Er dyrere altid bedre?
#1
Igen lidt lommefilosofi.

Hvilket ur nyder jeg allermest at gå med? Sådan når alt tages i betragtning. Og vil det altid være sådan at man hellere vil gå med et dyrere end et billigere:

Vil jeg altid nyde en PO m. 8500 mere end et med 2500?
Vil jeg altid finde mere fornøjelse i et super luksus 100 K ur end i et mellem luksus til 40 K eller et godt og ordentligt luksusur til 20 K

En af grundene til at jeg ikke selv ejer et dyrt luksusur er at jeg ikke rigtig har lyst til at betale fx. 8 K for service, men måske endnu mere at jeg ikke rigtig ved om jeg overhovedet vil nyde at bære en formue (i min verden fx 50K ) på armen velvidende at hvis den skramler imod når opvaskemaskinen tømmes er det "urart".

Jeg tror egentlig at jeg nyder et brugt ur mere end et nyt af samme grund. Et brugt Rolex sub købt for under 30 K falder ikke meget i værdi, hvis bare man behandler det nogenlunde fornuftigt. Det samme kan ikke siges om et ret nyt AP til 70 K. Der har jeg indtryk af at brugsspor hurtigt kan pille 10-20 K af prisen...... men så kunne jeg jo bare købe et med der allerede har disse brugsspor..... men nej - sådan et ur må se ud som nyt i modsætning til et vintage Rolex sub som gerne må have autentiske brugsspor.

Måske er det bare en vanesag. I 2003 da min urinteresse startede synes jeg at ure over 10 K ville være for meget at bruge til daglig. Det synes jeg ikke længere. Grænsen er rykket opad og så er standen blevet vigtigere end prisen. Jeg gider ikke rigtig MINT eller NOS ure til daglig.
Mit JEDI fx. som kom dirrekte fra renovering hos Omega - et lidt stort ur der let støder på ting og sager - ikke komfortabelt. En gammel seamaster 120 med brugsspor er langt rarere.

Men hvad nyder du allermest at gå med?

vh baun
Svar
#2
Mit svar er nej - har haft langt flere problemer med mine dyre ure end med de billige jeg har haft, så mit klare svar er nej.

For nogen giver det nok mere glæde og flash effekt, at have et dyrt ur at vise frem, men ens smag kan også bare passe til de mærker som er dyre, eller måske vælger man historie m.m.

Jeg fanger ikke mere eller mindre glæde om uret koster 500 kr. eller 40.000 kr. - jeg bærer og køber mine ure fordi jeg synes de er flotte!, men er overbevist om, at der findes personer hvor det mere er for at kunne vise et dyrt ur frem Icon_e_wink Icon_e_wink

Favorit lige nu:

İmage
Svar
#3
Jeg har langt fra ejet så mange uret som dig, Baun, eller som mange andre herinde, men umiddelbart så er min erfaring, at jeg får størst glæde ved at bære mit - på tidspunktet - dyreste ur. Jeg tror dog IKKE, at det har noget med prisen at gøre, men derimod at mine dyreste ure også har været mine nyeste ur. Desuden er 'dyre'/'nye' ure købt som ny, hvilket øger min glæde yderligere, da der intet er som at spænde et spritnyt ur på armen ;)

Om man skal passe på at påføre et dyrt ur brugsspor - så det dermed falder i værdi - har vel ene og alene betydning i de tilfælde, hvor man overvejer at gensælge uret (hvilket er et fænomen, der oftest/stort set udelukkende findes hos urtosser). Ellers er det underordnet.
Svar
#4
Black Seal Skrev:Mit svar er nej - har haft langt flere problemer med mine dyre ure end med de billige jeg har haft, så mit klare svar er nej.

For nogen giver det nok mere glæde og flash effekt, at have et dyrt ur at vise frem, men ens smag kan også bare passe til de mærker som er dyre, eller måske vælger man historie m.m.

Jeg fanger ikke mere eller mindre glæde om uret koster 500 kr. eller 40.000 kr. - jeg bærer og køber mine ure fordi jeg synes de er flotte!, men er overbevist om, at der findes personer hvor det mere er for at kunne vise et dyrt ur frem Icon_e_wink Icon_e_wink

Favorit lige nu:

İmage

Hvor har du fundet den Helson?!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Svar
#5
JesperC Skrev:Hvor har du fundet den Helson?!


Sent from my iPad using Tapatalk HD

[url]"http://www.helsonwatch.com/gauge-1000.php" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.helsonwatch.com/gauge-1000.php[/url]
Svar
#6
Nej og ja.

