Du skriver ikke hvordan du forventer at købe dit ur, men lige meget om du køber det i en butik, eller om du køber det på nettet, se er den vejledende udsalgspris (eller Recommended Retail Price (RRP)), ikke et særlig godt udgangspunkt for at sammenligne priser, da RRP i forhold til den faktiske pris, som man kan forvente at betale for et ur, varierer meget fra producent til producent.
Hvis du fx køber et
Chris. Ward, kan du forvente at komme til at betale ca. den pris du kan finde på deres side, da de benytter en forretningsmode, med direkte salg til kunderne. Dette betyder at der ikke er den store konkurrence på slut prisen, og at de derfor kan fastsætte og holde deres priser, som de vil. De store ur producenter benytter alle distributionsnetværk, hvor forhandlerne selv (i nogen grad) bestemmer deres egen fortjeneste, hvormed slutprisen kan variere en del. Nogle ur producenter sætter en unaturlig høj RRP, for at give forhandlerne mulighed for en stor fortjeneste, eller at kunne give store "besparelser" på det endelige salg i forhold til RRP.
Hvis du skal finde realistiske priser på et ur, er internettet din ven :-) Jeg starter som regel på
Chrono24,
Amazon og
E-bay, for at få en realistisk ide, om hvilken pris jeg kan forvente. Som regel starter jeg på de europæiske sider, så jeg ikke skal bekymre mig om told og moms, men det kan i nogle tilfælde godt betale sig at kigge på sider uden for EU, hvor det vil være muligt at finde bedre priser eller et andet udvalg. Dette gælder fx for Seikos bedre modeller i SARB og SARG serierne, der kun udbydes på det japanske marked (bl.a. SARB017, SARB033 og SARG007, der er blandt mine favoritter)
Du skriver at du gerne vil købe et luksus ur, og nævner bl.a. Omega. Hvis man eksempelvis kigger på et
Omega Seamaster Diver Co-Axial 41mm (ref. 212.30.41.20.03.001), så står prisen til
28.300 kr. hos Hvelplund, men du kan finde det samme ur
på nettet for under 17.000 kr., og dermed opnå en besparelse på over 11.000 kr., hvis man har tålmodighed til at vente et par dage på at modtage uret... Jeg ved ikke med jer, men det er da ventetid givet godt ud, IMO :-)
(02-06-2016, 12:23 PM)Ktolbod Skrev: hej
Jeg overvejer at købe et nyt luksus ur, og her er pris et af flere parametre som betyder noget. Jeg finder det dog ret svært at få et overblik over producenternes listepriser, og kan umiddelbart ikke finde dem på nettet.
Jeg vil derfor høre, om der findes der et sted på nettet, hvor man kan se listeprisen på nye ure fra fx rolex, Omega, iwc etc?
På forhånd tak