Synkronisering af sekund og minutviser
Hej igen allesammen. 
Jeg prøver forgæves, at synkronisere min sekundviser og minutviser, men hver gang jeg sætter kronen ind igen er det som om minutviseren ryger Ca. 15 sekunder bagug. Nogen der har et godt råd eller forklaring?

Venlig hilsen Peter.

Ja, det skal selvfølgelig lige nævnes, at uret er et Omega Seamaster 2226.80.00 Icon_blink
Svar
Er det så ikke bare at sætte minut viseren de ~15 sekunder foran inden du trykker kronen ind? Ville da umiddelbart være en simpel løsning! Om det er slitage eller bare værket ved jeg ikke, der må kyndige på bordet!

/insert clever or funny note here\
Svar
Det er en god idé og afprøvet. Nu passer det, nogen gange...
Nogen gange er den helt præcis på, andre gange en lille smule efter og andre gange en lille smule før. Kan ikke helt lure den.
Svar
Der må da være lidt "slør" et eller andet sted..?

Svar
Nu skal i holde op.....
Undskyld, men det i er ude i kan ikke lade sig gøre.
Så kan hjulene i uret ikke køre rundt. Der SKAL være luft imellem tænderne, imellem hjulene, også kaldet tandluft.
Mig bekendt er det kun evolvente tænder der kan køre uden luft, tilgengæld tåler de INTET snavs af nogen art, før de stopper, og da der er masser af snavs i et ur efter ganske kort tid, så giver det sig selv hvorfor der er tandluft i et ur.
Prøv at kigge på Brequet's ure, der kan man snakke om tandluft, til gengæld så fungerede/fungerer hans ure længe inden de skal have service, det er han også kendt for... Icon_smil

Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Cykloidetænderne længe leve  Icon_flag På den anden side fik vi jo rigtig travlt hvis alle ure var med evolventetænder og skulle holdes i gang.

P.N.
[-]
  • bhjensen
Svar
Ja, Per.
Og det går jo ikke.....
Men kig en gang på Jørgens ure.... De er ret så flotte... Icon_smil
http://www.joergenurmager.dk/
Så vidt jeg ved, de eneste ure med evolvente-tænder...
/Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar
(15-05-2016, 12:46 PM)Lars Skrev: Nu skal i holde op.....
Så kan hjulene i uret ikke køre rundt. Der SKAL være luft imellem tænderne, imellem hjulene, også kaldet tandluft.
Mig bekendt er det kun evolvente tænder der kan køre uden luft, tilgengæld tåler de INTET snavs af nogen art, før de stopper, og da der er masser af snavs i et ur efter ganske kort tid, så giver det sig selv hvorfor der er tandluft i et ur.
Prøv at kigge på Brequet's ure, der kan man snakke om tandluft, til gengæld så fungerede/fungerer hans ure længe inden de skal have service, det er han også kendt for... Icon_smil

Mvh
Lars
Som jeg skrev så ved jeg heller ikke noget om det, men baseret ud fra mine automatiske så er der da umiddelbart ingen af dem der har 15 sekunder "plads" eller hvad man vil sige! Hverken eta eller miyota?
Syntes jeg ihvertfald aldrig jeg har observeret, men som sagt aner jeg det ikke :-)

Svar
Det med tandluft, er forskelligt fra ur til ur, forud sat at det ikke er samme værk.
Hvor meget luft der er i de forskellige værker ved jeg ikke og vil heller ikke bruge tid på at finde ud af det. Da der jo skal være luft.
Normalt stiller du viserne lidt foran og så fin justerer du viserne baglæns, inden du trykker kronen ind, og husk ikke at flytte viserne når du trykker kronen ind.
Stiller du uret ved at dreje viserne frem til det rette tidspunkt, så vil du opleve at der går tid før at viserne flytter sig. Det er tandluften der er skyld i det.
Ved at stille viserne baglæns undgår du at have tandluft som uret skal hente ind, inden det begynder at flytte viserne... Icon_blink
Mvh
Lars
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

[-]
  • T.Hansen
Svar
(15-05-2016, 12:46 PM)Lars Skrev: Nu skal i holde op.....

Mvh
Lars

@Lars - Troede, at vor diskussion om evolvente >< cykloide tandhjul (vel snart pågående i 2 år) var ved at være tilendebragt. Men nej.
Sådan er det jo med et emne, der er spændende.

Til de som ikke er helt med på, hvad "nørderne i værkstedsgruppen" fordriver tiden med;
er der hermed en almen genopfriskning af forskellene, der fremgår af nedenstående 2 illustrationer:

İmage
Evolvente tænder. Illustration fra: Zahnrad (wiki)(link)

İmage
Cykloide tænder. Illustration fra: Fysikhistorie. Rømers konstruktion af tandhjul(link)

Det er jo smukt, ja nærmest henførende, betagende, medrivende, bedårende og idyllisk at betragte den præcise kraftoverførsel i den evolvente fortanding;
... mens den cykloide fortanding, folkeligt talt: "Laller som en konfirmand i en enke"  Icon_flov

Hvad angår viserstilling og synkronisering med sekundviser, bør man vel(?) også tage tirettens funktion i betragtning.

İmage
Tirette. Illustration fra "Urmagerne.dk", tidligere vist i: Urdebatten, "Tirette eller Rekyl?"(link)

På den øverste venstre figur er transmissionshjulet i indgreb med kronhjulet - altså optræks funktionen.
På midterste højre figur er muffehjulet i indgreb med viserstilledrevet og vekselhjul, dvs. indstillings funktionen.
Det er absolut transmissioner og udvekslinger i "småtings afdelingen", og der skal ikke være meget (rest)moment på aksel og gearing til, når man trykker kronen ind...
... før det omtalte lille hop af minutviseren kan finde sted.
Det er ikke udelukkende konstruktionens "skyld" eller slør (tandluft); men også hvordan tænderne står i "indtryknings øjeblikket"

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)