanti så vil de vil næppe gøre det? - så falder konceptet vel lidt til jorden?
Kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig de danske AD'er vil kyle sorteper videre fra Kbh. til Herning eller Århus eller visa versa.....
- Men man kan måske godt forestille sig, at de vil sende uret videre til Rom i specielle tilfælde, hvis det er der uret er købt?
Vh. Jon
•
Jeg tænker, at det er for at ramme køberne/sælgerne på Chrono24, således at det ikke er attraktivt at købe grey market
Det undrer mig dog, hvis en handel mellem to privatpersoner skulle gøre, at garantien bortfalder de sidste tre år af perioden.
/Mads
•
(30-11-2016, 09:42 AM)MadsA Skrev: Jeg tænker, at det er for at ramme køberne/sælgerne på Chrono24, således at det ikke er attraktivt at købe grey market
Det undrer mig dog, hvis en handel mellem to privatpersoner skulle gøre, at garantien bortfalder de sidste tre år af perioden.
/Mads
Måske jeg ikke udtrykker mig klart nok så....
Har AD i Kbh. solgt en Rolex til person A og han sælger det til person B og der i varens garanti bestemmelser står 5 år og køber B både får den originale købs kvittering og certifikat hvori den udvidede 5 årige garanti beskrivelse er dokumenteret, så kan AD Kbh. ikke løbe fra den aftale!
Hvordan butikker i andre lande vil håndtere lignende situationer afhænger vel af deres lovgivninger...
Kommer person B med hele pakken som beskrevet ovenfor med et ur oprindelig solgt i Rom, så kan den danske AD enten vælge at honorere eller sende personen til Rom for afklaring....
Vh. Jon
•
Så er vi af samme opfattelse, omend det på linket tyder på, at de vil omgås dette, men det er svært at omgås lovgivning
/Mads
•
Svar: 44
Tråde: 2
Modtaget Likes: 7 i 4 svar
Givet Likes: 7
(30-11-2016, 09:53 AM)gmt-geek Skrev: (30-11-2016, 09:42 AM)MadsA Skrev: Jeg tænker, at det er for at ramme køberne/sælgerne på Chrono24, således at det ikke er attraktivt at købe grey market
/Mads
Måske jeg ikke udtrykker mig klart nok så....
Har AD i Kbh. solgt en Rolex til person A og han sælger det til person B og der i varens garanti bestemmelser står 5 år og køber B både får den originale købs kvittering og certifikat hvori den udvidede 5 årige garanti beskrivelse er dokumenteret, så kan AD Kbh. ikke løbe fra den aftale!
Hvordan butikker i andre lande vil håndtere lignende situationer afhænger vel af deres lovgivninger...
Kommer person B med hele pakken som beskrevet ovenfor med et ur oprindelig solgt i Rom, så kan den danske AD enten vælge at honorere eller sende personen til Rom for afklaring....
Vh. Jon
Samme emne blev diskuteret i går på Rolex Forum på Facebook.
Her havde pågældende person købt et Submariner i Århus for kun to måneder siden, der viste sig at have en mindre fejl. Pågældende person bor i Københavns området, og henvender sig derfor til Klarlund med denne fejl. De vil gerne udbedre fejlen, men oplyser at de tager penge for denne service. Han var naturligvis ærgerlig over at skulle betale for at få lavet hans nye ur, men omvendt ville det også koste ham penge at tage turen til Århus for at få det lavet der.
Jeg syntes egentlig at det er helt fair at Klarlund tager betaling for dette, da de intet profit har haft ved salget, og dermed "ville miste penge" ved at servicere et ur købt i en anden butik. Mig bekendt dækker Rolex ikke udgiften for Klarlund på et sådan service, og så er de naturligvis i deres fulde ret til at kræve penge for dette.
Det er et kvalitetstegn at Rolex giver fem års garanti, men også et tegn på at de ved deres produkt sjældent er fejlbehæftet og derfor kan "score lidt billige point" på den konto.
•
(30-11-2016, 12:11 PM)Willecke Skrev: .
.
Her havde pågældende person købt et Submariner i Århus for kun to måneder siden, der viste sig at have en mindre fejl. Pågældende person bor i Københavns området, og henvender sig derfor til Klarlund med denne fejl. De vil gerne udbedre fejlen, men oplyser at de tager penge for denne service. Han var naturligvis ærgerlig over at skulle betale for at få lavet hans nye ur, men omvendt ville det også koste ham penge at tage turen til Århus for at få det lavet der.
Jeg syntes egentlig at det er helt fair at Klarlund tager betaling for dette, da de intet profit har haft ved salget, og dermed "ville miste penge" ved at servicere et ur købt i en anden butik. Mig bekendt dækker Rolex ikke udgiften for Klarlund på et sådan service, og så er de naturligvis i deres fulde ret til at kræve penge for dette.
Det er et kvalitetstegn at Rolex giver fem års garanti, men også et tegn på at de ved deres produkt sjældent er fejlbehæftet og derfor kan "score lidt billige point" på den konto.
Ok - tja det er da i deres gode ret og måske forståeligt nok - eller?
- selvom det for mig virker undergravende på "international garanti" hvis man ikke engang kan holde en national garanti....
- Så jeg havde dog ikke forestillet mig at Klarlund ville have taget penge for at udbedre fejlen under garanti perioden for et ur købt af anden dansk AD....
Jeg havde bedre kunnet forstå det, hvis uret var købt udenfor DK's grænser - da eksempelvis momsen i stort set alle andre lande er lavere end i DK...
Vh. Jon
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Som vendt mange gange herinde og andre steder tidligere, kan alle AD hjælpe med en garantisag, dog skal man selv betale for forsendelse hvis uret ikke er købt hvor det indleveres. Dette var gutten på Facebook også blevet informeret om hos Klarlund, men valgte at betale for rep. hos dem da det var et forholdsvis lille beløb og sammenlignet med forsendelse og ventetid, virkede det som den bedste løsning.
Den procedure er ikke ny, tværtimod har det fungeret sådan længe.
•
|