Nej, fordi der er MANGE dyrere ure end dem jeg har og ønsker mig, som slet ikke interesserer mig.

Ja, fordi min smag er til de lidt dyrere ure. Jeg prøvede at "tale" mig selv fra det, ved at sælge mit første AP og købe tre ure i stedet for det ene. Efter en periode måtte jeg erkende at et AP gør mig gladere end tre Panerai/Rolex/IWC som var de tre det erstattede.

Om det gør mig til en som er glad for "flash-effekten" må i selv vurdere. Jeg er ligeglad og gør det der gør mig glad.

Det var om det var bedre for mig, men rent teknisk og driftsmæssigt er svaret NEJ

Sendt via Tapatalk
Svar
#7
Jeg foretrækker klart et nyt ur fremfor et brugt, idet jeg synes godt om at påføre et ur mine ''brugstegn''. Desuden bruger jeg mine ure i rotation med andre, hvilket indebærer at stort set alle mine ure er i mint stand. Og ellers har jeg en garanti på at uret ikke fejler noget eller er blevet brugt forkert, f.eks. datoskiftreglen eller kronografreglen.

Det er dog et smagsspørgsmål, om man er villig til at ofre de ekstra penge på et nyt ur. Jeg har fuld forståelse for at nogle personer foretrækker at købe brugt og spare en fin sum penge, men jeg værdsætter oplevelsen ved at købe nyt højere. Herudover er der også visse fordele ved at købe hos en autoriseret forhandler, f.eks. udveksling af gode historier, fremvisning samt lange snakke om div. nye ure i high-end kategorien, og en række andre fordele. Icon_e_smile

Jeg har dog flirtet med tanken, om at prøve et vintage PP eller Rolex, men jeg skal først få læst på lektien, inden jeg begiver mig ud på det område. Og ellers skal jeg først få gjort noget med de andre projekter, som jeg efterhånden har talt længe om.

Endeligt er der naturligvis en række andre forhold, der kan begrænse en persons mulighed for at købe nyt, f.eks. forsørgelse af ens familie, vedligeholdelse af ens bil eller andet køretøj, osv. Og jeg nærer respekt for de mennesker, som prioriterer ''fællesskabets'' eller de lidt mere rationelle behov i stedet for ens egne. Er en person imidlertid ikke tynget af disse eller andre forpligtelser, da ser jeg intet til hinder for at man skal tilgodese ens behov på den måde som behager en mest. Icon_e_smile
Svar
#8
Sociologen Skrev:Om man skal passe på at påføre et dyrt ur brugsspor - så det dermed falder i værdi - har vel ene og alene betydning i de tilfælde, hvor man overvejer at gensælge uret (hvilket er et fænomen, der oftest/stort set udelukkende findes hos urtosser). Ellers er det underordnet.

Icon_+1 Icon_e_smile
Svar
#9
Jeg har hos mig selv konstateret, at jeg nyder en PO cal. 2500 langt mere end en cal. 8500 PO.
En MM300 nyder jeg mere end en Sumo.
En DeepSea gav mig en super følelse af at eje luksus, men jeg tænkte efterhånden alt for meget over brugen af uret til at nyde det.
PAM 1 og 2 giver mig en rigtig god følelse at bære og betragte, som jeg ikke kan finde i andre klokker.
Min Chronomat er blevet mit fest ur, og egner sig bedre til det end Speedy Pro, TH Carrera eller andre, som jeg har prøvet til formålet.

İmage

Om det handler om dyrere eller billigere? Det tror jeg såmænd ikke. Måske handler det i stedet om personlig præference, følelser, søgen og historie? Elementer, som på én gang er både subjektive, forbindende til et bestemt ur eller en bestemt producent, og som trækker tråde ind til det menneske, som man er, og fortsat dannes til at være. Hvis man udelukkende fokuserer på pris, kunne der så ikke argumenteres for, at dette var ret fattigt i mange henseender? Blot en tanke, når der nu lægges op til at sætte sig i det filosofiske hjørne...

Hav en super god fredag ALLESAMMEN Icon_drinks
De venligste hilsner, John
Svar
#10
Joepete Skrev:Om det handler om dyrere eller billigere? Det tror jeg såmænd ikke. Måske handler det i stedet om personlig præference, følelser, søgen og historie? Elementer, som på én gang er både subjektive, forbindende til et bestemt ur eller en bestemt producent, og som trækker tråde ind til det menneske, som man er, og fortsat dannes til at være.
Med mit tidligere indlæg prøvede jeg netop at forklare at det handlede om hvad der gjorde mig glad. Du siger det bare MEGET bedre Icon_e_biggrin1

Sendt via Tapatalk
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)